Valikko

Rock-oluella mäyräkoiraa vastaan

Pienpanimoiden selviytymiskeino on nopea reagointi ajassa oleviin asioihinja ilmiöihin.

Rock-oluesta on tullut pienpanimoille väline kiilata isojen toimijoiden väliin. Nokian Panimon Nightwish-merkistä tuli hitti, vaikka alun perin sen piti juhlistaa pelkästään bändin levynjulkistamistilaisuutta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas joutui laskemaan Hurriganesin markkinoille suunniteltua huomattavasti aikaisemmin, viime heinäkuussa, kuluttajien painostuksesta. Alun perin yhtiön ensimmäisen lagerin piti tulla markkinoille vasta ensi keväänä.

– Kuluneen vuoden hullunmylly on ollut sen verran kova, että pienpanimoiden on erotuttava selkeästi markkinoilla, Nokian Panimon toimitusjohtaja Marcus Kanerva sanoo.

Sen sijaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaassa lyhyen elämänkaaren tuotteisiin ei uskota. Pelkästään pakkausmuotona käytettävä tölkki edellyttää tuotteilta tiettyä volyymia ja elinkaarta.

Kanerva näkee Nokian Panimon mahdollisuuden uudenlaisissa syklituotteissa eli juomissa, jotka jopa pakottavat kuluttajan ottamaan kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tällaisesta on esimerkki tänä syksynä markkinoille lanseerattu Punikki. Tuote tuli markkinoille parahiksi maustamaan Suomessa käytävää keskustelua suhtautumisesta itänaapurimme kansalaisiin.

– Markkinat näyttävät, miten pitkään tuote on myynnissä, Kanerva toteaa ja vertaa panimotoimintaa vaatemuotiin. Syklituotteen elinkaari on lyhyt.

Pahin virhe pienpanimolle olisi oluen hintasotaan yhtyminen.

– Isojen panimoiden rinnalla jäädään väistämättä toiseksi, Kanerva toteaa.

Pienpanimo voi myös reagoida kuluttajan liikkeisiin nopeasti. Panimotuotanto ja tuotantoprosessin hallinta on kokonaisuudesta Kanervan mukaan vain puolet. Toinen puoli koostuu tuotteen markkinoinnista. Ja nostalgia myy.

Nimikkeitä Nokian Panimolla on tällä hetkellä 11. Sen lisäksi private label-tuotteita on kertynyt vuosien varrella jo tuhansia. Niiden osuus liikevaihdosta 15–20 prosenttia.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan myyntijohtaja Marko Karjalainen on tyytyväinen Laitilan asemaan. Huolimatta hintapaineista panimo on pitänyt linjansa ja kasvattanut markkinaosuuttaan.

– Tämä osoittaa, että hinta ei olekaan ainoa perusta, jolla asiakas valintansa tekee, Karjalainen sanoo.

Laitilallekin omat nimikkeet ovat tärkeitä.

– Ilman lisäinvestointeja ei uusia merkkejä voida tässä vaiheessa tuottaa, Karjalainen mainitsee.

Talossa on sanottu säännönmukaisesti "ei" uusille private label -tarjokkaille, joihin Hurriganes-olut kirvoitti.

– Kyselyjä on tullut useita, mitä ihmeellisimpiä ajatuksia, mutta meille on tärkeää, että idea lähtee tehtaan sisältä, Marko Karjalainen toteaa.

Laitilan omien tuotemerkkien ohella merkittävä osa volyymista tulee keskusliikkeille valmistettavista house brändeistä; Rainbow, Euroshopper ja Eldorado.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää