Rock-oluella mäyräkoiraa vastaan

Pienpanimoiden selviytymiskeino on nopea reagointi ajassa oleviin asioihinja ilmiöihin.

Rock-oluesta on tullut pienpanimoille väline kiilata isojen toimijoiden väliin. Nokian Panimon Nightwish-merkistä tuli hitti, vaikka alun perin sen piti juhlistaa pelkästään bändin levynjulkistamistilaisuutta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas joutui laskemaan Hurriganesin markkinoille suunniteltua huomattavasti aikaisemmin, viime heinäkuussa, kuluttajien painostuksesta. Alun perin yhtiön ensimmäisen lagerin piti tulla markkinoille vasta ensi keväänä.

– Kuluneen vuoden hullunmylly on ollut sen verran kova, että pienpanimoiden on erotuttava selkeästi markkinoilla, Nokian Panimon toimitusjohtaja Marcus Kanerva sanoo.

Sen sijaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaassa lyhyen elämänkaaren tuotteisiin ei uskota. Pelkästään pakkausmuotona käytettävä tölkki edellyttää tuotteilta tiettyä volyymia ja elinkaarta.

Kanerva näkee Nokian Panimon mahdollisuuden uudenlaisissa syklituotteissa eli juomissa, jotka jopa pakottavat kuluttajan ottamaan kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tällaisesta on esimerkki tänä syksynä markkinoille lanseerattu Punikki. Tuote tuli markkinoille parahiksi maustamaan Suomessa käytävää keskustelua suhtautumisesta itänaapurimme kansalaisiin.

– Markkinat näyttävät, miten pitkään tuote on myynnissä, Kanerva toteaa ja vertaa panimotoimintaa vaatemuotiin. Syklituotteen elinkaari on lyhyt.

Pahin virhe pienpanimolle olisi oluen hintasotaan yhtyminen.

– Isojen panimoiden rinnalla jäädään väistämättä toiseksi, Kanerva toteaa.

Pienpanimo voi myös reagoida kuluttajan liikkeisiin nopeasti. Panimotuotanto ja tuotantoprosessin hallinta on kokonaisuudesta Kanervan mukaan vain puolet. Toinen puoli koostuu tuotteen markkinoinnista. Ja nostalgia myy.

Nimikkeitä Nokian Panimolla on tällä hetkellä 11. Sen lisäksi private label-tuotteita on kertynyt vuosien varrella jo tuhansia. Niiden osuus liikevaihdosta 15–20 prosenttia.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan myyntijohtaja Marko Karjalainen on tyytyväinen Laitilan asemaan. Huolimatta hintapaineista panimo on pitänyt linjansa ja kasvattanut markkinaosuuttaan.

– Tämä osoittaa, että hinta ei olekaan ainoa perusta, jolla asiakas valintansa tekee, Karjalainen sanoo.

Laitilallekin omat nimikkeet ovat tärkeitä.

– Ilman lisäinvestointeja ei uusia merkkejä voida tässä vaiheessa tuottaa, Karjalainen mainitsee.

Talossa on sanottu säännönmukaisesti "ei" uusille private label -tarjokkaille, joihin Hurriganes-olut kirvoitti.

– Kyselyjä on tullut useita, mitä ihmeellisimpiä ajatuksia, mutta meille on tärkeää, että idea lähtee tehtaan sisältä, Marko Karjalainen toteaa.

Laitilan omien tuotemerkkien ohella merkittävä osa volyymista tulee keskusliikkeille valmistettavista house brändeistä; Rainbow, Euroshopper ja Eldorado.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    3. 3

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    4. 4

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    5. 5

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    6. 6

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    7. 7

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    8. 8

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    9. 9

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    10. 10

      ”Aivan uutta tietoa” – Helsinki-Tallinna -tunnelin selvityksen ”tulokset lupaavia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    6. 6

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    7. 7

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    8. 8

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    9. 9

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    10. 10

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    11. Näytä lisää