Valikko

Halti nostaa sykettä

Pääomasijoittaja 3imahdollistaa Haltinkansainvälistymisen.Viime kuussa Halti avasi ison kaupan Pekingissä. Nyt yritys vahvistaaKeski-Euroopanja Venäjän-markkinointia.

Käsi ylös, joka on nukkunut Haltin vihreässä kupoliteltassa! Siitä on pitkä matka alppimaajoukkueen älyvaatteisiin ja Eurosportin kanavalle, missä huippupujottelija Kalle Palander ui alasti avannossa. Haltin markkinointia kaikki, vaikka kanssakilpailijat epäilivät jäissä uintia Palanderin salaiseksi aseeksi.

Juhani Hyökyvaaran perhe luopui kesällä perheyritys Halti Oy:stä ja 3i osti Haltista 49 prosenttia. Enemmistö, 51 prosenttia, tuli toimivalle johdolle: toimitusjohtaja Risto Salolle noin kolmannes, varatoimitusjohtaja Martti Uusitalolle 15 prosenttia ja pääsuunnittelija Martti Kellokummulle loput.

Tänä syksynä Haltin mannekiini ja yhteistyökumppani, pujottelija Kalle Palander tuli myös osakkaaksi.

– Pieni summa Haltille, mutta suuri sijoitus minulle, hän totesi.

Uudella omistajalla 3i:llä on salkussaan jo yksi vaatemerkki Gant, joka profiloituu laadukkaaksi vapaa-ajan vaatemallistoksi. Halti ei ole pekkaa pahempi, vaan tuo ensi syksynä markkinoille myös oman casual- malliston.

Juhani Hyökyvaara aloitti yrittäjänuransa autotallissa ja perusti Jukafleksin 1972. Halti ja Raiski olivat ensin ulkoiluvaatemerkkejä. 1990-luvun alun laman kouriin joutunut yritys teki konkurssin, mutta nousi Halti-nimisenä uuteen lähtöön.

Urheiluvälinebisnes ei ole juurikaan kasvanut Suomessa ja markkinat ovat aika kyllästetyt myös kansainvälisesti. Suomessa urheiluvälinekaupan markkinat ovat 800–900 miljoonaa euroa. Haltin on onnistunut kasvattaa markkinaosuutensa ykköseksi, samoin liikevaihtoa, joka on nelinkertaistunut vajaassa kymmenessä vuodessa.

– Ensi vuodelle ennustamme jo 25 miljoonan euron liikevaihtoa ja viennin osuudeksi 25 prosenttia, toimitusjohtaja Risto Salo sanoo.

Viime vuoden liikevaihto oli 15 miljoonaa euroa, tämän vuoden parikymmentä miljoonaa euroa ja vienti runsas 15 prosenttia.

Haltin nousu on pitkälti rohkean ja määrätietoisen markkinointityön tulosta. Brändiksi Halti kasvoi pitkäjänteisellä työllä: näkyvyyttä toivat ensin Pohjoisnavalle hiihtäjät, mutta erityisesti yhteistyö Suomen alppimaajoukkueen kanssa vuodesta 1999 alkaen.

– Aktiivinen toiminta Keski-Euroopassa on vasta aloitettu. Teemme merkkiä tunnetuksi ja lisäämme uskottavuutta. Panostamme siellä entistä enemmän markkinointiin ja laajennamme urheilulajiyhteistyötä, toimitusjohtaja Risto Salo sanoo.

Yksi etappi kansainvälistymisessä oli lokakuussa Pekingissä avattu Halti-Shop 660 000 neliön suuruisessa ostoskeskuksessa. Näitä on kiinalaisen yhteistyökumppanin kanssa tarkoitus avata Kiinassa lisää.

Halti kaavailee lippulaivamyymälöitä myös Eurooppaan yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sponsorointi on ollut aina Haltin merkittävä markkinointimuoto. Suomen alppimaajoukkueen lisäksi mäkihyppymaajoukkue ja yhdistetyn maajoukkue urheilevat Haltin tamineissa.

Yritys tekee yhteistyötä myös kansainvälisen hiihtoliiton kanssa, Saksan hiihtoliiton eri lajeilla on reput ja laukut suomalaisyhtiöltä, Norjan freestyle -maajoukkue pukeutuu suomalaisittain, kuten seikkailu-urheilujoukkue Nokia Adventure Team.

– Oikein valittu yhteistyökumppani tuo meille näkyvyyttä, mutta heidän kanssaan voimme myös kehittää tuotteita edelleen saadessamme suoraa palautetta, Salo sanoo.

Risto Salo tuli Haltin toimitusjohtajaksi 1993 ja Juhani Hyökyvaara jäi tuolloin hallituksen puheenjohtajaksi, mistä tehtävästä hän eläköityi kesällä.

Salon vanhemmilla oli urheiluliike Rovaniemellä, joten yrittäjätausta ja alan vähittäiskaupan tuntemus olivat mukana jo aamupuurossa.

Väki on sitoutunutta, mukana on 30 vuotta talossa olleita. Viime aikoina yhtiö on palkannut 15 henkeä lisää.

Risto Salo harrastaa itsekin kaikkia talvilajeja ja kehuu myös aasialaisen vaimonsa laskettelutaitoja.

Urheiluvälinekauppoja on Suomessa nelisen sataa, yksistään Keskon Kesport- ja Intersport-kauppoja noin sata. Kotimaa on hyvin hallussa. Mutta miten pieni valmistaja voi pärjätä Keski-Euroopan kilpailluilla markkinoilla?

– Meille on iso haaste päästä jakeluketjuihin kiinni kunnolla. Olemme nähneet, että kun siellä on saatu jalansija, kuluttajat kyllä löytävät meidät. Helppoa kaupan tangolle pääsy ei ole. Oleellista on löytää hyvä kumppani. Nyt olemme suunnitelmallisesti edenneet parin vuoden ajan, Risto Salo vastaa.

Haltin tuotteet suunnitellaan ja viimeistellään Suomessa, ompelutyö tehdään Kiinassa ja Aasian maissa sekä muutamissa itäisen Euroopan maissa ja Baltiassa. Lahden logistiikkakeskus tarkistaa tuotteet, jotka siliävät höyrytunnelissa.

Martti Uusitalo vastaa myynnistä ja markkinoinnista. Uusi kansainvälinen vientistrategia työllistää.

– Tuoteportfoliomme on varsin laaja, joten strategiaan on valittu tietyt lajit ja maantieteelliset alueet. Keskitymme myös määrättyihin tuoteryhmiin, jotka on suunniteltu vastaamaan Keski-Euroopan markkinoita, Martti Uusitalo sanoo.

Tuotteista valitaan ne, jotka sopivat alppimaihin, Pohjoismaihin ja Venäjälle.

Lajivaatteet ovat taas funktionaalisia eli täsmävaatteita vaativille käyttäjille. Ne suunnitellaan kunkin lajin ehdoilla.

Vaikka huippu-urheilijat asuja testaavat, testeistä jää kuitenkin hyöty tavallisenkin kuluttajan tarvikkeisiin.

Haltin telttoja on muuten nykyisin mallistossa peräti 16 erilaista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    8. 8

      Öljyn historiallisen syvä lasku ohi? ”Ihmetellään ja ehkä hieman pelätään”

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Kommentti: Osta joululahjoja nyt kun voit – parin vuoden kuluttua tulee iso muutos

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää