Valikko

British Airways kääntää verkkopalvelua myyntikoneeksi

Lentoyhtiö haluaa tehdä kustannussäästäjäksi luodusta nettipalvelusta myynnin lisääjän

Finnairin Oneworld-kumppani British Airways on kolmen vuoden aikana kutistanut vuosittaisia myyntikulujaan 400 miljoonaa euroa. Nyt yhtiö aikoo kuitenkin löytää karsinnan valoisat puolet ja valjastaa internetin myynti- ja palvelutyöhön.

British Airwaysin myyntitoiminnot ovat joutuneet tuomaan yli neljänneksen yhtiön vuosittaisista säästöistä, kun lentoliikenne kärsi New Yorkin terrori-iskun ja Kaukoidän sars-epidemian tuomista ongelmista.

– Myynnin säästöt otettiin sekä matkatoimistojen palkkioiden leikkaamisesta että siirtymisestä nettimyyntiin. Nyt netistä tulee kuitenkin pelkän säästövälineen lisäksi myynnin lisääjä ja palvelupaikka, British Airwaysin kaupallinen johtaja Martin George lupaa.

Itsepalvelu voi Georgen mukaan parantaa palvelua. BA.comissa voi nykyisin hoitaa myös lähtöselvityksen lentovarausten lisäksi Asiakas saa kotonaan tai toimistonsa rauhassa varata istumapaikan ja esittää ruokatoivomukset.

– Kenttien lähtöselvitysjonothan eivät ole palvelua, vaan ihmisten prosessointia, George heittää.

Nettiselvityksessä tietokone, printteri ja aanelonen riittävät. Oman lähtöselvityksensä hoitanut asiakas tulostaa paperille viivakoodin, jonka perusteella hän pääsee koneeseen. Edes lentokentän itsepalvelukioskia ei enää tarvita. Matkatavaransa asiakas laittaa itse kuljettimelle.

Internetin lähtöselvitys on nyt käytössä 31 lentokentällä. Suurimmalle ja ruuhkaisimmalle kentälle, Lontoon Heathrow’lle palvelu tuli marraskuussa. Toistaiseksi sitä voivat tosin käyttää vasta muualle Britanniaan lentävät.

Taloudellisen pakon synnyttämä nettikauppa on Georgen mukaan nyt muuttumassa bisnesmahdollisuudeksi. Lentoyhtiön sivuilla asiakas voi vuokrata autoja ja varata majoitusta. British Airways tarjoaa Britanniasta lähteville myös valmiita matkapaketteja.

– Lomamatkalaisista jo 56 prosenttia ostaa matkansa netissä. Neljäsosa kaikista matkustajistamme käy kotisivuillamme muistakin syistä ennen matkaansa, George kertoo.

Nettihankkeensa BA on kehittänyt pääosin itse, tosin Oneworld-liitossa mukana olevien yhtiöiden kanssa tietoja ja ideoita vaihdetaan auliisti.

– Esimerkiksi Finnairin kanssa jaamme paljonkin kokemuksia. Irlantilainen Aer Lingus puolestaan on mennyt vauhdilla nettiin, mikä opettaa meitä kaikkia, George toteaa.

Finnairilla netin osuus myynnistä on huomattavasti pienempi kuin BA:lla, mutta kasvu on ripeää.

– Potentiaali on selvästi kuluttajapuolella, jossa kasvuprosentit ovat jatkuvasti kaksinumeroisia. Yritykset käyttävät edelleen paljon matkatoimistoja, sanoo johtaja Tom Källström Finnairista.

– Yrityspuolella hyvä nettituote on esimerkiksi MultiFly, eräänlainen paranneltu versio vanhasta sarjalipusta.

Källströminkin mielestä itsepalvelu voi olla paranneltua palvelua etenkin lähtöselvityksessä. Finnairin itsepalvelukioskit ottavat nykyisin jo muitakin lippuja. Helsingin lentokentällä myös SAS:lla on omia kioskeja.

Suomalaisten uusin hanke on kännykkäpuolella.

– Meillä on sms-lähtöselvitys käytössä ensimmäisenä maailmassa. Se on otettu käyttöön asiakkaiden toivomuksesta. Kännykkään lähetetään tekstiviesti paikkavarauksesta, jonka asiakas sitten hyväksyy tai hylkää, Källström kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      AL: Silmämäinen limaklöntti järkytti kolan ostajaa

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää