Koneen Cargotecostaa Aasian-osaamista

Laivojen lastinkäsittelylaitteita tekevä MacGregor palaa Koneeseen 11 vuoden eron jälkeen

Ensi vuonna Koneesta itsenäistyvä Cargotec julkisti eilen yrityskaupan, jolla se laajentaa tuotevalikoimansa laivojen lastinkäsittelylaitteisiin ja saa vankkaa Aasian-osaamista. Melkein puolet ostettavan MacGregorin liikevaihdosta tulee Aasiasta ja ulkoistettu tuotanto on painottunut Kiinaan.

186 miljoonan euron velattomalla kauppahinnalla Koneelle siirtyvä MacGregor ei ole ensimmäistä kertaa Koneen kyydissä: Kone myi yhtiön vuonna 1993 Incentivelle, joka myi sen myöhemmin Industri Kapitalille, joka nyt siis myy sen toisen omistajan Gambron kanssa jälleen Koneelle.

Matkan varrella MacGregor on kasvanut, ja viime vuosina se on käynyt läpi rajun rakennemyllerryksen. Yrityskauppaa eilen esitellyt Kone Cargotecin toimitusjohtaja Carl Gustaf Bergström korosti, että yhtiö on valmiiksi hyvässä kunnossa. Tarvetta saneeraukseen ei ole.

MacGregor tekee tänä vuonna noin 370 miljoonan euron liikevaihdon ja yli 20 miljoonan euron liikevoiton. Uusi osa siis kasvattaa Cargotecin liikevaihtoa ja liikevoittoa karkeasti neljänneksen. Koneen mukaan ostos parantaa Cargotecin tulosta alusta lähtien.

– Tätä kauppaa ei ole tehty vain sen takia, että on mukava kasvaa, lohkoi Bergström.

Kone rahoittaa ostoksen pääasiassa myymällä hallussaan olevia omia osakkeitaan.

Tilaukset lisääntyneet rajusti

MacGregorin tilauskanta on kasvanut rajusti jo viime vuodesta lähtien, yli 20 prosentin vuosivauhdilla. Uusien laivojen pitkiin toimitusaikoihin kytkeytyvät tuotteet realisoituvat kuitenkin liikevaihdoksi paljon hitaammin kuin tilaukset Cargotecin kontinkäsittelylaitteita tekevässä Kalmarissa tai ajoneuvonostureita tekevässä Hiabissa.

Tiedotustilaisuuteen eilen osallistunut MacGregorin toimitusjohtaja Hans Pettersson lupasi reipasta kasvua toimituksiin ja liikevaihtoon ensi ja seuraavalle vuodelle, mutta ei arvioinut tarkkoja kasvuprosentteja.

MacGregorin tärkeimpiä tuotteita ovat lastiluukut, laivanosturit, kuormankäsittelyjärjestelmät, roro-laitteet, sekä laivoissa käytettävät hissit ja liukuportaat. Sen kaikki tuotteet ovat siis laivoihin asennettavia, kun Kalmarin nostureita ja muita kontinkäsittelylaitteita käytetään maan päällä. Molemmat ovat päätuotteissaan maailman markkinajohtajia.

Kummankin huoltopisteet ovat satamissa, mikä antaa mahdollisuuksia synergioihin. Petterssonin mukaan MacGregor on omalla alueellaan ainoa, jolla on maailmanlaajuinen huoltoverkosto.

HankintaoppiaCargotecille

Lisää synergiamahdollisuuksia avaa MacGregorin hankintaosaaminen varsinkin Kiinassa. MacGregor on ulkoistanut koko tuotantonsa ja rakentanut suuren hankintaverkoston Kiinaan. Kalmarin toimitusjohtajan Christer Granskogin mukaan Kalmar aikoo jatkossakin koota itse tuotteensa, mutta komponenttien hankinnassa yhtiö voi hyötyä MacGregorista.

– Tavoite on tilanne, jossa Kiinassa kootaan tuotteet Kiinassa valmistetuista komponenteista, tiivistää Cargotecin varatoimitusjohtaja Kari Heinistö.

Markkinat arvioivat eilen kaupan suunnilleen järkevän hintaiseksi. Koneen kurssi laski hieman, todennäköisesti joulukuun kymmenennestä päivästä lähtien myyntiin tulevien Koneen omien osakkeiden vuoksi.

Kauppa vaatii kilpailuviranomaisten siunauksen. Ostaja ei odota ongelmia, koska päällekkäisiä toimintoja ei ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    7. 7

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    8. 8

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    9. 9

      Omatoimisuuden kasvu näkyy – valitukset lentolipuista lisääntyivät

    10. 10

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    11. Näytä lisää