Valikko

Koneen Cargotecostaa Aasian-osaamista

Laivojen lastinkäsittelylaitteita tekevä MacGregor palaa Koneeseen 11 vuoden eron jälkeen

Ensi vuonna Koneesta itsenäistyvä Cargotec julkisti eilen yrityskaupan, jolla se laajentaa tuotevalikoimansa laivojen lastinkäsittelylaitteisiin ja saa vankkaa Aasian-osaamista. Melkein puolet ostettavan MacGregorin liikevaihdosta tulee Aasiasta ja ulkoistettu tuotanto on painottunut Kiinaan.

186 miljoonan euron velattomalla kauppahinnalla Koneelle siirtyvä MacGregor ei ole ensimmäistä kertaa Koneen kyydissä: Kone myi yhtiön vuonna 1993 Incentivelle, joka myi sen myöhemmin Industri Kapitalille, joka nyt siis myy sen toisen omistajan Gambron kanssa jälleen Koneelle.

Matkan varrella MacGregor on kasvanut, ja viime vuosina se on käynyt läpi rajun rakennemyllerryksen. Yrityskauppaa eilen esitellyt Kone Cargotecin toimitusjohtaja Carl Gustaf Bergström korosti, että yhtiö on valmiiksi hyvässä kunnossa. Tarvetta saneeraukseen ei ole.

MacGregor tekee tänä vuonna noin 370 miljoonan euron liikevaihdon ja yli 20 miljoonan euron liikevoiton. Uusi osa siis kasvattaa Cargotecin liikevaihtoa ja liikevoittoa karkeasti neljänneksen. Koneen mukaan ostos parantaa Cargotecin tulosta alusta lähtien.

– Tätä kauppaa ei ole tehty vain sen takia, että on mukava kasvaa, lohkoi Bergström.

Kone rahoittaa ostoksen pääasiassa myymällä hallussaan olevia omia osakkeitaan.

Tilaukset lisääntyneet rajusti

MacGregorin tilauskanta on kasvanut rajusti jo viime vuodesta lähtien, yli 20 prosentin vuosivauhdilla. Uusien laivojen pitkiin toimitusaikoihin kytkeytyvät tuotteet realisoituvat kuitenkin liikevaihdoksi paljon hitaammin kuin tilaukset Cargotecin kontinkäsittelylaitteita tekevässä Kalmarissa tai ajoneuvonostureita tekevässä Hiabissa.

Tiedotustilaisuuteen eilen osallistunut MacGregorin toimitusjohtaja Hans Pettersson lupasi reipasta kasvua toimituksiin ja liikevaihtoon ensi ja seuraavalle vuodelle, mutta ei arvioinut tarkkoja kasvuprosentteja.

MacGregorin tärkeimpiä tuotteita ovat lastiluukut, laivanosturit, kuormankäsittelyjärjestelmät, roro-laitteet, sekä laivoissa käytettävät hissit ja liukuportaat. Sen kaikki tuotteet ovat siis laivoihin asennettavia, kun Kalmarin nostureita ja muita kontinkäsittelylaitteita käytetään maan päällä. Molemmat ovat päätuotteissaan maailman markkinajohtajia.

Kummankin huoltopisteet ovat satamissa, mikä antaa mahdollisuuksia synergioihin. Petterssonin mukaan MacGregor on omalla alueellaan ainoa, jolla on maailmanlaajuinen huoltoverkosto.

HankintaoppiaCargotecille

Lisää synergiamahdollisuuksia avaa MacGregorin hankintaosaaminen varsinkin Kiinassa. MacGregor on ulkoistanut koko tuotantonsa ja rakentanut suuren hankintaverkoston Kiinaan. Kalmarin toimitusjohtajan Christer Granskogin mukaan Kalmar aikoo jatkossakin koota itse tuotteensa, mutta komponenttien hankinnassa yhtiö voi hyötyä MacGregorista.

– Tavoite on tilanne, jossa Kiinassa kootaan tuotteet Kiinassa valmistetuista komponenteista, tiivistää Cargotecin varatoimitusjohtaja Kari Heinistö.

Markkinat arvioivat eilen kaupan suunnilleen järkevän hintaiseksi. Koneen kurssi laski hieman, todennäköisesti joulukuun kymmenennestä päivästä lähtien myyntiin tulevien Koneen omien osakkeiden vuoksi.

Kauppa vaatii kilpailuviranomaisten siunauksen. Ostaja ei odota ongelmia, koska päällekkäisiä toimintoja ei ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    10. 10

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää