Valikko

Uutta liimaa kilpailijoidentuotteiden yhdistämiseen

Tietokanta- ja yrityssovellusyhtiö Oracle on taipunut myöntämään, ettei se koskaan saavuta sadan prosentin markkinaosuutta edes päätuoteryhmässään tietokannoissa saati toiminnanohjausjärjestelmä e-Business Suitella. Siksi se on julkaissut eri ohjelmistojen - vaikkapa kilpailijoiden Siebelin tai SAPin - tuotteista tietoa kaivavan mastertuotteen, Customer Data Hubin. Sen ansiosta eri järjestelmiä ei tarvitse integroida, mutta silti niistä saadaan irti liiketoiminnalle välttämätön tieto.

- Tämän kaltaiset tietokeskittimet ovat todellisia informaatioajan tuotteita, Oraclen pääjohtaja Charles Phillips kehui yhtiön vuotuisessa päätapahtumassa Open Worldissä.

Asiakastiedon keskitin sisältyy syyskuussa valmistuneeseen e-Business Suiten versio 11.5.10:een. Oraclen uudet keskittimet ovat valmisohjelmistoja eri järjestelmistä kaivettavan tiedon esille saamiseen ja ylläpitoon. Se on käyttökelpoinen esimerkiksi yrityskauppojen myötä laajentuneissa yrityksissä.

Jos sen yhdessä osassa Siebelin käyttäjä saa uuden asiakkaan, keskitin toimii masterina, jonka avulla asiakastiedot keskitetään yhteen paikkaan ja jonka avulla kaikilla sovelluksilla on käytössään ajankohtaiset tiedot. Muiden sovellusten käyttöön ne saadaan xml:llä tai ovt- tai peräkkäistiedostona.

- Aloitimme asiakastiedosta, koska ne ovat tärkeimpien joukossa. Samaan tuoteperheeseen on tulossa ratkaisuja esimerkiksi tuote- ja taloudellisen tiedon hallintaan, Phillips selvitti.

Asiakaskeskitin käy läpi eri tietokantoja ja etsii päällekkäisiä tietoja eli siivoaa tietokantoja. Sen koekäyttäjiä ovat olleet Cisco ja Dell, joista jälkimmäinen kaipasikin siivoustalkoita: sillä oli asiakastietoja yli 40 eri järjestelmässä.

Pienikin on kaunista

Oracle on mukana muutkin teknoyhtiöt vallanneessa muodissa hehkuttaa kyvystään ja halustaan palvella pieniä ja keskisuuria asiakkaita.

- Meillä ei aiemmin ole ollut sopivia tuotteita niiden palvelemiseen, ja sitä paitsi pk-yritykset ovat kasvava markkinapotentiaali meillekin, Phillips perusteli.

Yleisviestinä Oracle hehkutti tapahtumassaan "informaatioajan sovelluksia". Sen mukaan ajat, jolloin tietotekniikan väitettiin ratkaisevan kaikki ongelmat, ovat takana. Nyt hoettava mantra on tieto ja sen ajantasaisuus ja käytettävyys kaikkialta ja kaikilla välineillä.

HP:n pääjohtaja Carly Fiorina vahvisti omassa puheenvuorossaan Oraclen tahtotilaa.

- Esimerkiksi RFID (radio frequency identification, radiotaajuustunnistus) tuo verkkoon miljardeja uusia laitteita. Tällaisen kehityksen myötä tiedon on oltava mitä erilaisimpien laitteiden käytössä.

Fiorinan mukaan tässä on myös selitys sille, miksi HP on tehnyt strategisen päätöksen toimia sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoilla. Sen asiakaskuntaa ovatkin monenkokoiset yritykset, julkishallinto ja yksityiset ihmiset.

- Esimerkiksi digitaalinen kuvaaminen vaikuttaa kaikilla elämänaloilla. Siksi meille on tärkeää saada laajalti kokemuksia siitä, Fiorina sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää