Valikko

Vasen aivopuolisko tulee mukaan markkinoinnin työkalupakkiin

Herttoniemessä automatisoidaan asiakasanalytiikkaa

Oikean aivopuoliskon hallitessa markkinoinnissa jylläävät mielikuvitus, värit, unelmat ja rytmi. Vasen aivopuolisko tuo mukaan numerot, analyysit, logiikan, listat ja sarjat, Forrester Researchin analyytikko Eric Schmitt kiteyttää.

Tunnusmerkkejä uudesta trendistä ovat hänen mukaansa toistettavien prosessien käyttö ad hoc -ohjelmien sijaan. Samoin tarkat analyysit korvaavat sumeita mittauksia ja tilastolliset mallit kohderyhmiä.

– Vasemman aivopuoliskon markkinointistrategiat tunnistaa siitä, että ne rakennetaan kohderyhmätiedon eikä luovuuden tai median ehdoilla, asiakastieto ja -data keskitetään, investoidaan analyyttisesti orientoituneeseen henkilöstöön ja sovelletaan suoramarkkinoinnin periaatteita uuteen osoitteelliseen sähköpostin ja webin kaltaiseen osoitteelliseen mediaan, Schmitt sanoo.

Tieteellistä lähestymistapaa markkinoinnissa kaivataan muun muassa siksi, että kyllästyminen mainoksiin on Schmittin mukaan korkeammalla kuin koskaan.

Forresterin oman viimekesäisen tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa sähköpostista on Yhdysvalloissa ei-haluttua, 63 prosenttia amerikkalaistalouksista toivoo saavansa vähemmän suorapostia, 68 prosentin mielestä mainoksia on liikaa ja 33 prosenttia ei kiinnitä mainoksiin mitään huomiota.

Tiedepohjaltamarkkinoinnin muskeliksi

Helsingin Herttoniemessä toimiva Xtract Oy on esimerkki siitä, että vasemman aivopuoliskon hallitsemaa tieteellistä analyysiä soveltavaa markkinointia Suomestakin löytyy. Xtract nimittäin tarjoaa muun muassa neuroverkkotekniikkaa ja tilastollisia menetelmiä soveltavia ohjelmistotuotteita ja palveluja asiakasdatan jalostamiseen - ja sillä on myös asiakkaita sekä Suomessa että ulkomailla.

Xtractin asiakasyritykset ovat tyypillisesti aloilta, joihin liittyy paljon asiakaskohtaamisista kertyvää dataa: vähittäiskauppa, pankit ja vakuutusyhtiöt, teleala ja media. Referenssiasiakkaita ovat muun muassa A-lehdet, Elisa Mobile, If, Lehtipiste, Swisscom ja Zed.

Xtract on perustettu vuonna 2001. Yrityksen perustiimi on kuitenkin toimittanut data-analytiikkaratkaisuja jo vuodesta 1996 lähtien. Osaaminen perustuu tutkimustyöhön muun muassa Teknillisen korkeakoulun neuroverkkojen tutkimusyksikössä; 12-päisen henkilökunnan yleisin tutkinto on tekniikan tohtori.

– Xtract on Suomen ykkönen vaativien asiakasanalytiikkaratkaisujen toimittajana, markkinointijohtaja Tommi Hyyrynen asemoi nuoren yrityksen vaatimattomuutta teeskentelemättä. Hänen mukaansa yksityisessä omistuksessa oleva yritys ”kasvaa nopeasti ja kannattavasti”.

Kumppaneina yrityksellä on Affecto-Genimap, TietoEnator, Wm-data, BlueBook, Hansaprint, Vectia ja Card Tech Limited.

Kallis tiedonlouhintaminimoidaan

Asiakasanalytiikan tämän hetken trendit ovat xtractlaisten mukaan prosessien automatisointi, ratkaisujen dynaamisuus, personointi ja lyhyt ’time-to-value’ -aika.

– Analytiikan lopputulokset, kuten kohderyhmät, liidilistat ja personoidut ristiinmyyntisuositukset, tuotetaan automatisoidulla prosessilla kallis ja hidas manuaalinen data mining- eli tiedonlouhintatyö minimoiden, Hyyrynen tarkentaa.

Analyysien tulokset puolestaan ovat dynaamisia ja adaptiivisia ja perustuvat sekä sisäisistä että ulkoisista tietolähteistä koottavaan asiakkaan käyttäytymisdataan ja taustatietoihin sekä asiakkaan tilanteessa tapahtuvien muutosten seurantaan ja tapahtumatriggereihin.

Personointi taas tarkoittaa sitä, että suurista kohderyhmistä siirrytään kohti pienempiä, asiakaskäyttäytymiseen perustuvia ryhmiä ja niin viesti, tarjonta kuin hintakin personoidaan kullekin ryhmälle erikseen.

Analyysien ja niiden pohjalta toteutettujen ratkaisujen tulokset täytyy myös saada käyttöön ja hyödyksi nopeasti. – Kannattaako projektiin edes lähteä, ellei se ala vaikuttaa viivan alla jo seuraavalla kvartaalilla?

Mittavia tulosparannuksianeuroverkkotekniikalla

Vaikka neuroverkkotekniikka saattaakin kuulostaa yliampuvankin tieteelliseltä, on Xtract soveltanut sitä muun muassa Lehtipisteen myyntipistekohtaisen lehtivalikoiman optimointiin.

Lehtipisteen kanssa toteutetussa pilotissa saavutettiin pilottimyyntipisteissä keskimäärin 2,5 prosenttia suurempi myynti verrokkipisteisiin nähden. R-kioskeissa päästiin jopa yli viiden prosentin myynnin parannuksiin.

Vuonna 2003 Lehtipiste myi 8 300 lehtipisteen kautta lehtiä 247 miljoonalla eurolla kansihinnoin laskettuna, ja kappaleissa 127 miljoonaa. Lehtipisteet löytyvät lähinnä ruokakaupoista, kioskeista sekä huoltamoilta.

Toinen tuore asiakasesimerkki löytyy sekin lehtibisneksestä: kristilliselle runsaan 50 000 tilaajan viikkosanomalehti Kotimaalle toteutettiin scoring-analyysi, jossa yhdistettiin 40 000 nimen passiivikanta (lehteä joskus aiemmin tilanneet) sekä Consumer LifeCycles -asuinalueluokitus ja profiilitietoa käytettiin luovan suunnittelun pohjana.

Tuloksena kertyneelle 15 000 hengen kohderyhmälle lähetetyn näytelehden, suorakirjeen ja telemarkkinoinnin yhdistelmällä saavutettiin tänä syksynä yli 2 100 tilausta.

Vuoden 2003 vastaavassa kaikille 40 000 passiivitilaajalle suunnatussa suorakirjeen ja telemarkkinoinnin yhdistelmässä jäätiin runsaaseen 1 800 tilaukseen, vaikka tilaajille tarjottiin kylkiäisenä kiikari - eli pienemmällä panostuksella saatiin enemmän tilauksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää