Vasen aivopuolisko tulee mukaan markkinoinnin työkalupakkiin

Herttoniemessä automatisoidaan asiakasanalytiikkaa

Oikean aivopuoliskon hallitessa markkinoinnissa jylläävät mielikuvitus, värit, unelmat ja rytmi. Vasen aivopuolisko tuo mukaan numerot, analyysit, logiikan, listat ja sarjat, Forrester Researchin analyytikko Eric Schmitt kiteyttää.

Tunnusmerkkejä uudesta trendistä ovat hänen mukaansa toistettavien prosessien käyttö ad hoc -ohjelmien sijaan. Samoin tarkat analyysit korvaavat sumeita mittauksia ja tilastolliset mallit kohderyhmiä.

– Vasemman aivopuoliskon markkinointistrategiat tunnistaa siitä, että ne rakennetaan kohderyhmätiedon eikä luovuuden tai median ehdoilla, asiakastieto ja -data keskitetään, investoidaan analyyttisesti orientoituneeseen henkilöstöön ja sovelletaan suoramarkkinoinnin periaatteita uuteen osoitteelliseen sähköpostin ja webin kaltaiseen osoitteelliseen mediaan, Schmitt sanoo.

Tieteellistä lähestymistapaa markkinoinnissa kaivataan muun muassa siksi, että kyllästyminen mainoksiin on Schmittin mukaan korkeammalla kuin koskaan.

Forresterin oman viimekesäisen tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa sähköpostista on Yhdysvalloissa ei-haluttua, 63 prosenttia amerikkalaistalouksista toivoo saavansa vähemmän suorapostia, 68 prosentin mielestä mainoksia on liikaa ja 33 prosenttia ei kiinnitä mainoksiin mitään huomiota.

Tiedepohjaltamarkkinoinnin muskeliksi

Helsingin Herttoniemessä toimiva Xtract Oy on esimerkki siitä, että vasemman aivopuoliskon hallitsemaa tieteellistä analyysiä soveltavaa markkinointia Suomestakin löytyy. Xtract nimittäin tarjoaa muun muassa neuroverkkotekniikkaa ja tilastollisia menetelmiä soveltavia ohjelmistotuotteita ja palveluja asiakasdatan jalostamiseen - ja sillä on myös asiakkaita sekä Suomessa että ulkomailla.

Xtractin asiakasyritykset ovat tyypillisesti aloilta, joihin liittyy paljon asiakaskohtaamisista kertyvää dataa: vähittäiskauppa, pankit ja vakuutusyhtiöt, teleala ja media. Referenssiasiakkaita ovat muun muassa A-lehdet, Elisa Mobile, If, Lehtipiste, Swisscom ja Zed.

Xtract on perustettu vuonna 2001. Yrityksen perustiimi on kuitenkin toimittanut data-analytiikkaratkaisuja jo vuodesta 1996 lähtien. Osaaminen perustuu tutkimustyöhön muun muassa Teknillisen korkeakoulun neuroverkkojen tutkimusyksikössä; 12-päisen henkilökunnan yleisin tutkinto on tekniikan tohtori.

– Xtract on Suomen ykkönen vaativien asiakasanalytiikkaratkaisujen toimittajana, markkinointijohtaja Tommi Hyyrynen asemoi nuoren yrityksen vaatimattomuutta teeskentelemättä. Hänen mukaansa yksityisessä omistuksessa oleva yritys ”kasvaa nopeasti ja kannattavasti”.

Kumppaneina yrityksellä on Affecto-Genimap, TietoEnator, Wm-data, BlueBook, Hansaprint, Vectia ja Card Tech Limited.

Kallis tiedonlouhintaminimoidaan

Asiakasanalytiikan tämän hetken trendit ovat xtractlaisten mukaan prosessien automatisointi, ratkaisujen dynaamisuus, personointi ja lyhyt ’time-to-value’ -aika.

– Analytiikan lopputulokset, kuten kohderyhmät, liidilistat ja personoidut ristiinmyyntisuositukset, tuotetaan automatisoidulla prosessilla kallis ja hidas manuaalinen data mining- eli tiedonlouhintatyö minimoiden, Hyyrynen tarkentaa.

Analyysien tulokset puolestaan ovat dynaamisia ja adaptiivisia ja perustuvat sekä sisäisistä että ulkoisista tietolähteistä koottavaan asiakkaan käyttäytymisdataan ja taustatietoihin sekä asiakkaan tilanteessa tapahtuvien muutosten seurantaan ja tapahtumatriggereihin.

Personointi taas tarkoittaa sitä, että suurista kohderyhmistä siirrytään kohti pienempiä, asiakaskäyttäytymiseen perustuvia ryhmiä ja niin viesti, tarjonta kuin hintakin personoidaan kullekin ryhmälle erikseen.

Analyysien ja niiden pohjalta toteutettujen ratkaisujen tulokset täytyy myös saada käyttöön ja hyödyksi nopeasti. – Kannattaako projektiin edes lähteä, ellei se ala vaikuttaa viivan alla jo seuraavalla kvartaalilla?

Mittavia tulosparannuksianeuroverkkotekniikalla

Vaikka neuroverkkotekniikka saattaakin kuulostaa yliampuvankin tieteelliseltä, on Xtract soveltanut sitä muun muassa Lehtipisteen myyntipistekohtaisen lehtivalikoiman optimointiin.

Lehtipisteen kanssa toteutetussa pilotissa saavutettiin pilottimyyntipisteissä keskimäärin 2,5 prosenttia suurempi myynti verrokkipisteisiin nähden. R-kioskeissa päästiin jopa yli viiden prosentin myynnin parannuksiin.

Vuonna 2003 Lehtipiste myi 8 300 lehtipisteen kautta lehtiä 247 miljoonalla eurolla kansihinnoin laskettuna, ja kappaleissa 127 miljoonaa. Lehtipisteet löytyvät lähinnä ruokakaupoista, kioskeista sekä huoltamoilta.

Toinen tuore asiakasesimerkki löytyy sekin lehtibisneksestä: kristilliselle runsaan 50 000 tilaajan viikkosanomalehti Kotimaalle toteutettiin scoring-analyysi, jossa yhdistettiin 40 000 nimen passiivikanta (lehteä joskus aiemmin tilanneet) sekä Consumer LifeCycles -asuinalueluokitus ja profiilitietoa käytettiin luovan suunnittelun pohjana.

Tuloksena kertyneelle 15 000 hengen kohderyhmälle lähetetyn näytelehden, suorakirjeen ja telemarkkinoinnin yhdistelmällä saavutettiin tänä syksynä yli 2 100 tilausta.

Vuoden 2003 vastaavassa kaikille 40 000 passiivitilaajalle suunnatussa suorakirjeen ja telemarkkinoinnin yhdistelmässä jäätiin runsaaseen 1 800 tilaukseen, vaikka tilaajille tarjottiin kylkiäisenä kiikari - eli pienemmällä panostuksella saatiin enemmän tilauksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    2. 2

      Turvapaikanhakijoiden määrät laskevat – jo satoja työpaikkoja kadonnut

    3. 3

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    4. 4

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    5. 5

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      ”Ruuhka on aiheuttanut kohtuutonta haittaa” – Kela palkkaa lisää työntekijöitä

    8. 8

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    9. 9

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    10. 10

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    8. 8

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää