Asiakasrekisteri ei yksinmyyntiä kasvata

Yritys- ja päättäjäkontaktitietoa myydään Suomessa parinkymmenen miljoonan euron edestä vuodessa. Markkina on kuitenkin vielä neitseellinen markkinajohtajaksi itsensä luokittelevan TDC Hakemistot Oy:n toimitusjohtajan, Fredrik Schaumanin mukaan.

– Markkinat voivat hyvinkin kasvaa vaikka 150 miljoonaan euroon, kun omia asiakastietokantojaan itse pyörittävät yritykset alkavat ulkoistamaan rekisteritoimintaansa ja sekä tuoreuttamaan että laajentamaan rekisteritietojaan, hän toteaa.

Tanskalaisomisteisesta TDC Hakemistoista tuli Suomessa merkittävä kontaktitietokantojen markkinapeluri sen ostettua vuonna 2002 SanomaWSOY-konsernilta jo vuonna 1929 perustetun Blue Book -toiminnan.

Toiminnan pohjana olevassa Blue Book -yritysrekisterissä on noin 200 000 julkaisukynnyksen ylittävää organisaation toimipaikkaa ja yli 300 000 päättäjää. Tietoja pidetään monin tavoin jatkuvasti yllä.

Kontaktitiedon maksavia ostaja-asiakkaita TDC Hakemistoilla on Schaumanin mukaan kaikkiaan noin 21 000. Vaikka tiedosta jo siirretäänkin valtaosa sähköisessä muodossa ostajalle, tehdään edelleen myös puhdasta tarrakauppaa.

Bluebook.fi -osoitteesta löytyvien online-palveluiden käyttäjiksi rekisteröityneitä asiakkaita on Schaumannin mukaan 2 700.

Omat rekisterit yhteispeliinnettipalvelun avulla

Selviä uusia ilmiöitä Schaumanin mukaan ovat analytiikan lisääntyvä käyttö, crm-järjestelmien päivityspalvelujen kysynnän kasvu sekä erilaiset tietokantojen integroinnit.

Blue Book / TDC Hakemistojen vastaus trendiin on tänä syksynä julkistettu ja näinä päivinä tuotantokäyttöön otettava MyBluebook-palvelu, jonka avulla yritykset voivat Schaumannin mukaan ensimmäistä kertaa yhdistää saumattomasti oman asiakastietokantansa ja Blue Bookin rekisterin.

Selaimella www.bluefook.fi -sivujen kautta löytyvä uusi palvelu tarjoaa käyttäjille Schaumanin mukaan samassa paketissa asiakastietojen ajantasaisuuden, potentiaalisten uusien asiakkaiden löytämisen sekä markkinoinnin suuntaamisen oikeille kohderyhmille.

MyBluebookissa käyttäjä voi määritellä itse, miten laajasti hän tarvitsee tietoa esimerkiksi eri toimialoilta tai alueilta. Myös yrityksen taustoihin tai tilanteeseen ja henkilöihin liittyvän tiedon syvällisyys on määriteltävissä.

Yrityksen omien myynti- ja markkinointiprojekteihin liittyvän tiedon lisääminen ulkoistetusti pyöriviin rekisteritietoihin on MyBluebookissa ratkaistu palveluun integroidulla IPSS - Intelligent Precision Solutions and Services Oy:n iConnector-sovelluksella. Sen avulla asiakkaan omat ja Blue Bookin tietokannat voidaan synkronoida riippumatta siitä, millaista teknologiaa ja sovelluksia eri osapuolilla on käytössään.

Fredrik Schauman luokittelee kontaktitietoja ja niiden myyjiä kontaktitiedon jalostusarvon perusteella. TDC Hakemistot / Blue Bookin tavoitteena on hänen mukaansa jatkuva jalostusarvon kasvatus kilpailu- ja markkina-aseman ylläpitämiseksi.

Kilpailijoita kyllä riittää. Matalamman jalostusarvon kilpailua tulee Fonectan ja Eniron suunnasta, Inoa kurottaa jo Prospektorillaan ylemmäs. Selvemmin Blue Bookin tontilla ovat MicroMedia, nykyisin Posti-konserniin kuuluvaan Atkokseen integroitu Mailer ja JM-Tieto.

MicroMedia painottaamainostoimisto-osaamista

Kontaktirekisterien tarjoajista kaikkein selvimmin mainostoimistomaailmalle ominaista luovuutta painottaa MicroMedia.

Vuonna 1978 Suomessa toimintansa alottanut MicroMedia siirtyi vuonna 1999 80-prosenttisesti DDB Worldwide -konsernin omistukseen.

Mainostoimisto-otteen painoa MicroMediassa selittää paljon syntyhistoria. Juuret ovat Ruotsissa, jossa se perustettiin mainostoimisto Anderson & Lembken toimesta vuonna 1975.

MicroMedian tärkein omaisuus on 380 000 päättäjästä ja 160 000 toimipaikasta koostuva osoitepankki, joka on sekin ollut iHaunet-nimisenä nettipalveluna tarjolla jo vuosia. Asiakkaita nettipalvelulla ei viime kesänä aloittaneen toimitusjohtaja Petteri Hakalan mukaan ole kuitenkaan kuin muutamia kymmeniä.

Rekisteritiedon myynnissä ylivoimaisesti suurimmaksi kilpailijaksi MicroMediasta nimetään asiakkaiden omat rekisterit.Kohderyhmiä webistä

www.bluebook.fi

www.micromedia.fi

www.prospektori.fi

www.jm-tieto.fi

www.atkos.com

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Suomalaiset innostuivat avaruusaiheisesta tosi-tv:stä: miljoona euroa 43 minuutissa

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Näin Euroopassa tuhlataan ruokaa: 173 kg/hlö

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    10. 10

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää