Valikko

Asiakasrekisteri ei yksinmyyntiä kasvata

Yritys- ja päättäjäkontaktitietoa myydään Suomessa parinkymmenen miljoonan euron edestä vuodessa. Markkina on kuitenkin vielä neitseellinen markkinajohtajaksi itsensä luokittelevan TDC Hakemistot Oy:n toimitusjohtajan, Fredrik Schaumanin mukaan.

– Markkinat voivat hyvinkin kasvaa vaikka 150 miljoonaan euroon, kun omia asiakastietokantojaan itse pyörittävät yritykset alkavat ulkoistamaan rekisteritoimintaansa ja sekä tuoreuttamaan että laajentamaan rekisteritietojaan, hän toteaa.

Tanskalaisomisteisesta TDC Hakemistoista tuli Suomessa merkittävä kontaktitietokantojen markkinapeluri sen ostettua vuonna 2002 SanomaWSOY-konsernilta jo vuonna 1929 perustetun Blue Book -toiminnan.

Toiminnan pohjana olevassa Blue Book -yritysrekisterissä on noin 200 000 julkaisukynnyksen ylittävää organisaation toimipaikkaa ja yli 300 000 päättäjää. Tietoja pidetään monin tavoin jatkuvasti yllä.

Kontaktitiedon maksavia ostaja-asiakkaita TDC Hakemistoilla on Schaumanin mukaan kaikkiaan noin 21 000. Vaikka tiedosta jo siirretäänkin valtaosa sähköisessä muodossa ostajalle, tehdään edelleen myös puhdasta tarrakauppaa.

Bluebook.fi -osoitteesta löytyvien online-palveluiden käyttäjiksi rekisteröityneitä asiakkaita on Schaumannin mukaan 2 700.

Omat rekisterit yhteispeliinnettipalvelun avulla

Selviä uusia ilmiöitä Schaumanin mukaan ovat analytiikan lisääntyvä käyttö, crm-järjestelmien päivityspalvelujen kysynnän kasvu sekä erilaiset tietokantojen integroinnit.

Blue Book / TDC Hakemistojen vastaus trendiin on tänä syksynä julkistettu ja näinä päivinä tuotantokäyttöön otettava MyBluebook-palvelu, jonka avulla yritykset voivat Schaumannin mukaan ensimmäistä kertaa yhdistää saumattomasti oman asiakastietokantansa ja Blue Bookin rekisterin.

Selaimella www.bluefook.fi -sivujen kautta löytyvä uusi palvelu tarjoaa käyttäjille Schaumanin mukaan samassa paketissa asiakastietojen ajantasaisuuden, potentiaalisten uusien asiakkaiden löytämisen sekä markkinoinnin suuntaamisen oikeille kohderyhmille.

MyBluebookissa käyttäjä voi määritellä itse, miten laajasti hän tarvitsee tietoa esimerkiksi eri toimialoilta tai alueilta. Myös yrityksen taustoihin tai tilanteeseen ja henkilöihin liittyvän tiedon syvällisyys on määriteltävissä.

Yrityksen omien myynti- ja markkinointiprojekteihin liittyvän tiedon lisääminen ulkoistetusti pyöriviin rekisteritietoihin on MyBluebookissa ratkaistu palveluun integroidulla IPSS - Intelligent Precision Solutions and Services Oy:n iConnector-sovelluksella. Sen avulla asiakkaan omat ja Blue Bookin tietokannat voidaan synkronoida riippumatta siitä, millaista teknologiaa ja sovelluksia eri osapuolilla on käytössään.

Fredrik Schauman luokittelee kontaktitietoja ja niiden myyjiä kontaktitiedon jalostusarvon perusteella. TDC Hakemistot / Blue Bookin tavoitteena on hänen mukaansa jatkuva jalostusarvon kasvatus kilpailu- ja markkina-aseman ylläpitämiseksi.

Kilpailijoita kyllä riittää. Matalamman jalostusarvon kilpailua tulee Fonectan ja Eniron suunnasta, Inoa kurottaa jo Prospektorillaan ylemmäs. Selvemmin Blue Bookin tontilla ovat MicroMedia, nykyisin Posti-konserniin kuuluvaan Atkokseen integroitu Mailer ja JM-Tieto.

MicroMedia painottaamainostoimisto-osaamista

Kontaktirekisterien tarjoajista kaikkein selvimmin mainostoimistomaailmalle ominaista luovuutta painottaa MicroMedia.

Vuonna 1978 Suomessa toimintansa alottanut MicroMedia siirtyi vuonna 1999 80-prosenttisesti DDB Worldwide -konsernin omistukseen.

Mainostoimisto-otteen painoa MicroMediassa selittää paljon syntyhistoria. Juuret ovat Ruotsissa, jossa se perustettiin mainostoimisto Anderson & Lembken toimesta vuonna 1975.

MicroMedian tärkein omaisuus on 380 000 päättäjästä ja 160 000 toimipaikasta koostuva osoitepankki, joka on sekin ollut iHaunet-nimisenä nettipalveluna tarjolla jo vuosia. Asiakkaita nettipalvelulla ei viime kesänä aloittaneen toimitusjohtaja Petteri Hakalan mukaan ole kuitenkaan kuin muutamia kymmeniä.

Rekisteritiedon myynnissä ylivoimaisesti suurimmaksi kilpailijaksi MicroMediasta nimetään asiakkaiden omat rekisterit.Kohderyhmiä webistä

www.bluebook.fi

www.micromedia.fi

www.prospektori.fi

www.jm-tieto.fi

www.atkos.com

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää