Valikko

Attica Premium aloittaa rahtiliikenteen Uudestakaupungista Saksaan

Itämeren kumipyöräliikenne on kasvanut seitsemän prosenttia tänä vuonna

Kreikkalainen varustamo Attica Group aloittaa 18. päivänä tammikuuta säännöllisen rahtiliikenteen Uudestakaupungista Saksan Rostockiin. Varustamo on ostanut liikennettä varten kaksi ro-ro-alusta turkulaiselta Bore Groupilta.

– Tämä on meille uusi aluevaltaus. Emme olisi lähteneet investoimaan laivoihin, jos emme uskoisi linjan kannattavuuteen, sanoo johtaja Markku Onniselkä Attica Premiumin Suomen sivuliikkeestä.

Rahtiliikenne Saksaan kasvaa vauhdilla

Saksan ja Suomen välillä kulkee meritse kumipyörillä yhteensä yli 250 000 kuljetusyksikköä vuosittain. Määrä on kasvanut tänä vuonna seitsemän prosenttia. Ateenan pörssissä noteerattu Attica Group on kuljettanut kolmen vuoden ajan rahtia ja henkilöliikennettä Superfast Ferries -brändillä Hangosta Rostockiin.

– Tämän vuoden kasvu on ollut noin 20 000 yksikköä eli yhtä paljon kuin koko vuoden uusi kuljetuskapasiteettimme Uudestakaupungista Saksaan, sanoo Onniselkä.

Hänen mukaansa Itämeren rahtiliikenne on kasvanut vuosittain kolmesta kahdeksaan prosenttia jo vuosikymmenen ajan.

Attica Groupilla on 70 prosentin markkinaosuus kuljettajien kuljettamasta rekkaliikenteestä Suomen ja Saksan välillä.

Sen sijaan traileriliikenteestä yhtiöllä on vain kymmenen prosentin siivu.

Onniselän mukaan trailereiden markkinaosuuden kasvu on Uudenkaupungin operaation päätavoitteita. Hangon sataman kapasiteetti ei enää venynyt Attica Groupin tavoitteisiin.

– Onhan Hangon satama ahdas, mutta kyllä me olemme sinne mahtuneet, sanoo Onniselkä.

Uudenkaupungin Hepokarin satamalla on tarjota sitä, mitä Hangolta puuttuu: kapasiteettia ja lääniä trailereiden säilytykseen. Onniselkä korostaa kuitenkin, että Uudenkaupungin seudun elinkeinorakenne ja sijainti ovat olleet myös ratkaisevia.

Autotehdas siirtää materiaalit Atticalle

Valmetin autotehdas aikoo siirtää materiaalikuljetuksensa Attican sopimuskuljetusyrityksille. Valmet Automotiven logistiikkapäällikön Tomi Arolan mukaan kolme kertaa viikossa liikennöitävä reitti parantaa tehtaan tilannetta, koska nykyisin autotehtaan materiaalit ovat tulleet Uuteenkaupunkiin meriteitse kerran viikossa.

Sopimus ei koske valmiiden autojen kuljettamista.

– Me voimme kuljettaa myös valmiita autoja. Se riippuu siitä, pääsemmekö kaupalliseen yhteisymmärrykseen, sanoo Onniselkä.

Attica Group aikoo perustaa erillisen yhtiön huolehtimaan Uudenkaupungin liikenteestä. Sen nimeksi ei välttämättä tule Superfast Ferries, eikä yhtiössä ole suomalaisosakkaita.

Onniselän mukaan autotehdas ei ole ainoa, jonka kanssa yhtiö on jo solminut kuljetussopimuksen. Yhtiö tähyää asiakkaita Pohjanmaan, Tampereen ja Keski-Suomen suunnalta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää