Valikko

Timo Lumme myy olympiasponsoreille parempaa tulevaisuutta

Ensi töikseen KOK:n suomalainen markkinointijohtaja saa hioa myyntipuheita 2010-luvun olympialaisille

Timo Lumme hikoili Ateenan olympialaisissa helteessä, nyt häntä hiostaa työ Kansainvälisen olympiakomitean markkinointijohtajana. Suomalaisen tehtävä on haalia kokoon olympialaisten rahoittajat, reilut kymmenen pääsponsoria sekä pienempiä yhteistyökumppaneita, ja myydä televisiointioikeudet, lisenssit ja pääsyliput.

– Kauppaan jo seuraavien vuosikymmenien olympialaisia, joiden paikkaakaan ei ole vielä päätetty, Lumme sanoo kotonaan Nyonissa Sveitsissä.

Viime kesä- ja talvikisojen tulot nousivat reiluun neljään miljardiin dollariin.

– Tulot kasvavat vielä tuosta, sillä olympialaisten seuraamiseen tulee uusia kanavia, esimerkiksi laajakaistaverkot ja matkapuhelin.

Lumpeen arvio näyttää historian valossa todennäköiseltä. Vielä vuosina 1993–96 olympialaiset keräsivät vain reilut kaksi miljardia dollaria.

Pääsponsorit lisäävät olympiadina 2005–2008 investointejaan Lumpeen laskelmien mukaan kolmanneksen lähes 800 miljoonaan dollariin.

Vaikka tv-yhtiöt valittavat kallistuvista maksuista, KOK:n saamissa televisiointimaksuissakaan ei ole tullut raja vastaan.

– Olympialaisia televisioidaan yhä useampia tunteja, ja kaapelikanavien kautta näytetään kisoja yhä enemmän, Lumme ennakoi.

Millaista on myydä dopingin likaamia kisoja ja lahjonnan tahrimaa järjestäjää?

– Olympiakisojen arvon osoittaa se, että pääsponsorit Xeroxia lukuun ottamatta ovat uusineet sopimuksensa Torinoon 2006 ja Pekingiin 2008. Muutama yrityksistä on vahvistanut osallistumisensa myös Vancouverin talvikisoihin 2010 ja seuraaviin kesäolympialaisiin 2012. Kansainväliset suuryhtiöt kuten kännykkävalmistaja Samsung sekä Panasonic näyttävät uskovan olympialaisten brändiin, Lumme ynnää.

Myös tv-yhtiö NBC ja eurooppalaisten televisioyhtiöiden liitto EBU ovat uusineet sopimuksensa lähikisoihin.

– Olympialaisten tavaramerkki on vahva. Kadunmiehen näkökulmaa himmentävät kuitenkin vakavasti doping ja korruptio.

– Meidän tavoitteenamme KOK:ssa ovat parhaiten järjestetyt kisat ja paras maine. Mehän emme myy mainostilaa kentälle: yritykset ostavat nimenomaan olympialaisten mainetta.

Kuinka suuri on olympialaisten arvo brändinä?

– Jaa-a, varmaan joku sen osaa laskea. Olympialaiset ovat useiden miljardien dollareitten bisnes.

Lumme ei hyväksy arvostelua olympialaisista Coca-Cola- tai McDonald’s -kisoina.

– Olemme valinneet pääsponsorit niin, että ne tuovat jotain hyödyllistä jokapäiväiseen elämäämme. Kehitämme yhtiöiden kanssa ohjelmia, joilla ne voivat nostaa profiiliaan. Esimerkiksi McDonald’s lanseeraa olympialaisiin uuden hyvinvointia lisäävän ohjelman.

Mikään ei ole pysyvää olympialaistenkaan markkinoinnissa. Sen todistaa tieto, että Ateenan kisat olivat Xeroxin viimeiset. Tilalle Torinoon tulee kiinalainen tietokonevalmistaja Lenovo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää