Valikko

Mainostoimistotkasvavat uusille toimialoille

Bob Helsinkipaisuu tänävuonna perus-liiketoiminnalla, mutta muutsuuret kasvajat ovat keksineet muotoilun, pr:n tai ulkomaat

Mainostoimisto kasvaa, jos se leviää uusille alueille – tai on Bob Helsinki. Suomen suurista mainostoimistoista tänä vuonna eniten henkilökuntaansa on kasvattanut Bob, joka arvioi myös myyntikatteensa kasvavan melkein 50 prosenttia.

– Asiakasyrityksissä on tarve orgaaniselle kasvulle, jota Bob tarjoaa markkinoinnin kokonaisvaltaisella ajattelulla, selittää kehitystä Bobin toimitusjohtaja Marko Parkkinen.

Bob erottui joukosta, kun Taloussanomat kysyi mainostoimistoilta niiden henkilöstömäärän kehitystä.

Pyysimme viime vuoden 26 suurimman toimiston johtajia arvioimaan myös alaistensa määrää ensi vuonna.

Kymmenen suurinta toimistoryhmää työllistää tänä vuonna 951 ihmistä, mikä on suunnilleen yhtä paljon kuin vuosi sitten. 26 suurimman henkilökunta on vähentynyt noin prosentin.

Ensi vuonna kymmenen kärki aikoo työllistää melkein 14 prosenttia enemmän ihmisiä kuin nyt. 26 suurinta kaavailee lisäävänsä väkeä kymmenen prosenttia.

– Nihkeimmät ajat ovat jo takana, uskoo esimerkiksi Konseptin toimitusjohtaja Matti Viitamäki.

Suurten toimistojen suuriin kasvajiin kuuluvat tänä vuonna Taivas-konserni, PHS-ryhmä ja Lowe Partners. Kaikki ovat perustaneet uusia yksiköitä: Taivas ulkomaille, PHS ja Lowe uusille alueille.

– Uusi design-toimistomme Tango kasvaa kovaa vauhtia, samoin brändisisältöjä tekevä Stream, perustelee PHS-ryhmää johtava Petteri Kilpinen sekä tämän että ensi vuoden kasvua.

– Uusien yksiköiden eli Design Awardin ja pr-toimisto Lowe Frankin perustaminen ja vahvistaminen, selittää lukuja Lowen toimitusjohtaja Pertti Ura.

PHS ja Lowe eivät paljasta myyntikatteitaan, mutta Dynamossa henkilöstön vajaan viidenneksen kasvu on tuonut liki kolmanneksen lisää myyntikatetta.

Toimitusjohtaja Taru From kiittää kehityksestä uusia asiakkaita ja rakenteellisia muutoksia: graafista suunnittelua tekevä Dynamo Identity starttasi jo viime vuoden syksyllä.

Toiminnan kasvusta raportoivat Dynamon ja Bobin lisäksi Contra, Taivas, Adsek ja Rientola.

Kasvajia on varmasti muitakin, mutta pörssisäännökset pitävät kansainvälisiin ketjuihin kuuluvien toimistojen johdon suun supussa.

Alan kehitys on kuitenkin toinen: kohta päättyy kolmas peräkkäinen laskuvuosi. Markkinointiviestinnän toimistojen liiton MTL:n toimitusjohtaja Sinikka Virkkunen arvioi, että toimistojen mainonnan suunnittelusta keräämät tulot vähenevät tänä vuonna kahdeksan–yhdeksän prosenttia edellisvuodesta.

Nyrkkisääntö alalla on, että väestä lähtee yhtä monta prosenttia kuin myyntikatteesta. Virkkusen mukaan tämän vuoden lasku ei tarkoita irtisanomisia:

– Toimistot ovat vähentäneet väkeä etupainotteisesti. Sitä paitsi kokonaismyyntikate ei laske yhtä paljon, koska toimistot ovat laajentaneet toimialaansa esimerkiksi muotoiluun.

Myyntikatteen kutistumisen tunnustavat jo nyt Hasan & partners, Imageneering, Focus Partners, Ojalasaari, Briiffi ja Incognito. Kaikki ovat tänä vuonna joko pitäneet henkilökuntansa ennallaan tai vähentäneet sitä. Ensi vuonna väkeä aikoo vähentää ainoastaan Imageneeringin toimitusjohtaja Ari Kujala.

Hasanin toimitusjohtaja Kai Seikku esittää kyselyn suurimman haarukan: ensi vuonna hasanilaisia voi olla viisi enemmän tai vähemmän kuin nyt.

– Kokonaismarkkinat pienentyivät tänä vuonna ja tuskin kasvavat ensi vuonnakaan. Toiminnan laajuus, koko ja kannattavuus pyritään tästä huolimatta ylläpitämään, Seikku pohtii.

Väki vähenee, koska töitä on vähemmän kuin ennen. Toisaalta moni ilmoittaa keskittyvänsä olennaiseen.

– Jatkamme fokusoitumista ydinosaamiseemme eli strategiseen suunnitteluun ja mainonnan suunnitteluun. Muilla alueilla kehitämme verkostoitumista, tiivistää yhdeksän ihmistä pienemmän BBDO:n toimitusjohtaja Heikki Kauppila.

Ydinliiketoimintaansa keskittyy myös Evia Helsinki: toimitusjohtaja Mika Sarimo leikkasi it-huumassa perustettuja rönsyjä ja kutisti samalla Eviaa melkein neljänneksen. Rönsyjä katosi toimitusjohtaja Lauri Sipilän mukaan myös Bates/Red Cellistä.

FCB/Espan toimitusjohtaja Jussi Liimatainen taas vetoaa toiminnan tehostamiseen.

Kutistujista moni uskoo parempaan ensi vuoteen. Focus ehti jo kertoa yrityskaupasta: yhtiö osti Pohjoismaiden ja Itämeren alueeseen erikoistuneen Recommended Finlandin, joka tuo toimistoon neljä uutta työntekijää ja yhteistoimiston Tanskassa.

Yhtiön työntekijämäärä ei silti kasva kuin yhdellä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää