Valikko

Kurttukaali on kaunis

Merkit likoon
Inhan ylikansallinen Unilever on tehnyt Dove-brändinsä mainonnalla maailmanlaajuisesti merkittävän uroteon. Kurttukaalinryppyiset, hiirtäkin harmaammat ja umpikesakkoiset naiset mainostavat kauneudenhoidon tuotteita. Ja kauppa käy.

– Naiset kertoivat meille, että haluavat näyttää kauniilta ja tuntea itsensä kauniiksi – mutta he haluavat, että kauneuden käsite määritellään uudelleen, perusteli Doven brändijohtaja Silvia Lagnado valittua linjaa itsenäisyyspäivänä ilmestyneessä Advertising Age -lehdessä.

Lagnado muistuttaa, että tavalliset naiset ovat kuuluneet melkein viisikymppisen Doven mainontaan jo vuosia. Nyt vain on käännetty uusi vaihde päälle.

Hyväntekeväisyydestä naisten itsetunnon pelastamiseksi ei tietenkään ole kyse. Unileverin mainonnan taustalla on armottoman tarkka markkinatutkimus.

Unilever haastatteli kampanjaansa varten naisia ympäri maailmaa. Yli kaksi kolmannesta vastaajista oli sitä mieltä, että media ja mainonta asettavat epärealistiset kauneusstrandardit, joita useimmat naiset eivät koskaan voi täyttää.

Luonnollisesti Doven tavalliset naiset ovat normaali-ihmisen silmin katsottuna erittäin miellyttävän näköisiä. Suomalaisissakin lehdissä alusvaatteisillaan esiintyneet Dove-”pullukat” olivat mitä sopusuhtaisimpia.

Samaa ei voi sanoa monista ammattimalleista.

Suomalaisessa mainonnassa luonnottoman kauneuden palvonta on vähäistä, mutta se ei ole mainonnan tekijöitten ansiota. Meillä vain on kovin niukasti muoti- tai kosmetiikkabrändejä. Ne vähät käyttävät standardikauniita ammattimalleja.

Muilta toimialoilta on hienojakin esimerkkejä, vaikkapa Valion Polar-juuston mainonnassa.

Aika usein vanha nainen kuitenkin on mainoksessa höppänä. Esimerkiksi Atrian mummo taputtaa ääliömäisesti lapsenlapsen toilauksille. Tavallisuus ylipäätänsä on mainonnassa käsittämättömän usein huvittavuuden symboli.

Jos Unileverin linja osoittautuu pitäväksi kaupalliseksi menestykseksi, joutuvat Beiersdorf ja L’Oréal tiukasti miettimään omaa muovisen kauneuden linjaansa.

Lumenen ammattikaunottaren Niina Kurkisen olemus ei ainakaan vielä ole saanut suomalaisnaisia ostoboikottiin. Ehkä uusien omistajien kannattaisi kuitenkin pitää tuntosarvet herkkinä dovesignaaleille.

Entä miten on suomalaisten vaatebrändien laita? Voisivatko ne paremmin, jos niiden mainonta olisi välittänyt aitoa asiakkaitten kunnioitusta? Tikunlaihasta mallista tai kolmekymppisestä kypsän naisen korvikkeesta se ei välity.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      ”Ei syytä odottaa uutta eurokriisiä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää