Valikko

Karvanoppien aatelia

Tuning, tuunaus, ajoneuvojen koristelu lisävarusteilla on edennyt karvanoppateinien harrastuksesta aikuisten muotihuviksi. Ensi keväänä perheautonkin voi kuorruttaa vaikka jättivanteilla tai taitto-ovilla.
Hannu Iso-oja Kuvat

Mainos- ja markkinointiväki uskoo vakaasti autonsomistuksen trendikkyyteen. Loppusyksyn eurooppalaisilla automessuilla tuning-osastot alkoivat olla jo suureellisempia kuin uusien autojen esittelyaitiot. Alan lehdet, Suomessa muun muassa GTI-Magazine, ovat löytäneet vankan lukijakunnan.

Nuorisomuodin harjalla pyristelevä Music Televisionkin on huomannut ilmiön: katsojien autoille esteettistä kirurgiaa tarjoava ”Pimp my ride” on noussut yllättäen kanavan suosikkiohjelmaksi.

Yksi syy on eurokansalaisten irtonaisen rahan rajallisuus. Autokauppa on pysynyt suhdannekuopassa, ja varsinkaan mallistojen kalliimpia ajokkeja ei myydä niin paljon kuin alan teollisuus odotti. Sen sijaan keskiluokan ja pienten perheautojen menekki on pysynyt tasaisena. Moni ostaja, jolla olisi varaa edustusluokan hinnat alkaen -ajokkiin, käyttää rahansa mieluummin hankkimalla pienempään autoon metallivärin lisäksi liudan lisävarusteita; automaattivaihteiston, vakionopeussäätimen tai vaikka ajonvakautusjärjestelmän.

Ostajakohderyhmä on myös hieman ikääntynyt. Ammattikouluteinien sijaan myyjät kosiskelevat jo kolmikymppisten kaupunkilaisten suurkuluttajaryhmiä. Räväkkyyden tavoittelun sijaan nämä hakevat autoilleen äveriästä imagoa tai suorituskyvyn parantamista.

Valtaosa autonvalmistajista on hankkinut itsekin kumppaneikseen rakentelu- ja virityspajoja. Tunnetuimmat, kuten Mersuja ehostavat AMG ja Brabus, voivat myydä kokonaisia automallejaan virallisten maahantuojien kautta.

Suurin osa tuning-tarvikkeista on yksinkertaisia, miltei kenen tahansa asennettavissa olevia koristeita ja vain auton ulkonäköä muuttavia palikoita. Hintoja on tason ja laadun mukaan joka kukkarolle sopivasti.

Rakentelukausi käynnistyy perinteisesti alkutalvella veronpalautusrahoilla. Jos alan myyjiin on uskomista, suomalaisissakin autotalleissa ruuvaillaan pian ajokkien alle entistä matalaprofiilisempia jättirenkaita ja jäykentäviä jousitussarjoja. Stereoiden kaiutinjärjestelmien kuuluu paitsi kuulua, myös näkyä.

Silti jotain Keski-Euroopan tuning-kansan uutuussuosikkeja ei täällä vielä tungokseen asti näy. Vaikka nykyisissä katsastussäännöissä autoihin hyväksytään jo aika monimutkaisia lisärakennelmia, yläviistoon taittuvat lamborghini-ovet sentään aiheuttavat katsastajissa pientä nikottelua.

Oheiset kuvat ovat kuunvaihteessa pidetyiltä Essenin Motor Show- ja Lontoon MaxPower-messuilta, joilta suomalaisetkin maahantuojat etsivät tarjottavaa ensi kevään autonrakentelijoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää