Valikko

SAS laskuttaa halpamatkustajiltaruuasta ja juomasta

Blue1 odottaa muidenkin perinteisten lentoyhtiöiden seuraavan halpalentäjien tapoja

Pohjoismaiden lentoyhtiö SAS on alkanut periä kaikkein halvimman Euroopan-lipun ostaneilta maksua lennoilla tarjoamistaan ruuista ja juomista.

– Aika ikävää palautetta tästä on tullut matkustajilta, kun kaikkialle ei ole vielä mennyt tieto perille lokakuun lopun muutoksesta. SAS on ensimmäisiä perinteisiä lentoyhtiöitä, joka on omaksunut halpalentoyhtiöiden tavat maksullisesta ruuasta ja juomasta, sanoo SAS:n suomalaisen tytäryhtiön Blue1:n tiedotusjohtaja Tom Christides Helsingissä.

– Halpalentoyhtiöt ovat herättäneet tähän uudenlaiseen ajatteluun. Easyjetiltä et odotakaan ruokaa, mutta SAS:lta sen sijaan kyllä.

Tieto muutoksesta ei ole todellakaan mennyt vielä perille. Parin tunnin lennot Genevestä Kööpenhaminaan ja Kööpenhaminasta Helsinkiin SAS:n siivin taittuivat joulukuun alussa kärttyisten matkustajien seurassa, koska joidenkin lippuun oli vielä merkitty ”aamiainen”.

Tällaisilta matkustajilta ei riittänyt ymmärrystä reilun viiden euron aamiaispaketin rahastamisesta.

Star-liittolaisillaruoka vielä ilmaista

SAS ja Blue1 kuuluvat Star-yhteistyöliittoon, mutta niin Blue1 kuin muutkaan Star-liiton jäsenyhtiöt eivät kaavaile samanlaista muutosta.

– Saa nähdä, milloin muut lentoyhtiöt seuraavat SAS:ia, Christides sanoo.

– Blue1 lentää pienemmillä koneilla, joissa olisi hankala alkaa laskuttaa matkustajia. Nyt epäselvyyttä on syntynyt, kun SAS:lle kirjoittautunut lähteekin Helsingistä Blue1:llä ja on varannut jo kahvirahat, eikä meillä sitten laskutetakaan.

Christidesin mukaan ruuasta ja juomasta laskuttaminen liittyy SAS:n strategiseen uudistukseen, jossa turistiluokka on jaettu kahtia erihintaisiin lippuihin.

Kalliimpi, niin kutsuttu Flex-ryhmä, saa paremman palvelun lähtöselvityksiä myöten, ja sille tarjoillaan lentokoneessa ilmaiseksi myös ruokaa. Christidesin mukaan tämä matkustajaluokka on SAS:n tärkein asiakasryhmä. Kaikkein halvimman lipun ostaneet istuvat koneessa takana, ja he maksavat syömisensä ja juomisensa.

Ykkösluokkaaodotetaan

Turistiluokan kahtiajako ei ole matkustajalle välttämättä selvä asia, ja siksi Christides ounastelee, että tilanteen selvittämiseksi SAS voi siirtyä korottamaan bisnesluokkansa ykkösluokaksi ja turisti-Flex-luokan bisnekseksi. Halvin Economy-luokka säilyisi turistiluokkana.

Christidesin mukaan ei voida sanoa, kuinka paljon säästöjä SAS saa uudistuksesta.

– Varsinkin nuorille hinta on tärkein elementti lentoyhtiön valinnassa, viis mukavuuksista tai lentoajoista, kunhan pääsee perille, Christides sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää