Valikko

Risteilijäteollisuudessa on yhä tilaajan markkinat

Aker Finnyardsinitalialaisenkilpailijantilauskirjatovat kuitenkin täynnä vuoteen 2009 asti

Risteilijämarkkinat elpyvät, mutta tilaajat ovat vielä niskan päällä ja hyötyvät telakoiden melko tyhjistä tilauskirjoista.

– Tilaajat käyttävät yhä telakoiden huonoa tilauskantaa hyväkseen. Tilanne kääntyy todennäköisesti vasta vuoden 2005 lopussa, toimitusjohtaja Mauri Mäkiranta Merima Oy:stä kertoo.

Merima tekee kokonaistoimitusalueita eli esimerkiksi ravintolatiloja alihankintana risteilijöihin Suomessa ja muualla Euroopassa.

Norjalainen telakkayhtiö Aker Finnyards teki perjantaina aiesopimuksen noin 350–400 miljoonan euron arvoisen risteilijän toimittamisesta NCL Corporation -varustamolle.

Sopimus poiki töitä Akerin Helsingin-telakalle, jonka risteilijärakentaminen on ollut täysin seisoksissa.

Fincantierin tilauskirjat jo täynnä

Vuodenvaihteessa Aker Finnyardiksi muuttuvan Masa-Yardsin pahin kilpailija on italialainen Fincantieri.

Muita pääkilpailijoita ovat ranskalainen Chantiers de l’Atlantique ja saksalainen perheyhtiö Meyer Werft. Kaikki neljä kärsivät tasapuolisesti euron ja dollarin vaihtosuhteesta.

Risteilyaluksien markkinoita hallitsevilla eurotelakoilla on yhä vapaata kapasiteettia ankean jakson jälkeen.

Viime vuosien vähistä tilauksista kuitenkin pääosan on napannut Fincantieri, joka on hyötynyt valtion järjestämästä huippuedullisesta rahoituksesta ja valtion tilauksista.

– Fincantierin tilauskirjat ovat täyttyneet aika hyvin niin, että he myyvät jo vuotta 2008–2009, Mauri Mäkiranta toteaa.

Ranskalaisen Chantier de l’Atlantiquen omistajayhtiö Alstom on hoippunut viime vuosina kaatumisen partaalla, mutta Ranskan valtio pelasti pääomaruiskeellaan Alstomin.

Meritekninen klusteri pohtii strategiaansa

Meriman Mäkirannan mukaan Suomen meritekninen klusteri on pohtinut huhtikuusta alkaen strategiaansa. Alihankintaverkoston tehokkuudesta ja kilpailukyvystä paljolti riippuu se, saadaanko Suomeen laivatilauksia.

– Suomen meritekniselle klusterille on luotu yhteisstrategia vuoteen 2010 asti. Strategian luomiseen ovat osallistuneet alan kaikki suurimmat toimijat.

– Strategian myötä yhteistyö alan toimijoiden kesken on tehostunut, ja perinteinen telakan ja toimittajan vastakkainasettelu on vähentynyt, Mäkiranta kertoo.

Suurin osa aluksesta telakan ulkopuolelta

Suuria risteilyaluksia on tilattu maailmassa noin kymmenkunta tänä vuonna, ja Suomeen on näistä saatu nyt kaksi. Risteilyaluksen rakentamisessa on mukana lukuisia toimittajia ja alihankkijoita.

– Telakoiden kilpailukyky perustuu paljolti siihen, että pystyy toimimaan hyvin alihankkijoiden ja osakokonaisuustoimittajien kanssa, koska laivasta noin 70 prosenttia syntyy telakka-alueen ulkopuolella, johtaja Henrik Nordell Meriteollisuusyhdistyksestä muistuttaa.

Nordellin mukaan verkostoituminen onkin perusedellytys, jotta tilauksia saadaan jatkossakin Suomeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    7. 7

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää