Valikko

Tieliikelaitos kärkkyy kasvuakuntien ja yritysten kunnossapidosta

Tieliikelaitoksen siirtymäaika markkina-talouteen päättyy vuodenvaihteessa

Valtion tietöitä pääasiassa ahertanut Tieliikelaitos havittelee jatkossa vankkaa osuutta kuntien ja kaupunkien teknisen toimen tehtävistä.

– Kuntasektori on vapautumassa kilpailulle ja sieltä on lähivuosina jäämässä paljon väkeä eläkkeelle. Ulkoistamisien myötä kunnissa ja kaupungeissa avautuu noin 500 miljoonan euron markkinat, väläyttää näkymiä Tieliikelaitoksen toimitusjohtaja Heikki Koivisto.

Koiviston mukaan he tähtäävät kuntien kokonaispalveluun. Hoidettaviksi halutaan muun muassa tiet, puistot, urheilualueet, puistot, vesijohdot ja viemärit.

Toinen kasvuhaara on teollisuus, jolle Tieliikelaitos on valmis rakentamaan halleja, putkistoja ja rakenteita. Se mielii myös teollisuusalueiden pitkäkestoisia hoitotöitä.

– Asuntorakentajaksi emme ole ryhtymässä, Koivisto paaluttaa laajennusten rajoja.

Kasvua vainuusilta alueilta

Tieliikelaitoksen suunnitelmien taustalla on halu kasvaa.

– Perinteisillä toimialoillamme ei ole kasvua näkyvissä, vaan se on haettava muualta, Koivisto perustelee.

Kolmasosa Tieliikelaitoksen liikevaihdosta kertyy nyt tienhoidosta, kolmasosa tienrakentamisesta ja loput kaikesta muusta, muun muassa sillanrakentamisesta ja lossiliikenteestä.

Tieliikelaitos on asettanut liikevaihdon vuosittaiseksi nousutavoitteeksi 10 prosenttia 2006:sta lähtien ja liikevaihto on tarkoitus nostaa 700 miljoonaan euroon 2010 mennessä. Tänä vuonna liikevaihtoa kertyy noin 500 miljoonaa euroa.

Valtaosa Tieliikelaitoksen tuloista tulee edelleen Tiehallinnolta eli valtiolta: valtionteiden perinteinen ylläpitäjähän tieliikelaitos on.

– Tiehallinnon osuus liikevaihdostamme säilyy jatkossakin yli 50 prosentissa, Koivisto sanoo.

80 prosenttia töistäsaatu kilpailun kautta

Tieliikelaitos syntyi vuoden 2001 alusta, kun valtion virastona toiminut Tielaitos jaettiin Tiehallinnoksi ja Tieliikelaitokseksi. Ajatuksena oli, että Tiehallinto tilaa ja maksaa työt, Tieliikelaitos tekee.

Tieliikelaitosta ei pantu samantien kilpailemaan kaikista urakoista. Sille myönnettiin nelivuotinen siirtymäaika, jona aina se sai osan Tiehallinnon töistä neuvottelu-urakkoina ilman kilpailutusta. Siirtymäkausi päättyy muutaman päivän kuluttua. Ensi vuoden alusta lähtien Tieliikelaitos kilpailee kaikista töistä siinä kuin mikä tahansa yritys.

Pelottaako?

– Ei. Olemme olleet urakkakilpailuissa mukana kaiken aikaa, Koivisto sanoo.

Koiviston mukaan noin 80 prosenttia Tieliikelaitoksen liikevaihdosta kertyy tänä vuonna urakkakilpailujen kautta saaduista töistä ja loput on saatu neuvottelu-urakoina. Tuloksenteon kannalta ilman kilpailua saatujen töiden kannattavuus on ollut hieman kilpailtuja parempi. Kaikkiaan Tieliikelaitoksen liikevoittotaso on pyörinyt viime vuodet parissa prosentissa liikevaihdosta. Se ei ole huimaava luku.

– Aika harva infrarakentaja pääsee sen parempiin lukemiin. Yli viiden prosentin liikevoitto on jo ihan hyvä. Me pyrimme 3–5 prosentin tasoon.

Sopeutuksetnyt tehty

Henkilöstölle siirtymäkausi on tiennyt melkoista sopeutumista. Työntekijämäärä on neljässä vuodessa pudonnut yli 4 000:sta noin 2 700:aan.

– Jos pärjäämme urakkakilpailuissa, niin supistuksia ei enää tarvita. Päin vastoin lähivuodet palkkaamme noin sata henkilöä vuodessa muun muassa eläkkeellelähtöjen vuoksi.

Koiviston mukaan yli puolet henkilöstöstä vastusti muutoksia ennen liikelaitostamista. Kun päätös oli tehty, on asiassa siitä lähtien edetty yhteistoiminnassa henkilöstön ja johdon kesken.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää