Valikko

Pioneeriyrittäjätsaivat turpaansa,mutta ideat kypsyivät

Viisi vuotta myöhemmin osa 2/5. Sarja selvittää, mitä tapahtui internet-yhtiöille ja -yrittäjille vuosituhannen vaihteen nousukauden jälkeen.

Viisi vuotta itsetutkiskelua, uudelleenmäärittelyä ja säästämistä. Enää ei uusmedia ole uutta, ja alan yritykset ovat myllertyneet uuteen järjestykseen.

Espoolainen Tietotalo on myllerryksen tyyppiesimerkki: yhtiö on ostanut toisia, pilkkonut toimintaansa ja järjestellyt sen sitten uudelleen. Nykyinen Tietotalo syntyi, kun Nominin uusmediatoiminta siirtyi takaisin yrittäjille, jotka olivat sen perustaneet.

– Teemme digitaalista viestintää. Digitaalinen dialogi on tuotteidemme ydin, toimitusjohtaja Lars Holmström sanoo. Tämä tarkoittaa asiakasyritysten ja niiden asiakkaiden välille rakennettavia sähköisiä palveluja.

– Yhtiön muodonmuutos on pitkällinen tarina, Holmström huokaa. Hän on nähnyt monen liikeidean menevän pieleen: nykyisessä Tietotalossa on esimerkiksi osa Sunpointia, Digital Eventiä, Concrete Illusionsia ja Nomini Networksia.

– Juridisesti yritys on perustettu vuonna 1995. Yrityksen runkoon on liittynyt useita pieniä yrityksiä, joiden pioneerin osa on ollut se, että on tullut turpaan.

Esimerkiksi videokuvaa internetiin siirtävää tekniikkaa kehittävät yritykset olivat 1990-luvun lopussa aikaansa edellä.

– Modeemiyhteydellä video oli kestämätöntä katsottavaa, puhe ja liike menivät epäsynkkaan kuin Saksassa dubatut toffeemainokset. Nyt aika on kypsä esimerkiksi tällaisille sovelluksille.

Biteistä on oltava hyötyä, Holmström julistaa Tietotalon asiakaslehdessä, versaalikirjaimin.

Teknologiaan rakastunut yritys on opetellut toteuttamaan asiakkaiden toiveita, hän kuvailee. Yhtiön asiakkaita ovat esimerkiksi valtioneuvosto, kauppa- ja teollisuusministeriö ja SK-Ravintolat.

Marraskuussa Tietotalo osti ruotsalaisen Mogulin toiminnan Suomessa.

– Mogulin Suomen-toimintaa oltiin ajamassa alas, ja yhtiöllä oli asiakkaita ja osaamista, jotka kiinnostivat meitä, Holmström sanoo.

Viime vuosikymmenen lopussa uusmediayhtiöt ostivat yrityskaupoissa työntekijöitä, nyt ne ostavat asiakkuuksia.

Holmström puhuu innolla myynnistä.

– Tuotteen pitää olla helppo myydä, mutta ennen kaikkea helppo ostaa. Viisi vuotta sitten alalla tehtiin hienoja töitä, mutta ei mietitty, mihin asiakas niitä käyttää. Nyt tuotekehitys on täysin kysyntä- ja markkinaorientoitunutta, hän sanoo.

– Meillä on ihmisiä, jotka ovat olleet alalla niin kauan kuin se on ollut olemassa. Teknologiat ja ideat ovat kypsyneet.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää