Valikko

Merkkituotteet karisevat kaupan hyllyistä

Kauppa tiputtaa valikoimistaan teollisuuden merkkituotteita ja korvaa niitä omillaan. Ruotsalainen kauppayhtiö ICA on irtisanonut sopimuksia esimerkiksi Unileverin GB Glace -jäätelön ja Procter & Gamblen Gillette-tuotteiden myynnistä.

- Asiakkaamme keskittyvät kulujen vähentämiseen. Helpoin tapa on pienentää valikoimaa ja samalla varastokuluja, Procter & Gamblen Pohjoismaiden-myyntijohtaja Nina Jönsson sanoo.

Jönsson tarkoittaa asiakkaalla kauppaa.

- On vaikea sanoa alkavatko suomalaisyhtiöt käyttäytyä kuin ICA. Riippuu asiakkaan tilanteesta; ICA:lla on paljon uutta johtoa ja yhtiö keskittyy kulurakenteensa läpikäymiseen.

Jönsson pitää kaupan hintakilpailun syynä Lidlin tuloa markkinoille.

- Kaupat katsovat, mitkä tuotteet todella myyvät ja mistä saa parhaan tuoton. Kaupat antavat tuotteille entistä lyhyemmän ajan menekin varmistumiseen.

Pohjoismainen Coop puolestaan lopetti viime syksynä Kellogg’sin tuotteiden myynnin. Viime viikolla yhtiöt solmivat uuden sopimuksen. Sen ehtoja Kellogg’sin Pohjoismaiden toiminnan johtaja John Buckles ei kerro.

- Jouduimme konfliktiin Coopin kanssa, ja he poistivat tuotteemme myymälöistään. Aloitamme tuotteiden toimitukset uudelleen heinäkuun alussa, Buckles sanoo.

- Samanlaista painotusta tuotteiden karsimiseen ei ole vielä ollut, Buckles sanoo yhteistyöstä suomalaiskaupan kanssa.

Pakko suostua hinta-aleen Kauppa puristaa hinnanalennuksensa päivittäistavaroiden valmistajilta. Hyllytilaa saa kaksi kolme merkkituotetta, jotka kauppa asettaa kilpailuun omien, halvempien tuotteidensa kanssa.

- Tuotteen valitsee ensin kauppa, sitten vasta kuluttaja. Kauppa on teollisuuden asiakas numero yksi, mediatoimisto Dagmarin planner Anja Kahri sanoo.

Kahri tutkii Dagmarin asiakkaille, esimerkiksi Valiolle, Fazer-leipomoille, Felix Abballe, Raisiolle ja Cloetta Fazerille, päivittäistavaroiden markkinoita.

- Pelkkä mielikuvien luominen kuluttajille ei enää riitä. Teollisuuden on pakko suostua esimerkiksi Keskon hinnanlaskukampanjoihin, sillä muuten tuotteet jäävät kalliimpina hyllyihin.

Kauppa haluaa markkinointirahaa Samalla valmistajat joutuvat panostamaan suuremman osan markkinointibudjeteistaan yhteistyöhön kaupan kanssa. Dagmarin mukaan Euroopassa jopa 60 prosenttia kuluttajatuotteita valmistavien yritysten markkinointibudjeteista suuntautuu kaupan toimintaan.

Tämä tarkoittaa promootioita kaupassa, markkinointikampanjoita kaupalle ja jopa suoraa hyllytilasta maksamista.

- Teollisuuden pitää kehittää innovaatioita kaupan näkökulmasta: miten kauppa voi nostaa neliömyyntiä tai parantaa tuotteiden esillepanoa, Kahri sanoo.

Pienten valmistusvolyymien takia esimerkiksi omien pakkauskokojen tekeminen kaupan ketjuille on kallista. Ulkomailla kaupat sekoittavat brändituotteiden räätälöidyillä pakkauksilla kuluttajien hintamielikuvia ja -vertailua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Onko käyttötililläsi 1000 €? Katso miten sille käy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää