Valikko

Sonera etsii kasvua it-palveluista



Suomen TeliaSonera hakee uutta kasvua pienten ja keskisuurten yritysten tietotekniikkaratkaisuista.

Yhtiö niputtaa puhe- ja datayhteydet samaan pakettiin yritysten it-palveluiden kanssa ja tarjoaa palveluita yritysmyyntikanavansa kautta.

Myyntikanavaksi yhtiö valjastaa valtakunnallisen DataInfo-ketjun, jonka kauppiaita on pitkin kevättä koulutettu it-palvelumyyjiksi.

Soneran laskelmissa yritysten it-ratkaisuissa muhivat 1,4 miljardin euron markkinat. Potista puolet on tietotekniikan palveluita.

Yritysten tietotekniikkapalveluja Sonera pitää suurimpana kasvun moottorina. Yhtiöllä on Suomessa reilu satatuhatta pk-asiakasta ja telepalveluissa 40 prosentin markkinaosuus.

- Suuryritysten palveluissa markkinat eivät kasva samalla tavalla kuin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, Soneran yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Tommi Kolehmainen vertaa.

It-palveluiden lisäksi Soneran strategisia kasvualueita ovat laajakaista, mobiilidata ja hallintapalvelut.

Asiakas haluaa palvelun yhdeltä luukulta Uudelle markkina-alueelle Soneraa houkuttelevat asiakkailta tulevat tarpeet.

Yritykset eivät halua hankkia puhelinyhteyksiä ja tietotekniikkapalveluita eri toimittajilta. Asiakkaat haluavat saada kaikki palvelut yhdeltä luottotoimittajalta.

Yhden kumppanin käyttöön houkuttaa maailman monimutkaistaminen. Tarjolla on erilaisia päätelaitteita ja verkkoympäristöjä.

Laitteen pitäisi toimia niin langattomassa lähiverkossa kuin turvattujen etäyhteyksien päässä.

Pienyrittäjän tuskaa lisää se, että moni yrittäjä toimii kansainvälisen yhtiön alihankkijana ja on kytköksissä näiden verkkoihin.

Paikalliset diilerit tärkein ostopaikka Soneran lisäksi muut teleyhtiöt kalastelevat samoilla vesillä.

Kuopion Puhelin pyrkii Enfo-brändillään valtakunnalliseksi it-palvelutaloksi. British Telecom on kasvattanut Suomen myyntiyksikköään ja markkinoi ulkoistuspalveluitaan. Yritysapajille pyrkivät myös Fujitsu ja muut palvelutalot.

Pk-kentälle menossa on hankaluutena ollut sopivan myyntikanavan rakentaminen. Oman valtakunnallisen jakeluverkon rakentaminen tulee kalliiksi.

Soneralla on DataInfossa valmiina myyntikanava, jonka lonkerot ulottuvat yli 30 paikkakunnalle. Tutkimusten mukaan paikalliset diilerit ovat pk-yritysten tärkein ostopaikka ja tietolähde ostopäätösten tueksi.

Kisa kiristyy yrityskentällä DataInfo saa yritysten tietotekniikkapalveluista uutta kasvua.

Operaattoreiden perinteiset myyntiketjut puolestaan ovat kärsineet katteiden menetyksestä, kun kodinkonekauppiaat ja muut erikoisliikkeet tunkeutuvat entistä enemmän laite- ja liittymämyyntiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää