PHS ja Bob Helsinki järjestivät Cannesissa pronssijuhlat



Suomalaistoimistot ottivat kaksi pronssia Cannes Lions -mainoskilpailun ulkomainonnan sarjassa. Tulos on parempi kuin kertaakaan 2000-luvulla. Yhden leijona Suomi sai viimeksi kolme vuotta sitten, silloin mediasarjassa. Kahden leijonan vuosi sijoittuu tilastonikkareiden mukaan vuoden 1997 tienoille.

- Tämä tekee hyvää koko alalle: kahta leijonaa ei voi sanoa vahingoksi. Varmasti se lisää uskoa siihen, että Suomesta voi tehdä enemmänkin voittajatöitä, arvioi tuomariston suomalaisjäsen, mainostoimisto Skandaalin osakas Sari Mikkonen-Mannila.

- Taso oli tänä vuonna todella kova. Leijonaa oli todella vaikea saada.

Suomalaisten toteutus puri tuomaristoon Pronssileijonalla palkittiin PHS:n ja Bob Helsingin työt. PHS:n Amnesty Internationalille tekemä työ kampanjoi naisiin kohdistuvaa väkivaltaa teippaamalla raitiovaunupysäkkeihin varoitustarroja ja kertomalla, että joka päivä yksi kolmesta naisesta törmää kulmaan tai tolppaan.

Bobin syöpäyhdistykselle tekemässä julisteessa tupakasta muodostettu suu nauraa keltaisilla hampailla.

- Tupakkakampanjan hieno toteutus hurmasi tuomariston. Amnesty-kampanjassa tuomaristo arvosti sitä, että vaikea asia oli esitetty konkreettisesti ja epäsuorasti, kertoo Mikkonen-Mannila.

- Kultatöissä oli selvä vau-efekti. Ideat olivat suurempia ja toteutus viimeistellympi.

Pääpalkinnot Chileen, USA:han ja Brasiliaan Ulkomainonnan pääpalkinnon tuomaristo ojensi chileläisen Ogilvy & Mather Santiagon leluyhtiö Silfalle tekemällä mainokselle. Seinään kiinnitetty juliste sai rakennuksen näyttämään siltä, että siitä puuttui legopala.

Sama tuomaristo arvosteli myös lehtimainokset. Pääpalkinnon sai ranskalaisen TB WAParis Boulogne-Billancourtin levy-yhtiö EMI:lle rakentama piratismia vastustava tähtikampanja: mainoksissa esimerkiksi Joe Cockerin kieli on katkaistu.

- Kampanjassa teki vaikutuksen hieno kuvallinen toteutus. Pidimme myös siitä, että kampanja lähestyi aihetta faniuden eikä saarnaamisen kautta, perusteli päätuomari John Hunt.

Ruotsalaiset saivat loppukilpailuun vain kolme työtä, mutta onnistuivat kahden kullan arvoisesti. Nettisarjassa naapuri sai viisi leijonaa, josta yksi oli kultainen. Suomen kaksi finalistia jäivät leijonatta.

Nettisivujen pääpalkinto meni Crispin Porter + Bogusky Miamin Method-yhtiölle tekemä Come clean -sivusto, jonka avulla yhtiö lanseerasi puhdistustuotteen. Internet-mainonnan pääpalkinnon pokkasi brasilialaisen DDB Brasil Sao Paulon Henkelin teholiiman kampanja.

Tänään selviävät filmi- ja radiosarjojen finalistit. Radiopalkinnot jaetaan perjantaina, filmin ja monikanavaisten kampanjoiden leijonat päätöspäivänä lauantaina.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    8. 8

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää