Valikko

Ollilalta tuhteja eväitä puolalaisyrittäjille

Globaalin brändin rakentaminen edellyttää markkinatilanteen kehittymisen ennakoimista, huolenpitoa henkilökunnasta ja kykyä tehdä tarvittaessa vaikeitakin ratkaisuja, sanoo Nokia pääjohtaja Jorma Ollila.
Nokian pääjohtajaa Jorma Ollila evästi puolalaisia yrittäjiä, jotka olivat tulleet kuuntelemaan suomalaisvierasta arvovaltaisen Rzeczpospolita-lehden ja konsulttiyhtiö Deloitten järjestämään Forum 500 -talouspaneeliin Varsovassa viime viikolla.

Ollilan mukaan Nokiassa ymmärrettiin 1990-luvun alussa, että ihmisen luonnollisiin perustarpeisiin kuului olla yhteydessä keskenään.

- Kehitimme matkapuhelimen, joka oli monipuolisempi ja toimivampi kuin kilpailijoilla, Nokian Ollila selvitti.

- Tuotteen on oltava yksinkertainen ja helppo käyttää. Muuten siitä ei tule onnistunutta brändia, hän lisäsi.

Ollila paljasti omaksuneensa teini-ikäisiltä lapsiltaan ennakkoluulottoman asenteen kokeilla kaikkea uutta.

Henkilökunta viihtyy Nokian leivissä

Nokia työllisti alussa runsaasti nuoria, jotka talo koulutti päteviksi alan ammattilaisiksi.

Nokia piti ensisijaisena saada henkilökunta omaksumaan selkeä Nokia-henki.

- Meillä on maksettu työntekijöille kilpailijoita vähemmän palkkaa. Se ei ole kuitenkaan ollut meille ongelma, sillä väki on pysytellyt hyvin uskollisena Nokialle, Ollila teroitti.

Vain harva maailmalla tiesi Nokian matkapuhelinbisneksen alkutaipaleella, että kyse oli pienessä Suomessa valmistetusta tuotteesta.

- Kuluttajat arvostavat kännykän toimivuutta. Sen alkuperämaan nimellä ei ole suurta merkitystä, Ollila täsmensi.

Globalisaatiota ei pidä pelätä

Pääjohtaja Ollila sai analysoitavakseen talouspaneelin lopuksi neljän puolalaisen eri alan kasvuyrityksen historian ja nykyisen bisnesajatuksen.

Paikalla olivat johtajat Puolan suurimmasta öljyalan yrityksestä PKN Orlenista, ohjelmistoyritys Comarchista, verkkopankkipalveluihin erikoistuneesta BRE Bank-pankista ja Irena Eris-kosmetiikkayrityksestä.

Ollila katsoi kaikilla yrityksillä olevan varsin kehityskelpoiset brändit.

- Globalisaatiota ei kannata pelätä, vaan on lähdettävä ennakkoluulottomasti kehittämään niistä kansainvälisiä tuotemerkkejä, pääjohtaja rohkaisi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää