Valikko

Copterline ei anna tietoja onnettomuuskoneen matkustajista

Copterline ei anna julkisuuteen tietoja onnettomuuskoneen matkustajista.

Helikopteriturman syytä ei toistaiseksi tiedetä, kertoo Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljungberg. Onnettomuus sattui, kun kone oli vaakalentovaiheessa ja matkalentokorkeudessa.

Säällä ei ollut osuutta helikopterionnettomuuteen. Sää oli tuulinen, mutta normaali isolle helikopterille, Ljungberg arvioi.

Copterlinen lentoja jatketaan huomenaamuna, Ljungberg kertoo.

Turman syy epäselvä Helikopteriturman syy on Copterlinen vastuullisen johtajan Jorma Kalholan mukaan tällä hetkellä epäselvä.

- Täysin mahdottomuus on tällä hetkellä sanoa yhtään mitään, Kalhola sanoi iltapäivällä STT:lle.

Copterline odottaa parhaillaan lisää tietoa, sillä Kalholan mukaan vielä ei tiedetä tarkalleen kopterin sijaintia eikä uhrien määrää.

- Tiedämme sen, että kopteri on lähtenyt liikkeelle kello 12.40, hävinnyt tutkasta eikä radioyhteyttä ole saatu.

Ei lentorajoituksia tällä hetkellä Ilmailulaitoksen mukaan Copterlineen ei kohdistu tällä hetkellä minkäänlaisia lentorajoituksia, jotka säätelisivät tavanomaisesta poiketen yhtiön liikennettä Tallinnan ja Helsingin välillä.

- Copterlinea koskevat samat säännöt kuin muitakin, Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg sanoo.

Ilmailulaitos rajoitti Copterlinen kaupallisia lentoja viime vuoden keväällä, koska se katsoi yrityksen lentäjien taidot puutteellisiksi. Tarkkailulennoilla lentäjien mittarilähestymistaidoissa todettiin vajavuuksia, mikä olisi voinut aiheuttaa ongelmia varakentille laskeutumisessa.

Näin ollen Ilmailulaitos päätti, että Copterline sai lentää Helsingin ja Tallinnan välillä ainostaan hyvällä säällä.

- Copterline korjasi puutteet ja rajoitukset poistettiin näin ollen jo viime vuoden syksyllä, Lamberg vakuuttaa.

Tapauksen jälkeen Copterline on myös järjestänyt lentäjilleen säännöllistä koulutusta taitojen ylläpitämiseksi.

- Jokaista pilotille pitää järjestää toistuvaiskoulutusta puolen vuoden välein, ja minun tietojeni mukaan tämä puoli on ollut järjestyksessä.

Koneessa kahdeksan suomalaista STT:n mukaan Copterlinen turmakoneessa oli matkustajina kuusi suomalaista, neljä virolaista ja kaksi yhdysvaltalaista matkustajaa sekä kaksi suomalaista miehistön jäsentä.

Onnettomuuskopterin lentäjillä oli pitkä lentokokemus, Ljungberg sanoo. Toinen lentäjä oli 41-vuotias Rajavartiolaitoksen evp-lentäjä ja toinen 57-vuotias, joka oli ollut yhtiön palveluksessa kymmenen vuotta.

Onnettomuuspaikalle on tullut apua myös Suomen puolelta. HS:n mukaan koneen roottori oli löydetty varsin pian noin klo 12.45 sattuneen onnettomuuden jälkeen.

Kopteri oli palaamassa Helsinkiin. Lennonjohto menetti siihen radioyhteyden pian Tallinnasta lähdön jälkeen.Viron viranomaisten mukaan onnettomuuskopteri on nostettu ponttoonien avulla pintaan. Virolaisen uutistoimisto BNS:n mukaan tieto ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Onnettomuuspaikan syvyydeksi on arvioitu 60 metriä.

Copterline on liikennöinyt reittiä viitisen vuotta. Yhtiö pitää lentoturmasta tiedotustilaisuuden tänään klo 16. Kaikki tämän päivän lentovuorot on peruttu.

(Päivitetty klo 17.33)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      Supercell on nyt lähes yhtä arvokas kuin UPM

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää