Valikko

Alihankkijoiden vauhti hyytyy kuormurikyydissä

Kuorma-autojen tuotannon kasvun katkeaminen ja jopa taipuminen laskuun Euroopassa on huono uutinen koko autoteollisuuden alihankinnalle Suomessa.

Pörssiyhtiöistä huonosta kehityksestä ehti jo tiistaina raportoida osavuosikatsauksessaan Componenta, joka tekee valukomponentteja kuorma-autoihin.

Componentan toimitukset tärkeimmälle asiakasryhmälleen olivat heinä-syyskuussa neljä prosenttia pienemmät kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla.

Isoista ruotsalaisista kuormuriyhtiöistä Volvon tilausten kertymä on pienentynyt markkinoita enemmän.

Volvo raportoi jo huhti-kesäkuun osavuosikatsauksessaan saaneensa uusia tilauksia kymmenen prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla. Vähentyneet tilaukset heijastuivat alihankkijoihin loppukesällä.

Scaniankin tilausten kasvu tyrehtyi alkuvuonna, mutta markkinaosuuttaan se on onnistunut kasvattamaan. Kumpikin yhtiö raportoi vielä kesällä liikevaihdon ja toimitusten kasvusta, koska alkuvuoteen asti kuormurikauppa kasvoi hurjaa vauhtia.

- Kysyntä säilyi vahvana Pohjoismaissa, mutta Manner-Euroopassa markkinat kokonaisuudessaan olivat heikommat, kuvasi Scanian pääjohtaja Leif Östling tilannetta toisen neljänneksen jälkeen.

Esimerkiksi Suomessa kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat vielä heinäkuussa peräti 17,9 prosenttia viime vuoden heinäkuusta. Suomen kuormurimarkkina on kuitenkin marginaalinen. Isoin merkitys sillä on suomalaisista valmistajista perävaunujen ja autojen päällysrakenteiden tekijöille.

Kuorma-autokaupan sujuminen on tärkeää Componentan lisäksi suomalaisista pörssiyhtiöistä myös johdinsarjoja tekevälle PKC Groupille, joka sai juuri päätökseen yt-neuvottelut työvoiman vähentämisestä Suomessa. Myös Gargoteciin kuuluvan Hiabin autonosturien ja takalaitanostimien kauppa on kytköksissä kuorma-autojen myyntiin.

Hiabin asemaa parantaa vahva asema USA:ssa, jossa kuorma-autojen myynti yhä kasvaa voimakkaasti.

PKC tai Cargotec eivät ole vielä julkistaneet kolmannen vuosineljänneksen katsauksiaan. Nokian Renkaat raportoi jo toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessaan kuorma-autojen renkaiden myynnin notkahduksesta. Rengasyhtiön tulosvaroituksen syy eivät kuitenkaan olleet kuorma-autojen renkaat.

PKC:kin arvioi jo toisen neljänneksen katsauksessaan Componentan tavoin, että kuormurikauppa tasaantuu. Pudotusta PKC ei ennakoinut.

Kun ostot henkilöautoteollisuussa ovat hiipuneet, suomalaisten alihankkijoiden oljenkorsi viime vuodet on ollut juuri rajusti lisääntynyt kuorma-autokauppa ja sen ruokkima osien kysynnän kasvu.

Componentan toimitusjohtajan Heikki Lehtosen mukaan kuorma-autokauppaa Länsi-Euroopassa on vauhdittanut se, että vanhoille autoille on auennut erinomaiset jälkimarkkinat itäisen Euroopan uusissa EU:n jäsenmaissa.

- Suomessa toimiville pienemmille alihankkijoille ei ole isoa iloa kuorma-autokaupan imun jatkumisesta USA:ssa, koska esimerkiksi Volvo tekee Amerikassa myymänsä kuorma-autot paikan päällä, kertoo Teknologiateollisuuden alihankkijat-toimialaryhmän asiantuntija Matti Spolander.

- Etäisyydet viennissä alkavat olla aika pitkiä jo Keski-Eurooppaan. Varsinkaan valukomponenttien kaltaisia raskaita osia ei kovin kauas kannattavasti voi kuljettaa, Spolander huomauttaa.

- Semmoinen tuntuma on, että kasvu on hidastunut, mutta vaikea sanoa onko koko markkinan kasvu kääntynyt jo miinusmerkkiseksi.

Euroopan suurin kuorma-automerkki on Mercedes-Benz, mutta suomalaiset alihankkijat tekevät osia etupäässä ruotsalaiskuormureihin.

Ajoneuvovalmistuksen ja alihankinnan kokonaisliikevaihto Suomessa on noin 2,5 miljardia euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Euro romahti hetkellisesti Renzin eroilmoituksen jälkeen

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää