Olutmainonnan rajoittaminen kiihdyttäisi hintakisaa



Hallituksen aikeet kiristää mietojen alkoholijuomien mainonnan ehtoja saavat jyrkän tuomion sekä juomateollisuudelta että Mainostajien liitolta. Hallitus teki asiasta viime viikolla periaatepäätöksen.

Panimot uskovat, että olutmainonnan ehtojen tiukentuminen vauhdittaisi kovaa hintakilpailua entisestään ja antaa lisää valtaa kaupalle.

- Mielikuvien kieltäminen mainonnasta jättäisi ainoaksi markkinointikeinoksi hinnan. Kauppa hyväksyy jo nyt hinnankorotukset vain jos valmistaja luo tuotteeseen lisäarvoa, ja kohta lisäarvoa ei siis voi luoda brändilläkään, huomauttaa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka.

- Jos tuotemerkeillä kilpailua rajoitetaan, hinnasta tulee vielä tärkeämpi kilpailutekijä, sanoo myös Sinebrychoffin markkinointijohtaja Panu Vuorimaa.

Päätöksen taustalla on huoli alkoholin kulutuksen kasvusta. Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä (kesk.) haluaa suojella erityisesti nuoria.

Perusteet eivät vakuuta panimoväkeä.

- Ei ole olemassa evidenssiä siitä, että alkoholimainonnan rajoittaminen pienentäisi haittavaikutuksia. Eihän viinaa ole saanut mainostaa Suomessa aikoihin, mutta sen kulutus on silti noussut valtavasti, Vuorimaa tuhahtaa.

- Jos rajoittaa pitää, veron nosto toimii aina, vihjaa Aarikka.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski on samoilla linjoilla.

- Mainontaan puuttuminen on poliittisesti helppo päätös, mutta se kohdistuu väärin. Mieluummin kannattaisi keskittyä esimerkiksi valistukseen. Alkoholimainontaa koskevat säännöt ovat jo nyt erittäin tiukkoja.

Hyssälä haluaa aidata mietojen juomien mainonnan tuotetietoihin. Käytännössä se tarkoittaisi, että mainokseen saisi laittaa juoman valmistusaineet, ominaisuudet ja kuvan.

Alan toimijoiden mielestä säännön valvonta olisi vaikeaa ellei mahdotonta.

- Kuka vetää rajan? Kaikki mainonta muokkaa mielikuvia, myös pullon kuva ja hinta, huomauttaa Vuorimaa.

Nopeimmin olutmainonnan rajoittaminen näkyisi mediassa. TNS Gallupin mukaan oluen, siiderien ja muiden mietojen juomien mediamainontaan käytettiin viime vuonna 12 miljoonaa euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    9. 9

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    10. 10

      Pilaako tämä myrkkypommi kotisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    9. 9

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää