Valikko

Kuljetustonnit notkahtivat satamissa

Suomen satamien vienti- ja tuontimäärät putosivat tänä vuonna yli kahdeksan prosenttia. Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Matti Aura pitää notkahdusta pahimpana miesmuistiin.

- Ennen paperikiistaa satamat olivat parin prosentin kasvussa. Pudotus on meille täydellinen arvoitus eikä yhtä päätekijää ole keksitty tilanteelle.

Kevään paperikiista ei voi selittää koko pudotusta. Myös lokakuun tilastot näyttävät yli kahdeksan prosentin vähennystä.

Aura pitää yhtenä syynä Kioton ilmastosopimusta, joka on vähentänyt kivihiilikuljetuksia. Huoltotyöt veivät Sköldvikin sataman kuljetuksista vajaan kolmanneksen.

- Ja ilmeisesti metsäteollisuus miettii nyt uudella tavalla kuljetuksiaan, Aura arvelee.

Metsäyhtiöt ovat keskittäneet kuljetuksia nimikkosatamiin. Stora Enso käyttää Kotkaa, UPM Haminaa ja M-real Hankoa.

Yksi selitys satamien hiljaiseloon on Auran mielestä myös se, että Suomen vientimaissa on tapahtunut rakennemuutos.

- Venäjästä on tullut Suomen tärkein vientimaa. Venäjän viennistä eivät satamat juurikaan hyödy.

Suomen Pankin ekonomisti Pentti Forsman uskoo, että kevään työselkkauksen jälkeen paperituotanto ei ole Suomessa toipunut entiselleen.

- Keväällä ajateltiin, että varastot ovat tyhjentyneet paperirullista ja paperikoneet lähtevät täysillä käyntiin heti selkkauksen jälkeen. Alkusyksyllä tilanteen olisi pitänyt olla normaali.

- Voi olla, että paperiteollisuus on jarrutellut tuotannon kanssa, kun hintakehitys ei ole ollut kovin hyvä. Paperiteollisuus odottaa Euroopan elpymistä ja hintojen nousua, jota on luvattu ensi vuodelle.

Paperiteollisuus ei täysin allekirjoita Suomen Pankin ekonomistin näkemystä.

- Toimitusmäärissä voi olla pientä viivettä, mutta kyllä tuotannon kehitys alkaa olla jo viime vuoden tasolla, Metsäteollisuuden osastopäällikkö Esa-Jukka Käär lukee loppusyksyn tilastoja.

Rauman satama on ainakin kärsinyt paperiviennin vähentymisestä. Lokakuussa paperitavaran vienti väheni lähes 12 prosenttia.

Satamajohtaja Hannu Asumalahti laskee, että paperin työkiista vei Raumalta pois puoli miljoonaa tonnia kuljetuksista.

Paperin menetyksiä on Raumalla korvannut raakapuun tuonti. Raakapuusta on tullut suurin tuontiartikkeli. Sen tuonti on kasvanut 60 prosenttia.

Toinen piristysruiske on konttiliikenne.

- Viime vuonna konttiliikenne kasvoi ennätyslukuihin ja tämä vuosi näyttää kolmen prosentin kasvua, Asumalahti iloitsee.

Tulli näkee yhtenä syynä satamien hiljenemiseen metallien maailmankaupan. Viime vuosi oli terästeollisuudessa poikkeuksellisen vilkasta.

- Kiina söi viime vuonna kaiken maailmalta saatavan raudan ja teräksen. Kiina-ilmiö toi piikin metallien hintoihin ja volyymeihin. Tänä vuonna tilanne on rauhoittunut, tulliylitarkastaja Matti Heiniemi lukee tilastoa.

Metallien tuonti laski alkuvuonna Suomessa 14 prosenttia ja vienti 3 prosenttia. Metallien pudotus koskee eniten Kemin Raahen ja Tornion satamia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Pokémon Go -villitys näkyi Gigantissa - yhden tuotteen myynti kasvoi ylitse muiden

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää