Valikko

Sähköyhtiöt etsivät edullisinta keinoa sähkökatkojen torjuntaan

Sähköyhtiöt pitävät kymmenien metrien levyisten johtokatujen raivaamista liian kalliina keinona torjua sähkökatkoja, jotka ovat alkutalven aikana rassanneet maaseudulla. Omien myrskyjensä ja sähkökatkosten säikyttämät ruotsalaiset suunnittelevat näin rajuja avohakkuita siirtojohtojen ympärille.

Jos eniten häiriöitä tuottaneiden 20 kilovoltin siirtojohtojen ympärille tehtäisiin Suomessa yhtä leveät puuttomat alueet kuin täysin puuvarman kantaverkon siirtojohtojen ympärillä jo on, joutuisivat maaseudun siirtoverkkojen asiakkaat maksamaan keskimäärin noin neljä prosenttia korkeampia siirtomaksuja kuin nyt.

Hankalimmilla eli metsäisisimmillä alueilla korotustarve olisi selvästi tätäkin suurempi.

Rahaa nykyisen kymmenmetrisen johtokadun leventäminen 40-metriseksi nielisi karkean laskelman mukaan pitkälti yli 600 miljoonaa euroa, eli se kasvattaisi jakeluyhtiöiden omistamaan verkkoon sitoutuneen pääoman määrää noin kymmeneksen.

Laskelma perustuu arvioon, jonka mukaan noin puolet yli 130 000 kilometrin mittaisesta 20 kilovoltin johtoverkosta kulkee metsässä. Toinen oletus on se, että johtokatujen vaatimista lisämaista maksettaisiin maanomistajille sama yksikkökorvaus kuin nykyisin.

Energiateollisuus ry:n johtaja Kenneth Hänninen päätyy näillä perusteilla arvioon, jonka mukaan vapaan väylän levennys 40 metriin melkein tuplaisi nykyiset 20 kilovoltin johdon rakennuskulut kilometriä kohden.

Yli 600 miljoonan euron lisäinvestoinnin vaikutus siirtohintoihin on laskettu siirtoyhtiöiden tavanomaisen tuoton perusteella. Energiamarkkinaviraston ryhmäpäällikön Antti Paanasen mukaan tuotot ovat yleensä 4,2-4,5 prosentin haarukassa.

Sataprosenttista puuvarmuutta ei syntyisi 40 metrinkään aukolla. Kantaverkon puuvarmuus perustuu osittain siihen, että sen siirtojohdot kulkevat korkeammalla terästolppien varassa. 20 kilovoltin johto roikkuu puupylväissä.

Täydellisen puuvarma on myös kaapeli, mutta sen upottaminen suomalaiseen kiviseen maastoon käy Hännisen mukaan 4-5 kertaa niin kalliiksi kuin ilmajohto. Kaapeloinnin ansiosta kaupunkien sähköjä myrskyt eivät katko. Kaupungeissa kaapelointi kannattaa, koska etäisyydet ovat lyhyitä ja asiakkaita on tiheässä.

Kustannusten lisäksi rajut hakkuut sähkölinjojen ympärillä aiheuttaisivat suuria maisemahaittoja.

- Leveää väylää pitäisi hakata kymmenkertainen määrä nykyiseen kantaverkkoon verrattuna. Jo nyt joudutaan vääntämään näistä maanomistajien ja ympäristöviranomaisten kanssa, sanoo Hänninen.

Energiateollisuus etsii huokeampia tapoja torjua sähkökatkoja, joiden sieto sähköistyneessä yhteiskunnassa vähenee.

- Lähdemme siitä, että samaan tulokseen päästään hoitamalla nykyisten johtokatujen reuna-alueita paremmin. Tänä päivänä meillä ei ole oikeutta mennä sen alueen ulkopuolelle, vain lahoimmat ja uhkaavimmat puut saa kaataa, sanoo Hänninen.

Suurin osa viime aikojen katkoista on aiheutunut pitkien, hentojen, nopeasti kasvaneiden lehtipuiden taipumisesta lumikuorman alla linjojen päälle. Jos sähköyhtiöillä olisi oikeus hoitaa tätä puustoa pois johtokatujen vieriltä, ongelma poistuisi.

Hännisen mukaan asiasta on tekeillä tutkimus, jonka alustavien tulosten mukaan edes puuston tuotto ei tällaisessa mallissa heikkenisi.

- Parhaiten tuloksia saavutettaisiin, jos saisimme maanomistajilta suostumuksen poistaa aktiivisesti näitä koivuja, sanoo myös Fortumin verkkopalvelupäällikkö Jukka Salmela.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    8. 8

      Dow Jones nousi uuteen ennätykseen

    9. 9

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää