Valikko

Finnairin Hienonen: Halpalentoyhtiöt lupaavat liikoja

Finnairin tuore toimitusjohtaja Jukka Hienonen arvioi, että halpalentoyhtiöt peruvat useita mainostamiaan reittejä Suomesta muualle Eurooppaan.

- Kunhan kevät on mennyt, niin nähdään, lentävätkö ne ilmoittamillaan ohjelmilla, Hienonen sanoo.

- Siellä on sellaista onnenongintaa ja kokeilua. Reiteistä ilmoitetaan, mutta jos ne eivät menesty, vetäydytään pian. Toivon, että asiakkaat maksavat sellaisella luottokortilla, että saavat rahansa takaisin kaikissa olosuhteissa.

Halpalentoyhtiö Air Berlin on ilmoittanut aloittavansa helmikuussa lennot Helsingistä Lontooseen. Maaliskuussa reittejä Helsingistä muualle Eurooppaan lisäävät SAS:n tytäryhtiö Blue1, Sterling sekä Germanwings.

FlyMe lentää Helsingistä Tukholmaan, Ryanair taas pitää Suomen tukikohtanaan Tamperetta.

Hienosen mukaan moni yhtiöistä on lähtenyt kilpailuun sellaisilla hinnoilla, etteivät ne voi mitenkään kannattaa.

- Hyvä, jos joillakin hinnoilla saa polttoaineen hinnan penkiltä. Pitkällä tähtäimellä kamppailemme markkinaosuuksista, mutta emme me voi lähteä mukaan ihan mahdottomimpaan hullutukseen sen takia, että muut lähtevät. Antaa heidän kokeilla jonkun aikaa, mutta polttoaineesta on kaikkien maksettava sama hinta.

Jukka Hienonen aloitti Finnairin toimitusjohtajana vuoden alussa, kun Keijo Suila jäi eläkkeelle. Finnairiin hän tuli Stockmannin varatoimitusjohtajan ja tavarataloryhmän vetäjän paikalta.

- Asiakkaan kohtaaminen asiakaspalvelutilanteessa on se totuuden hetki. Sillä puolella voi Stockmann-taustastani olla hyötyäkin, vaikka alat ovat erilaiset.

Hienonen on ehtinyt jo löytää myös yhtäläisyyksiä edellisessä ja nykyisessä työpaikassaan.

- Sekä Stockmannilla että Finnairilla on hyvä maine, ja perusasiat ovat kunnossa, vaikka tuote ei ole joka hetki kaikkein halvin, Hienonen sanoo.

- Me olemme hakemassa ensisijaisesti tulosta, ei kukaan voi lentää omistajan kukkaron päällä. Tavoitteena olevaan kuuden prosentin liikevoittomarginaaliin on vielä matkaa.

Finnair omistaa myös itse ruotsalaisen halpalentoyhtiön FlyNordicin, jonka matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 1,2 miljoonaan, mutta ei päässyt voitolle. Suomessa Finnair taas on vastavuoroisesti hieman menettänyt markkinaosuutta pohjoismaiselle SAS:n tytäryhtiö Blue1:lle.

Finnair pitää todennäköisesti kiinni Euroopan lennoistaan, sillä ne syöttävät matkustajia menestyksekkäälle Aasian liikenteelle.

- Finnairin Aasian-strategian olen ostanut täysin. Suomi on suoralla reitillä Keski-Euroopan ja Aasian välillä, ja se on ainoa pysyvä kilpailuetu, jota kukaan ei voi meiltä kopioida, tuore toimitusjohtaja julistaa.

Tänä vuonna Finnair aloittaa lennot Japaniin Nagoyaan ja Intiaan Delhiin, ja yhtiön tarkoituksena on avata jatkossakin vuosittain pari uutta reittiä Aasiaan.

Aasian liikenteen arvioidaan kasvavan kymmenkunta prosenttia vuodessa seuraavan kymmenen vuoden ajan. Finnair on Euroopan ja Kiinan välisessä liikenteessä kolmanneksi suurin yhtiö Lufthansa ja Air Francen jälkeen. Neljäntenä on British Airways. Myös Lähi-idän lentoyhtiöt ovat kiinnostuneita vuosittain toistakymmentä prosenttia kasvavista markkinoista.

Arviot markkinoiden kasvusta ja polttoaineen hinnan noususta vaikuttivat myös päätökseen hankkia Airbusilta 12 laajarunkokonetta. Strategian kunnianhimoisimmassa versiossa Finnairilla on vuonna 2015 kaikkiaan 18 laajarunkokonetta, kun niitä nyt on seitsemän.

Uudet koneet kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin nykyiset Finnairin MD-11 -koneet. Ensi vuonna yhtiö saa kaksi Airbus 340 -konetta. Vuonna 2010 Finnairin on määrä saada ensimmäiset Airbusin 350 -mallit, joiden polttoaineen kulutus on jopa neljänneksen nykykoneita vähäisempää.

- Tässä tulee mielettömiä teknologisia hyppäyksiä. Ne lentoyhtiöt, joilla on nyt varaa investoida, tulevat kymmenen vuoden kuluttua operoimaan aivan erilaisella kalustolla kuin nyt. Jokainen pystyy ynnäämään, mitä kilpailuetuja polttoainesäästöt tuovat. Muut jäävät tavallaan polttoainetalouden vangiksi, Hienonen perustelee.

Jukka Hienonen

Ikä: 44

Koulutus: valmistui 1984 kauppatieteiden maisteriksi Turun kauppakorkeakoulusta

Ura: Kaukomarkkinat Oy 1985-1990, yleni tuotepäälliköstä apulaisjohtajaksi.

Timberjack Oy 1991-1995.,

Stockmann 1995-2005, lukuun ottamatta muutaman kuukauden pistäytymistä Keskossa vuonna 2000.

Kunnosti yhtiön Venäjän-toiminnot ja oli perustamassa Stockmannin tavaratalot Moskovaan.

Hienonen eteni varatoimitusjohtajaksi ja tavaratalojen ryhmän johtajaksi

Finnairin toimitusjohtaja vuoden 2006 alusta lähtien.

Perhe: vaimo ja kaksi tytärtä.

Harrastukset: veneily, laskettelu

Kielitaito: äidinkieli suomi, ruotsi, englanti, venäjä

Sivutoimet: Transparency Finland , hallituksen jäsen 2003-

Entrepreneur of the Year-kilpailun tuomariston jäsen 2003-2005

Elinkeinoelämän Keskusliiton hallituksen jäsen 2006-

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen hallituksen jäsen 2006-

Helsingin seudun kauppakamarin valtuuskunnan jäsen 2006-

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    5. 5

      Valtorin yt-neuvottelut päättyivät – irtisanoo enintään 90

    6. 6

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    7. 7

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Japanilaisjätti haukkasi banaanikauppias Fyffesin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää