Valikko

Tiukentuvat päästörajat kiihdyttävät kuormurikauppaa



Lokakuun alussa voimaan tulevat uudet päästönormit nostavat kuorma-autojen hintoja useita tuhansia euroja. Kuormurikauppa käy vinhasti alkuvuonna, mutta hyytyy loppuvuonna.

Kuorma-autojen Euro IV -päästönormit tulevat EU:n alueella voimaan niin, että lokakuun alun jälkeen toimitettavien uusien autojen hiukkas- ja typpipäästöjen on oltava oleellisesti pienempiä kuin nyt.

Uusiin normeihin valmistajat eivät pääse enää pelkillä moottoritekniikan parannuksilla, apuun tarvitaan joko kemiallista puhdistusta tai pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Molemmat nostavat uusien autojen hintoja useita tuhansia euroja. Se kiihdyttää kuormurikauppaa alkuvuonna ja hyydyttää loppuvuonna.

- Arvioimme, että tämän vuoden myynnistä 70 prosenttia toteutuu ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, sanoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Pontus Stenberg.

- Asiakkaat tekevät kauppoja niin, että saavat autot rekisteriin ennen lokakuun alkua, vahvistaa Scan-Auton toimitusjohtaja Markku Lipsonen.

Lipsosen mukaan kauppa käy kuumana ja rajoitteeksi voi tulla päällysrakenteiden valmistajien kapasiteetti. Kuorma-autojen perävaunut ja päällysrakenteet tekevät pääosin kotimaiset alihankkijat. Normaalisti autot rekisteröidään päällysrakenteineen.

Koko vuoden myynnin Stenberg ja Lipsonen odottavat asettuvan alkuvuoden myyntipiikin ansiosta viime vuoden tasolle. Silloin Suomessa rekisteröitiin raskaita eli yli 16 tonnin kuorma-autoja 2 911. Kevyempiä eli 10-16 tonnin kuormureita rekisteröitiin 346.

Suomessa päästörajojen kiristys heilauttaa kauppaa enemmän kuin niissä Euroopan maissa, jotka kannustavat pienempiin päästöihin muutenkin kuin uusilla normeilla.

Saksassa ja Sveitsissä vähäpäästöisemmät autot saavat alennuksia moottoritiemaksuista. Joillekin alueille ei vanhan normin kuormureilla ole pian asiaa ollenkaan.

Vähäpäästöisemmille autoille annettavat porkkanat takaavat sen, että kuorma-autojen kauppa käy normien kiristymisen jälkeenkin.

Stenbergin mukaan valmistajat voivat pehmentää rajojen kiristyksen vaikutusta myyntiin malliston uudistuksilla. Uusien mallien haluttavuus kasvaa, kun ne tarjoavat muutakin hyvää kuin pienemmät päästöt. Uusilla malleilla voi alittaa myös jo seuraavan sukupolven päästörajat.

- Kaikkiin malleihimme on jo saatavilla Euro V -tasoiset päästöt, sanoo Stenberg.

Viidennelle päästöportaalle uuden kaluston on pakko päästä vuonna 2009.

Suomessa ei kuljetusyrittäjillä ole motiivia ostaa ihan viimeistä tekniikkaa.

- Jos alhaisemmista päästöistä ei ole yrittäjälle hyötyä, ei niille ole kysyntää, sanoo Stenberg.

Kuorma-autoteollisuuden päästöheilausta tasaa se, että EU:n ulkopuolella uudet normit eivät tule voimaan. Vanhojen mallien myynti esimerkiksi Itä-Eurooppaan tai Kiinaan siis voi jatkua.

Teollisuuden isoin myllerrys on päästönormien kiristyminen USA:ssa vuonna 2007. Tämä kiristys on pitänyt kuorma-autokaupan vauhdissa USA:ssa ja toisaalta tietää roimaa pudotusta uusien autojen kauppaan sitten, kun normit astuvat voimaan.

Teollisuudelle on hankalaa se, että normit ovat erilaisia eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Volvon mallit täyttävät USA:n ja Euroopan uudet normit eri tekniikoilla.

Riesa on myös EU:n tempoilu säädöstehtailussa. Esimerkiksi digitaalisten ajopiirturien pakko on sotkenut kauppaa.

Pakon voimaanastumista siirrettiin jo toistamiseen, nyt vain 14 päivää ennen kuin sen piti tulla voimaan. Perävaunujen ja vetoautojen kauppaa sotkee tulossa oleva moduulirekkojen enimmäisleveyden pudotus.

- Digipiirturipäätösten muutokset noin myöhään eivät yhtään lisää yrittäjien luottamusta siihen, että tehdyt päätökset moduulirekoista todella pitävät, harmittelee Stenberg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää