Valikko

Autokauppiaat varoittavat Ruotsin etanoliautoista

Autokauppiaat varoittavat Suomea ryntäilemästä Ruotsin ympäristöautojen perään.

Ruotsi on viime vuosina lähtenyt omille teilleen polttoaineratkaisuissa. Se suosii etanolin käyttöä ja aikoo vuoteen 2020 mennessä korvata kaikki fossiiliset polttoaineet uusiutuvalla energialla.

- Suomi on liian pieni markkina-alue tekemään yksittäisiä teknisiä ratkaisuja. Meillä on tästä varoittavana esimerkkinä petrolitankkausjärjestelmä, Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja Matti Pörhö muistutti autokauppiaspäivillä perjantaina Helsingissä.

Suomi rakensi 1980-90-lukujen taitteessa ainoana maana kahta automerkkiä varten kalliin petrolitankkausjärjestelmän, joka piti purkaa muutama vuosi myöhemmin.

Ruotsista puuttuu Pörhön mielestä kokonaisselvitys vaihtoehtopolttoaineista.

Vähälle huomiolle ovat jääneet muun muassa etanolin kylmäkäynnistysongelmat ja suuret päästöt auton kylmäkäynnissä.

Etanoliautojen kulutus on lähes kolmanneksen suurempi kuin perinteisillä polttoaineilla.

Ruotsi tuo etanolin Brasiliasta, mihin liittyvät omat ympäristöriskinsä. Brasilia käyttää raaka-aineena sokeriruokoa. Se on joutuvat raivaamaan viljelyksiä varten sademetsiä.

Hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä suomalaiset autokauppiaat ovat EU:n ja maailman autoteollisuuden linjoilla. Autokauppiaat haluavat muuttaa verotuskäytäntöä käytön suuntaan niin, että ympäristöystävälliset autot maksavat pienempää autoveroa.

Polttoaineissa autokauppiaat suosivat vaihtoehtopolttoainetta, kuten bensiinin ja etanolin sekoituksia sekä biodieseliä.

Suomella on Pörhön mielestä kiire muuttaa autoverotusta. EU:n komissio esitti viime heinäkuussa direktiiviehdotusta, joka esittää siirtymistä käytön verotukseen. Suomelle tulee veromuutoksissa kiire, sillä siirtymäajalle tulisi varata aikaa,

Suomen valtio pitää kuitenkin tiukasti kiinni vanhasta autoverojärjestelmästään.

- Valtio saa nyt yli kuusi miljardia euroa vuodessa autoverotuloina ja se käyttää teihin 800 miljoonaa euroa. Autoista valtio saa viinan lisäksi parhaat verotulot.

Pörhön mielestä käyttömaksuihin siirtyminen ei välttämättä vähennä valtion tuloja. Valtio voi määritellä vuosimaksut sensuuruisiksi, ettei sen tulovirta vaarannu.

Autokauppiaiden mielestä suomalaiset eivät siirry vapaaehtoisesti ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Kukkaro ratkaisee.

Pörhö muistuttaa 1990-luvun alun katalysaattoriautoista. Vain harva oli valmis maksamaan 250 euron lisähinnan autosta. Katalysaattorit yleistyivät vasta, kun valtio teki kat-vähennykset autoverotukseen.

- Suomessa dieselautojen myynti on Euroopan alhaisimmalla tasolla. Jos diesel-vero poistettaisiin, autojen myynti nousisi samalle tasolle muun Euroopan kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää