Valikko

Vuoden mainostaja uudisti brändinsä

Saarioisten palkittu mainonta sai taas kiitosta, kun Mainostajien Liitto palkitsi yrityksen Vuoden mainostaja 2005 -vaa’alla. Liiton toimitusjohtajan Ritva Hanski-Pitkäkosken mukaan liiton hallitus halusi päätöksellään korostaa brändinhallinnan merkitystä.

Hanski-Pitkäkosken mukaan Saarioinen on keskittynyt brändin vahvuuksiin ja onnistunut siinä hyvin.

Saarioisten markkinointipäällikkö Ritva Mäenpää kertoo, että Saarioinen oli saanut brändistrategiansa kirkastetuksi kolmisen vuotta sitten, jolloin se aloitti yhteistyön mainostoimisto Bob Helsingin kanssa.

Parin vuoden hionnan jälkeen syntyi kampanja Äitien tekemää ruokaa, joka uudisti brändin.

- Mietimme vaihtoehtoja pari vuotta ennen kuin ensimmäinen mainos tuli ulos. Tämä ei ollut ensimmäinen polku, Mäenpää sanoo.

Kampanja ylitti sille asetetut tavoitteet kaikilla osa-alueilla. Saarioisten valmisruokien markkinaosuus kasvoi kaksi prosenttiyksikköä lähes 45 prosenttiin.

Mäenpään mukaan mainoskampanjat jatkuvat tänä vuonna. Rima on korkealla koko ajan.

Saarioinen ei kerro markkinointibudjettiaan julkisesti. Sen koko vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon yritys lanseeraa uutuustuotteita.

- Ensi vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Saarioinen toi markkinoille ensimmäiset valmisruoat. Vuonna 1957 myyntiin tuli muun muassa maksalaatikko, Mäenpää kertoo.

Kampanjan onnistumisesta kertoo sekin, että mainoksen viesti jäi ihmisten mieleen. Suomen Gallupin seurannan perusteella Saarioinen teki myös Suomen kaikkien aikojen pidetyimmän mainoksen. Sellainen oli spotti, jossa pikkutyttö istuu hiekkalaatikon reunalla ja toteaa: Meidän äitipä tekee kaikkien teidän äitien ruoat.

Mäenpään mukaan kampanja on toiminut hyvin myös Saarioisten sisällä. Yrityksen oma henkilökunta esiintyy mainoksissa.

- Tämä on yhdistänyt meitä. Ihmiset ovat ylpeitä työstään Saarioisilla.

Mainostajien Liitto toteaa perusteluissaan, että Saarioisten mainonta rakentaa mielikuvaa positiivisesta elintarvikkeiden markkinoinnista. Se on tärkeää, sillä viime aikoina viranomaiset ovat seuranneet elintarvikemainontaa tarkasti liikalihavuuskeskustelun takia.

Saarioinen ei ole vielä julkistanut viime vuoden liikevaihto- ja tuloslukuja. Vuonna 2004 liikevaihto oli 277 miljoonaa euroa ja liikevoitto 18 miljoonaa euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää