Ässät palkitsee myös sponsorit

Porin Ässille kiekkomenestys tietää lisätiliä. Vaikka SM-liiga kerääkin runkosarjan jälkeiset lipputulot, saavat finaalijoukkueet niistä jaossa muita suuremman osan.

- Jokaisella toteutuvalla ottelulla on taloudellinen vaikutus. Hallilla on myös ravintola- ja kioskimyyntiä ja aitiovuokrausta. Ne tulot jäävät meille, HC Ässät Porin toimitusjohtaja Jukka Hirsimäki sanoo.

Viime vuonna Ässien liikevaihto oli 2,5 miljoonaa euroa. Pääsylippujen ja sponsorisopimusten osuudet ovat tasan: kumpikin tuo yhtiölle noin miljoona euroa.

- Olimme plussalla, kun runkosarja päättyi. Play-off-menestys siis nostaa kauden tulosta, Hirsimäki laskee.

Yhtiö teki 2000-luvun alussa raskasta tappiota. Sittemmin tulos on kivunnut himpun voitolle.

Porin Ässät pelasi kiekkofinaalissa viimeksi vuonna 1984. Suomen mestaruuden joukkue vei viimeksi vuonna 1978.

Menestys palkitsee paikalliset sponsoriyritykset valtakunnallisella näkyvyydellä.

- Poriin kanavoituu suurten valtakunnallisten yritysten rahaa aika vähän. Maakunnallisten yritysten merkitys on sponsoroinnissa suuri, uskoo Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Osuuskauppa on tukenut Ässiä vuosia, ja yhteistyö jatkuu. Ässiä tukevat myös esimerkiksi Auria, Puustelli ja RR Offshore.

- Ässillä on Porin seudulla erittäin suuri merkitys. Kiekkokulttuuri on osa porilaisuutta. Jääkiekon arvostus on täällä syvällä, Määttä perustelee joukkueen tukemista.

Osana yhteistyösopimusta osuuskauppa on neuvotellut jäsenilleen alennuksen ottelulipuista. Myös Ässä-humussa televisiossakin vilahdellut jääkiekko-pub on osuuskaupan.

- Olemme nyt saaneet paljon valtakunnallista näkyvyyttä jäämainoksille ja S-ryhmän brändeille, Määttä kiittelee.

Soneran tytäryhtiölle Aurialle kausi on ensimmäinen Ässien sponsorina.

- Olemme Porissa haastajan roolissa, niin kuin Ässät olivat liigassa. Halusimme lähemmäs porilaista yhteiskuntaa ja porilaisia miehiä, jotka ovat laajakaistamyynnin kohderyhmää, sanoo Aurian myynti- ja markkinointijohtaja Seppo Hakanen.

Sponsorisopimus saa jatkoa.

- Tämä on mennyt paremmin kuin osasimme odottaa, Hakanen naurahtaa.

Nelosen televisioima edellinen Ässät-Kärpät-peli keräsi 291 000 katsojaa, tiistainen HIFK:n ja HPK:n ottelu 366 000.

Danske Capitalilla on yhteistyösopimus seitsemän jääkiekon SM-liigajoukkueen kanssa - myös Ässien pudottaman Oulun Kärppien.

- Kumppanimme ovat valtaosin maakuntakaupunkien seuroja. Paikallinen sitoutuminen auttaa kaupantekoa.

- Kaikessa kaupanteossahan on aina mukana inhimillinen puoli, varainhoitoyhtiön toimitusjohtaja Antti Mantila perustelee.

Danske Capital käyttää jäähallien vip-tiloja asiakastilaisuuksiin.

- Porissa kutsumme asiakkaita aitioon. Käytämme seurojen vip-tiloja huomattavan paljon, Mantila sanoo.

- Jääkiekko on katsojamäärässä, medianäkyvyydessä ja euroissa Suomen ykköslaji. Siinä pyörivät suurimmat

rahat ja suurimmat intohimot.

Myös Porin kaupunki iloitsee joukkueensa menestyksestä.

- Kaupunki on nyt saanut myönteisenä julkisuutena vastiketta tuelleen. Uskon myös, että huippu-urheilu on esimerkki nuorille ja kannustaa liikkumaan, kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen sanoo.

Tänä vuonna Porin kaupunki rahoittaa Ässien markkinointia 57 000 eurolla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      34 miljoonan euron karkkikauppa: Candyking sai uuden omistajan

    9. 9

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    10. 10

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää