Valikko

Motorola vahvistuu Intiassa

Motorola aikoo hyödyntää kehittyvillä markkinoilla vahvistuvaa asemaansa cdma-puhelimissa. Motorolan korkean kasvun markkinoiden johtajan Allen Burnesin mielestä cdma-puhelimilla on paljon kysyntää erityisesti Intiassa.


- Eniten kasvavat cdma-operaattorit ovat Intiassa. Cdma-puhelimilla on maassa noin kolmanneksen markkinaosuus. Intian hallituksen laskelmien mukaan matkapuhelinkäyttäjien määrä kasvaa kolmen vuoden sisällä 200 miljoonalla. Se tarkoittaisi 60 miljoonaa uutta cdma-puhelimen käyttäjää, Burnes sanoo.

Nokia ja Sanyo ilmoittivat kesäkuun lopussa, että suunniteltua cdma-puhelimien yhteisyritystä ei perusteta. Nokian mielestä cdma-puhelimien markkinakehitys antaa viitteitä, että cdma:n liiketoiminta kehittyvillä markkinoilla on aiempaa haasteellisempaa

- Nokian ja Sanyon yhteisyrityksen peruuntuminen on meille hyvä asia. Nokia on selvä markkinajohtaja Intiassa. Yksi tärkeä osa meidän Intian strategiaamme ovat cdma-puhelimet. Toisella vuosineljänneksellä toimitimme kaikkien aikojen suurimman kalliimman hintaluokan cdma-puhelimien tilauksen, Burnes sanoo.

Cdma-puhelimien suurimmat markkina-alueet ovat USA:ssa, Brasiliassa, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Motorola oli maailman kolmanneksi suurin cdma-puhelimien valmistaja.

Hintapaineiden kasvaessa matkapuhelinvalmistajien kannattavuus on koetuksella. Motorola on lähtenyt kehittyvillä markkinoilla aggressiiviseen hintakilpailuun. Sen seurauksena Nokia on Burnesin mukaan laskenut Intiassa jonkin verran kännyköidensä hintoja.

Gsm-puhelimiin verrattuna cdma-puhelimien valmistuskustannukset ovat korkeammat.

- Käytämme nyt cdma-puhelimissa gsm-kännyköiden alustoja, joilla pyrimme kustannustehokkuuteen ja mittakaavaetujen hyödyntämiseen.

Kalliimmatkin mallit myyvät kehittyvissä maissa


Kehittyvillä markkinoilla kilpailu ei kohdistu vain kaikista halvimpiin puhelimiin. Väkirikkaissa maissa on paljon kuluttajia, joilla on varaa ostaa keskihintaisia ja kalliimmankin hintaluokan puhelimia.

- Vähintään viidellä prosentilla alueen ihmisistä on varaa ostaa hyvin kalliita puhelimia. Siksi uudet Krzr- ja Rizr-puhelimet tulevat kehittyvillä markkinoilla kauppoihin samaan aikaan kuin länsimaissa, Burnes kertoo.

- Puolet markkinoista on kaikista halvimmille puhelimille ja toinen puolisko keskihintaisille ja kalliimmille puhelimille.

Ääni ei saa hukkua kaupungin meluun

Motorola pyrkii yksinkertaisilla keinoilla houkuttelemaan kuluttajia. Niitä ovat kännykän pitkä toiminta-aika, mahdollisimman korkea äänenlaatu ja aasialaiseen makuun kuluttajia houkuttelevat värit.- Suurissa kaupungeissa on usein kova melu. Siksi äänenlaadun pitää olla puhelimissa todella hyvä. Lisäksi värit ovat aasialaisille hyvin tärkeitä, mikä näkyy kaikkialla katukuvassa.

Kehittyvillä markkinoilla kuluttajat hankkivat toisen tai kolmannen puhelimensa usein halvimpien puhelimien tuotevalikoimasta.

Kynnys siirtyä halvimmista malleista keskihintaisiin on suurempi.

- Halvimpien puhelimien tuoteryhmän sisällä uusia puhelimia hankitaan nopeasti. Kuluttajat ostavat 1-2 vuoden kuluttua uuden puhelimen, Burnes sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää