Valikko

Alkoholikriisi sekoitti Finlandia Vodkan Venäjän-suunnitelmat



Venäjällä jo pari kuukautta jatkunut alkoholimarkkinan kriisi pistää keppejä rattaisiin Finlandia Vodka Worldwiden suunnitelmiin itänaapurissa. Kesäkuun lopusta Moskovan punaiselta torilta alkanut Finlandia Vodkan julkisuuskampanja Venäjällä uhkaa tyssätä alkuunsa, koska Suomessa valmistettavaa juomaa ei vieläkään saada kauppoihin Venäjällä.

Syynä on Venäjän valmisteverouudistus, joka on käytännössä ajanut itänaapurin alkoholimarkkinan kriisiin. Venäläisten kauppojen alkoholihyllyt ovat ammottaneet tyhjyyttään jo lähes parin kuukauden ajan.

- Kaupan hyllyt tyhjät ovat nyt tyhjät Venäjällä. Joissakin paikoissa saattaa olla jopa metreittäin tyhjää hyllytilaa tai sitten on pulloja kolmenkymmenen sentin välein. Hotellien minibaarit alkavat olla tyhjät. Kyllä tämä on aikamoinen farssi, kansainvälisen Finlandia Vodka Worldwiden toimitusjohtaja Tommi Holmström kuvailee.

Venäjän alkoholin valmisteverouudistuksen tarkoituksena on luoda järjestelmä, jossa alkoholituotteita pystytään seuraamaan kaikissa vaiheissa valmistajalta kuluttajalle. Ajatuksena on karsia näin suureksi paisunutta laittoman alkoholin kauppaa.

Uudistuksen toteutus takkuuntui kuitenkin jo heti vuoden alusta lain tultua voimaan ja markkina kriisiytyi lopullisesti heinäkuun alussa, kun vanhojen veromerkkien käyttöaika umpeutui. Monien Venäjän alkoholiviejien vienti meinasi tuolloin pysähtyä kokonaan, koska ne eivät olleet saaneet uusia veromerkkejä.

Tommi Holmströmin mukaan Finlandia Vodka Worldwide on nyt saanut tarpeeksi veromerkkejä ja tavara on saatu Venäjälle. Pulloja ei kuitenkaan saada kaupan hyllylle, koska uuden valmisteveromerkkisysteemin tietokonejärjestelmä ei vielä toimi kunnolla. Tavaraa ei pystytä rekisteröimään järjestelmään.

- Kukaan ei pysty sanomaan, koska tämä homma korjaantuu, Tommi Holmström sanoo.

Joidenkin arvioiden mukaan alkoholipula saattaa säilyä Venäjällä jopa vuoden loppuun saakka.

Holmströmin mukaan Finlandia Vodka Worldwide saattaa joutua siirtämään syksyksi suunnittelemiaan myyntitempauksia.

- Jakelijamme jo kyselee, että kannattaako meidän suunnitella niitä, kun meillä ei ole tuotettakaan.

Brown-Forman-alkoholiyhtiön omistama Finlandia Vodka Worldwide aikoo vaikeuksista huolimatta kuitenkin jatkaa panostuksia Venäjälle.

- Strategia on ihan selvä. Haluamme panostaa Venäjälle entistä enemmän ja kasvattaa toimintaamme siellä. Valitettavasti vain lyhyellä tähtäimellä se on käytännössä mahdotonta ennen kuin tämä järjestelmä alkaa toimia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää