Valikko

VR kahmii rajusti Venäjän autokuljetuksia

VR aikoo haukata ison siivun Venäjän kasvavista henkilöautokuljetuksista. Jatkossa peräti neljännes maanteiden autorallista siirtyy raiteille.

VR lisää länsiautojen kuljetuksia niin, että ensivaiheessa Suomesta kulkee Venäjälle yksi junalastillinen päivässä. Nykyisin VR on kuljettanut Venäjälle muutaman vaunukuormallisen autoja viikossa.

Päivittäinen junayhteys nostaa VR:n henkilöautokuljetukset Venäjälle sataantuhanteen kappaleeseen vuodessa.

Nykyisin VR:n osuus henkilöautokuljetuksissa on vähäinen. Kun kumipyörillä Suomesta Venäjälle kulkee tänä vuonna 400 000 länsiautoa, VR kuljettaa vuodessa 15 000 autoa.

Autokuljetusten lisääminen on tyssännyt rautateillä kunnollisen autoterminaalin ja kuljetuskaluston puutteeseen. Venäjällä ei ole ollut sopivaa aluetta, johon länsiautot voitaisiin purkaa ja varastoida.

Tilanteeseen tuo helpotusta Moskovaan ensi keväänä valmistuva uusi autoterminaali. VR:n venäläinen yhteistyökumppani hankkii myös uutta vaunukalustoa, joka täyttää länsimaisten autojen mitat.

Moskovan uusi autoterminaali aloittaa toimintansa ensi toukokuussa.

- Me ryhdymme ensi kevään aikana markkinoimaan länsimaisille autovalmistajille tätä junayhteyttä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, VR Cargon markkinointipäällikkö Matti Andersson suunnittelee.

Moskovan terminaalin rakentaa VR:n yhteistyökumppani, joka on Venäjän rautateiden tytäryhtiö.

Terminaalikeskus sijaitsee Moskovan eteläisen kehätien varrella. Noin 80 hehtaarin alueella on tilaa purkaa ja varastoida henkilöautolasteja. Terminaalissa toimii myös tullausjärjestelmä.

Terminaalin lisäksi VR tarvitsee nykyaikaiset vaatimukset täyttävät kuljetusvaunut.

VR:n yhteistyökumppani on tehnyt tänä kesänä tilauksen sadasta uudesta kuljetusvaunusta. Se hankkii koko ajan uutta kalustoa niin, että muutaman vuoden kuluttua autokuljetuksissa on 3 000 uutta vaunua.

Suomen maanteiden kaikkia ruuhkaongelmia VR:n henkilöautokuljetukset eivät ratkaise.

Suomen maanteillä kulkee tulevaisuudessa edelleenkin päivittäin satoja autorekkoja Venäjälle.

Venäläiset ovat arvioineet, että vuonna 2010 maahan tulee 1,5 miljoonaa länsiautoa. Suomi on kuljetusten tärkein kauttakulkumaa.

Kun tänä vuonna Venäjälle viedään 500 000-600 000 länsiautoa, Suomen kautta näistä kulkee 400 000 autoa.

- Venäläiset satamat eivät vielä moneen vuoteen ole siinä kunnossa, että niiden kautta voitaisiin hoitaa kaikkia henkilöautokuljetuksia, Matti Andersson arvioi.

Venäjälle menevissä henkilöautoissa VR näkee kasvavan liiketoiminta-alueen. Erityisesti Moskovan markkina houkuttelee. Länsiautoista 70 prosenttia jää Moskovan alueelle. VR.n autokuljetuksista suurin osa on mennyt Moskovan kautta Kazakstaniin.

- Jos kuljetusmäärät tästä kasvavat, voimme jonkun vuoden päästä laittaa vaikka kaksi päivävuoroa, Andersson suunnittelee.

Uralin alue on suomalaisten toinen kiinnostuksen kohde. VR:n venäläinen yhteistyökumppani rakentaa myös Jekaterinburgiin terminaalia, johon henkilöautoja voidaan purkaa. Pietarin markkinat VR jättää sovinnolla kumipyöräliikenteelle.

- Pietari sijaitsee sen verran lähellä Suomea, ettei sinne ole kannattavaa tehdä tällaisia terminaali- ja vaunuinvestointeja, Anderson laskee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    6. 6

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää