Valikko

Kulttuuri kompastuskivenä kansainvälistyvälle ict-yritykselle

Market-Vision toteuttaman tutkimuksen mukaan suomalaiset ict-yritykset kompastuvat kansainvälistymisessään useimmiten kulttuuriin: erilaisten markkinoiden, asiakkaiden ja toimintatapojen kirjon ymmärtäminen ja huomioon ottaminen on vaikeaa monelle yritykselle.


Suomalaisyritysten kasvun painopiste on ulkomailla, nopeasti kasvavilla markkinoilla ja samalla alemman kustannustason maissa.

Vastaajia pyydettiin kertomaan, onko yrityksessä tunnistettu johdon ja/tai asiantuntijoiden kohdalla puutteita kansainväliseen toimintaan liittyvässä osaamisessa. Eri kulttuurien tuntemus, varsinkin yhdistettynä kielitaitovaatimuksiin ja eri markkinoiden ymmärtämiseen, nousee keskeisimmäksi vastaajien tunnistamaksi haasteeksi.

Ratkaisuja yritykset ovat hakeneet toisaalta kouluttamalla omaa henkilöstöään ja toisaalta palkkaamalla henkilöitä, jotka tuntevat kohdemaan kulttuuria ja paikallisia markkinoita.

Useissa yrityksissä on panostettu johdon kansainvälisyyteen siten, että johtotehtäviin valitaan kansainvälisesti kokeneita henkilöitä. Joissakin yrityksissä on vakavasti mietitty myös ulkomaalaisten johtamisen mukanaan tuomia erityiskysymyksiä, kuten suomalaisen johtamistavan yleistettävyyttä.

Kulttuurierot nousevat voimakkaasti esiin myös kysyttäessä kansainvälistymisen haasteita henkilöstön ja osaamisen kehittymisen kannalta. Toiminen kansainvälisenä yrityksenä on monella tapaa vaativaa, ja yhteisten toimintatapojen kehittäminen vie aikaa.

Johto yllättävän kotimaista

Useimmat tutkimukseen osallistuneet yritykset nimesivät kansainvälistymisen tavoitteeksi yksinkertaisesti kasvun. Muutama yritys mainitsi tarkempia tavoitteita, kuten globaalin markkinajohtajuuden tai merkittävän markkina-alueen saavuttamisen.

Kansainvälistymispäätökseen vaikuttaneista tekijöistä keskeisimmiksi nousevat omistajan tai johdon halu kansainvälistymiseen ja kysyntä kansainvälisillä markkinoilla. Market-Visiosta on mielenkiintoista, että osaavan henkilöstön riittämättömyys Suomessa tai halu hyödyntää joustavia ulkomaisia henkilöstöresursseja eivät näiden yritysten mukaan ole juuri lainkaan vaikuttaneet kansainvälistymispäätökseen.

Yritysten johto on edelleen yllättävänkin kotimaista: 70 prosenttia yrityksistä ilmoittaa, että johtotehtäviin valitaan yleensä suomalainen. Toisaalta ulkomaisten työntekijöiden määrä lisääntyy kahdessa kolmesta Suomen yksiköstä, ja 60 prosenttia yrityksistä vahvistaa ettei useimmissa tehtävissä tarvita suomen kielen taitoa.

Hieman yli 40 prosenttia yrityksistä ei pidä hyvää suomen kielen osaamista välttämättömänä muille kuin asiakasrajapinnassa työskenteleville.

Market-Visio haastatteli "Kansainvälistyminen suomalaisissa ict-yrityksissä: tavoitteet, vaikutukset ja haasteet osaamiselle" -tutkimusta varten puhelimitse 33:n kansainvälistyneen ict-yrityksen edustajaa loka-joulukuussa 2005. Ohjelmistoalaa edustaa 66 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yrityksistä. Muita päätoimialoja ovat muun muassa tietoverkkopalvelut, teleliikenne ja teleliikennettä palveleva toiminta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    10. 10

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää