Valikko

Mainokset tarttuvat verkkoon

Mainonnan määrä kasvaa reilusti internetissä loppuvuonna, mutta muissa medioissa kasvutahti on tasainen. Noin arvioivat alan toimijat mediamainonnan loppuvuoden näkymiä.

Tammi-heinäkuussa mediamainontaan käytetyt eurot lisääntyivät TNS Gallupin mukaan 2,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, eivätkä asiantuntijat usko kasvun juuri paranevan.

- Netissä kysyntä ylittää tarjonnan. Se on aivan selvää, toteaa kontaktitoimisto Toisen toimitusjohtaja Tomi Hilvo.

Tammi-heinäkuussa verkkomediamainonta on kasvanut 28 prosenttia. Huonosti ei ole mennyt televisiollakaan, sillä siellä mediamainonnan määrä on kasvanut alkuvuonna seitsemisen prosenttia.

Televisiokanava MTV:n varatoimitusjohtaja Heikki Rotko arvioi mainonnan määrän kasvavan samalla tavoin kuin alkuvuonna.

- Talouskehitys näyttää vakaalta ja bkt-ennustetta nostettiin juuri. Mitään isoa ja radikaalia muutosta ei näy. Joskus mainonta saattaa piristyä loka-marraskuuhun saakka, mutta nyt ei näyttäisi olevan tulossa mitään suuria muutoksia. Enemmänkin päivityksiä, Rotko toteaa.

Mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtajan Tuula Kallion mukaan joillakin yrityksillä on isoja kasvutavoitteita, mikä heijastuu mainonnan rooliin.

- Katse kohdistuu taas nykyasiakkaista myös uusiin asiakkaisiin. Venäjä ja Itämeren alue nappaavat monen yrityksen budjetista kasvavan osan, Kallio sanoo.

Suurimpien sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavan Kärkimedian markkinointijohtajan Jukka Kohosen mukaan alkuvuosi oli hiljainen bruttokansantuotteeseen ja kuluttajien ostovoimaan nähden. Tammi-heinäkuussa mainonta sanomalehdissä lisääntyi puolisen prosenttia, ilmaislehdissä 2,5 prosenttia.

- Usein mediamainonnan volyymi on ollut jyrkässä kasvussa, jos luvut ovat olleet näin hyviä. Siksi uskon mediamainonnan piristyvän loppuvuodesta, Kohonen sanoo.

Sekä teleoperaattorit että vähittäiskauppa ovat vähentäneet mediapanostuksiaan alkuvuonna. Teleoperaattoreiden panostukset ovat vähentyneet 25 prosenttia tammi-heinäkuussa, vähittäiskaupan pari prosenttia.

Kohonen arvioi, että vähittäiskaupan panoksia ovat vähentäneet alan uudelleenjärjestelyt, muun muassa Spar-kaupat.

- Panokset saattavat lisääntyä nyt, kun järjestelyt alkavat olla valmiita. Teleala on rauhoittunut, mutta sekin voi piristyä jonkin verran. Tuskin siellä silti enää mitään ryntäystä saadaan aikaiseksi, Kohonen arvioi.

Sanomalehtiin Kohonen odottaa näkyvää muutosta ensi vuonna. Hän toteaa, että tilattavien sanomalehtien hintakilpailukyky ja laadullinen kilpailukyky paranevat.

- Tämän vuoden lievä takapakki on herättänyt lehdet kehittämään palvelujaan, Kohonen toteaa.

- Sanomalehdet näkevät mahdollisuuden tilanteessa, jossa markkinoille on tullut ilmaisjakelulehtiä. Sanomalehtien mahdollisuudet ovat journalistisessa sisällössä ja siihen panostamisessa.

Ulkomainonnan tavoittavuuden seuraaminen paranee syksyllä, kun markkinoille tulee VAC-kontaktimittari. VAC on lyhenne sanoista visibility adjusted contact.

Tammi-heinäkuussa ulkomainonnan määrä kasvoi kuutisen prosenttia.

Ulkomainosyhtiö JCDe-caux’n toimitusjohtaja Klaus Kuhanen odottaa mittausmenetelmän parantavan huomattavasti ulkomainonnan kilpailukykyä. Ulkomainosliitto lanseeraa uuden valuutan lokakuussa.

Asiantuntijoiden mukaan ensi maaliskuun eduskuntavaalit voivat näkyä mainonnassa jonkin verran loppuvuodesta, mutta varsinaisesti vaalimainonta painottuu ensi vuoden alkuun.

Kuhasen mukaan esimerkiksi JCDecaux käy jo täyttä häkää neuvotteluja vaalimainonnasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää