Valikko

Aurinko laskee länsiautoille



Viikko sitten USA:n kolmanneksi suurimman autonvalmistajan Fordin toimitusjohtaja Bill Ford lähetti fordilaisille sähköpostia.

Hän kirjoitti, että vuosikymmenet yhtiötä pystyssä pitänyt tapa tehdä bisnestä ei enää riitä pitämään yllä kannattavuutta. Pian sen sanottuaan Henry Fordin pojanpojanpoika erosi ja palkkasi tilalleen miehen Boeingilta.

Siellä missä aurinko laskee, autoala on kriisissä. Kaksi amerikkalaista ikonia, Ford ja GM, tekevät kumpikin miljardiluokan tappioita.

Paremmin menee DaimlerChryslerillä, mutta sitäkin kannattelee konserniin kuuluva saksalainen Mercedes.

Amerikkalaiset autonvalmistajat ovat riippuvaisia isojen kaupunkimaastureiden ja avolava-autojen markkinoista, mutta koko käy autonomistajan lompakolle muutenkin kuin kaupassa.

Suuret autot nielevät paljon polttoainetta, ja kun gallonan hinta hipoo neljää dollaria, se on amerikkalaisille paljon. Bensapiheinä pidetyt Toyotat ja Hondat hyötyvät selvästi amerikkalaiskilpailijoidensa kustannuksella kalliista polttoaineesta.

Ford ja GM yrittävät nyt oikoa luisuaan kovalla kädellä. Ford suunnittelee sulkevansa ainakin 14 tehdasta, ja GM on vähentänyt kolmanneksen työntekijöitään. Tehtaidensa mukana Ford saattaa myös myydä Aston Martinit, Land Roverit ja Jaguarit.

Pohjoisamerikkalaisiin verrattuna japanilaisten valmistajien tulokset ovat varsin ruusuisia. Toyota on autoalalla omaa luokkaansa, huhti-kesäkuussa sen tulos oli 2,5 miljardia euroa - saman verran kuin GM teki tappiota.

Eivätkä aasialaiset ole vahvoilla vain vanhalla mantereella. Heinäkuussa Toyota kiilasi ensimmäistä kertaa Yhdysvaltain automarkkinoiden kakkoseksi ohi Fordin.

Viime vuonna japanilaiset rakensivat jo enemmän autoja ulkomailla kuin kotimaassa.

Helppoa ei ole myöskään eurooppalaisilla autonvalmistajilla. Kysyntä on Euroopassa laiskanlaista, ja insinööreillä riittää pähkäiltävää tiukentuvien päästörajojen kanssa.

Nyt jo näyttää selvältä, etteivät autonvalmistajat pääse tavoitteeseensa alentaa vapaaehtoisesti hiilidioksidipäästöjä 25 prosenttia 2008 mennessä.

Vaikeinta on ranskalaisilla ja saksalaisilla. Volkswagenin saksalaiset metallimiehet maksavat paljon enemmän kuin työntekijät aasialaisilla kilpailijoilla. Peugeotia ja Renaultia vaivaavat laimea myynti ja raaka-ainehinnat.

Kaikkia eurooppalaisia hiertää myös vahva euro, joka syö Yhdysvaltoihin laivattavien autojen kannattavuutta.

Omassa luokassaan porskuttaa Fiat, joka on Punto-mallinsa vetämänä kasvattanut alkuvuonna myyntiään yli neljänneksen.

Ongelmien takia autojohtajien sanotaan sukkuloivan mantereita ristiin rastiin pohtimassa kuka naisi kenetkin. Pisimmällä puheissa ovat GM ja Renault-Nissan. Tunnusteluihin piti alunperin käyttää kolme kuukautta, joista kaksi on pian kulunut.

Jos naimakaupat syntyvät, GM:n pääjohtaja Richard Wagoner on todennäköinen lähtijä. Hän on alusta pitäen vastustanut liittoumaa, jonka innokkain puuhamies on ollut GM:n suuromistaja Kirk Kerkorian.

Sitä paitsi toisella puolella on Renault-Nissanin Carlos Ghosn, jota ylistetään tempustaan nostaa Nissan kuilun partaalta yhdeksi maailman parhaiten tuottavista autonvalmistajista.

GM ei ole ehkä ainoa amerikkalainen autonvalmistaja, joka mielisi yhteen Renaul-Nissanin kanssa. Talouslehti Wall Street Journalin mukaan toinen on, kukapa muukaan, Ford.

Lehden mukaan Fordin viime tiistaina eronnut johtaja Bill Ford soitti vast’ikään Renault-Nissanin Ghosnille ja sanoi, että ellei diili General Motorsin kanssa syystä tai toisesta onnistu, Ghosnin pitäisi tulla puhumaan hänen kanssaan.

Toyotaakin on naitettu GM:n kanssa. Toyotan puolelta liiton motiivi olisi estää General Motorsia liittoutumasta Renault-Nissanin kanssa.

Mutta kuka järjissään oleva tahtoisi panna rahansa amerikkalaisiin autojätteihin, kysellään.

Epäilijät sanovat, että Fordin ja General Motorsin autoja tehdään liian monessa tehtaassa ja ne ovat kaiken lisäksi keskinkertaisia.

Keskinkertaisuudesta on todisteita. Asiakastyytyväisyyttä mittaava J.D. Power Associates selvitti, että amerikkalaisia pidetään ulkomaisia kilpailijoitaan epäluotettavampina ajokkeina.

Ja sitten on United Auto Workers, Pohjois-Amerikan toiseksi suurin ammattiyhdistysliike, jonka puolella miljoonalla jäsenellä riittää kokemuksia istumalakoista GM:n tehtailta jo vuodelta 1936.

Kuka ottaisi heidät?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää