Valikko

Kolumni: Nyt on jo kiire

Internet on elänyt lähes keskeytymätöntä nousukautta viestintävälineenä vuoden 1994 jälkeen. Kupruista ja kuplista huolimatta. Kuluttajat ovat omaksuneet uudet verkkopohjaiset viestintävälineet nopeasti.
Se on aiheuttanut päänvaivaa muun muassa useille mediayrityksille. Musiikkiteollisuus on kamppaillut laittomia verkkolatauksia vastaan ja Applen iTunes noussut nollasta merkittäväksi musiikkialan toimijaksi.

Nyt mediayhtiöt ovat olleet hereillä ja toimivat Web 2.0 -ilmiön vetureina. Esimerkeistä käyvät mediamoguli Rupert Murdochin 580 miljoonan taalan myspace.com-ostos, Sonyn huhuttu kiinnostus youtube.comia kohtaan ja kotimaassa Helsingin Sanomien avautuminen kuluttajien tuottaman sisällön suhteen.

Markkinointiviestinnän ammattilaiset ovat siirtyneet internetiä ymmärtävään (eng. savvy) suuntaan ällistyttävän hitaasti ja jäykästi. Syyttävän sormen voi osoittaa asiakkaisiin, mediatoimistoihin ja mainostoimistoihinkin.

Kilpailu on kiihtynyt ja kansainvälistynyt kaikille toimialoille. Epävarmuuden tunne ajaa usein sekä asiakkaat että niiden kumppanit syvälle kuvitellulle mukavuusalueelle. Samalla jää puolustus auki uudella tavalla toimiville ja viestiville yrityksille.

Ensimmäisen internet-huuman alussa markkinointialan skeptisismiin varmaan oli syytäkin. Kohderyhmät olivat pieniä ja homogeenisiä. Mittaus perinteisin metodein oli vaikeaa. Nyt tilanne on toisin. Koko kansa on verkossa ja käyttää sitä aktiivisesti ostopäätösten tekemiseen. Verkon saavuttavuus ja teho on kaikista medioista helpoimmin mitattavissa.

Onko markkinointiviestintäalan jarrutustaktiikka enää perusteltua? Ja onko markkinointipäättäjien tietotaito nykytasolla?

McKinsey & Co. julkisti loppukesästä tutkimuksen televisiomainonnan tehosta ja mediaympäristön muutoksista Yhdysvalloissa. Sen tuloksista ja niiden relevanssista Suomen markkinoille voi olla monta mieltä.

Tutkimuksen mielenkiintoisimmassa osassa kerrottiin teini-ikäisten mediakäyttäytymisestä. Nuoret käyttivät verkkopohjoisia medioita jopa kuusi kertaa enemmän kuin heidän vanhempansa. Erot suomalaisnuoriin tuskin ovat kovin suuria. Nykynuoret ovat huomenna päättäjiä, jotka vaikuttavat vanhempiensa ostokäyttäytymiseen jo nyt.

Muutostalkoisiin on kiire, jos markkinoijat ja perinteiset alan asiantuntijayritykset haluavat pysyä relevantteina. Kuluttajat ja mediat menivät jo.

Kirjoittaja on Hasan & partnersin toimitusjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää