Kolumni: Nyt on jo kiire

Internet on elänyt lähes keskeytymätöntä nousukautta viestintävälineenä vuoden 1994 jälkeen. Kupruista ja kuplista huolimatta. Kuluttajat ovat omaksuneet uudet verkkopohjaiset viestintävälineet nopeasti.
Se on aiheuttanut päänvaivaa muun muassa useille mediayrityksille. Musiikkiteollisuus on kamppaillut laittomia verkkolatauksia vastaan ja Applen iTunes noussut nollasta merkittäväksi musiikkialan toimijaksi.

Nyt mediayhtiöt ovat olleet hereillä ja toimivat Web 2.0 -ilmiön vetureina. Esimerkeistä käyvät mediamoguli Rupert Murdochin 580 miljoonan taalan myspace.com-ostos, Sonyn huhuttu kiinnostus youtube.comia kohtaan ja kotimaassa Helsingin Sanomien avautuminen kuluttajien tuottaman sisällön suhteen.

Markkinointiviestinnän ammattilaiset ovat siirtyneet internetiä ymmärtävään (eng. savvy) suuntaan ällistyttävän hitaasti ja jäykästi. Syyttävän sormen voi osoittaa asiakkaisiin, mediatoimistoihin ja mainostoimistoihinkin.

Kilpailu on kiihtynyt ja kansainvälistynyt kaikille toimialoille. Epävarmuuden tunne ajaa usein sekä asiakkaat että niiden kumppanit syvälle kuvitellulle mukavuusalueelle. Samalla jää puolustus auki uudella tavalla toimiville ja viestiville yrityksille.

Ensimmäisen internet-huuman alussa markkinointialan skeptisismiin varmaan oli syytäkin. Kohderyhmät olivat pieniä ja homogeenisiä. Mittaus perinteisin metodein oli vaikeaa. Nyt tilanne on toisin. Koko kansa on verkossa ja käyttää sitä aktiivisesti ostopäätösten tekemiseen. Verkon saavuttavuus ja teho on kaikista medioista helpoimmin mitattavissa.

Onko markkinointiviestintäalan jarrutustaktiikka enää perusteltua? Ja onko markkinointipäättäjien tietotaito nykytasolla?

McKinsey & Co. julkisti loppukesästä tutkimuksen televisiomainonnan tehosta ja mediaympäristön muutoksista Yhdysvalloissa. Sen tuloksista ja niiden relevanssista Suomen markkinoille voi olla monta mieltä.

Tutkimuksen mielenkiintoisimmassa osassa kerrottiin teini-ikäisten mediakäyttäytymisestä. Nuoret käyttivät verkkopohjoisia medioita jopa kuusi kertaa enemmän kuin heidän vanhempansa. Erot suomalaisnuoriin tuskin ovat kovin suuria. Nykynuoret ovat huomenna päättäjiä, jotka vaikuttavat vanhempiensa ostokäyttäytymiseen jo nyt.

Muutostalkoisiin on kiire, jos markkinoijat ja perinteiset alan asiantuntijayritykset haluavat pysyä relevantteina. Kuluttajat ja mediat menivät jo.

Kirjoittaja on Hasan & partnersin toimitusjohtaja.

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    7. 7

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    8. 8

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    9. 9

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    10. 10

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    8. 8

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    9. 9

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    10. 10

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää