Valikko

Vahva brändi kasvattaa kassavirtaa

Vahva brändi ja viimeistelty design takaavat yrityksen kassavirran kasvun. Varmin tapa jäädä kilpailijoiden jalkoihin on jättää brändin hionta vain markkinointiosaston huoleksi ja muotoilu designyritysten heiniksi. Näin vakuuttivat brändi-arvon asiantuntijat rahoitusalan osaajille suunnatussa lounasseminaarissa.


Helsinki Design Weekin yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa pöytään ladottiin ruuan lisäksi faktoja yrityskuvan kiillotuksesta.

Haluttua mielikuvaa, brändiä, vahvistetaan vain ottamalla se osaksi koko yritysstrategiaa.

–Oikeasti vahvasta yritysbrändistä voi mielestäni puhua vasta sitten, kun yritys tekee tunnettavuuden lisäksi tulosta, korostaa vanhempi osakas Julianna Borsos-Torstila yritysjärjestelyihin erikoistuneesta Merasco Capitalista.

–Kärjistäen voi sanoa, että yrityskaupoissa firman odotusarvolla tarkoitetaan kaikkea sitä, mikä ylittää yrityksen kirjanpitoarvon.

Vahva brändi ja design tuottavat tätä lisäarvoa.

–Firmasta maksettavaan hintaan vaikuttaa sijoittajien silmissä kaikki se, miltä yritys näyttää ja vaikuttaa.

Brändiä ei ole enää pitkään aikaan mielletty vain toimivaksi logoksi ja kiehtoviksi mainoslauseiksi.

Koko yrityksen toimintakulttuurin on tuettava tavoiteltua mielikuvaa, jotta myös asiakas vakuuttuisi siitä.

Konecranesin toimitusjohtaja Pekka Lundmark korostaa brändillä oleva merkitystä myös perusteollisuudessa, vaikka raskaan raudan ääressä työskenneltäessä brändäämistä pidetään yhä usein vain mainoslauseiden viilaamisena.

–Osa brändiämme on, että vakuutamme asiakkaille nostavamme nostureidemme avulla myös heidän markkinaosuuksiaan.

Viesti kokonaisvaltaisesta palvelusta halutaan osaksi Konecranesin tuotekuvaa.

Lundmark on vakuuttunut, että vaikka perusteollisuudessa ostoratkaisut perustellaan aina kovilla arvoilla, taustalla jylläävät valmistajista syntyneet mielikuvat.

Desingtoimisto Tangon toimitusjohtaja Miisa Suvisaari moittii suomalaisyrityksiä laiskasta designin hyödyntämisestä. Vaikka Suomi tunnetaan muotoilumaana, siitä hyötyvät vain yritykset, joille design on niiden omin leipälaji.

Suvisaari toivoisi näkevänsä Iittalan, Marimekon ja Artekin kaltaisia muotoilun menestystarinoita myös teollisuustuotannon ja palveluyritysten keskuudessa

–Esimerkiksi Englannissa on loistavia esimerkkejä siitä, miten viimeisen päälle designatut tuotekonseptit tuovat tulosta palvelualan yrityksissä.

Vaali brändiä

  • Tuotteista saa paremman hinnan.
  • Markkinaosuudet kasvavat.
  • Vahva brändi kestää epäonnistumisetkin.
  • Yritykseen hakeutuu uusia kykyjä.
  • Lähde: Pekka Lundmark

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Piti olla varma ala – töitä ei sittenkään kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää