Netti romutti perinteiset markkinointikikat

Internet on muuttanut kuluttajan käyttäytymistä ja ostotapoja ratkaisevasti, eivätkä perinteiset markkinointikeinot enää riitä sitomaan asiakasta. Näin väittää filosofian tohtori Kari Korpelainen Markkinointi-instituutin toimeksiannosta tekemässään Delfoi-tutkimuksessa.
Tutkimus kartoittaa asiantuntijoiden käsityksiä markkinoinnin tulevaisuudesta ja markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta. Haastateltavat (28) ovat korkeatasoisia suomalaisia johdon, henkilöstöjohdon, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja myynnin asiantuntijoita ja markkinoinnin tutkijoita eri alojen yrityksistä.

Eettiset osaajat myötätuulessa

Markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa. Tietoa on kaikilla markkinoijilla yllin kyllin, mutta vasta tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen ratkaisee menestyksen. Pyrkimys vahvoihin brändeihin on edelleen vallitseva piirre markkinoinnissa. Markkinointi nousee entistä selvemmin osaksi innovointitoimintaa.

Markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä. Eettisille osaajille luvataan vahvaa myötätuulta. Markkinointi muuttuu älykkäämmäksi, ja lisääntyvän tehokkuuden ja kannattavuuden vaatimus on lähitulevaisuuden markkinoinnin leimallinen piirre.

Tarjonnan lisääntyessä ja ympäristön muuttuessa voimakkaasti markkinoinnin osaaminen on mille tahansa yritykselle elinehto. Kuluttajakäyttäytyminen sirpaloituu; samalla arvaamattomuus ja lyhytjännitteisyys tulevat yhä selvemmin olemaan kuluttajakäyttäytymisen piirteitä.

Rahalle halutaan enemmän vastinetta

Markkinoinnille ladataan odotuksia ja siihen sijoitetaan suuria summia. Panostuksille odotetaan entistä enemmän vastinetta: perinteiseen mainontaan ei uskota sokeasti, vaan sen tuloksia halutaan mitata ja verrata vaihtoehtoisiin tapoihin markkinoida, tutkimuksessa todetaan.

Yksi haastatelluista asiantuntijoista, markkinointijohtaja Christian From Nokia Multimediasta, näkee selvän markkinoinnin murroskauden olevan tulossa:

- Digitaalinen media rupeaa vakavissaan haastamaan perinteistä mediaa. Tämä ei tarkoita sitä, että perinteiset mediat, kuten tv, katoavat kokonaan vaan sitä, että niiden seuraaminen muuttuu digitaalisuuden myötä.

- Samaten ulkomainonta tulee muuttumaan pitkällä tähtäyksellä entistä interaktiivisemmaksi. Kaikki mainonnan sisältö tulee pohjautumaan digitaaliseen materiaaliin, jota voidaan hyödyntää ulkomainonnassa, myymälätasolla ja tietenkin itse internetissä ─ niin kiinteässä kuin mobiilissakin.

- Markkinoinnin suunnittelujänne tulee lyhentymään, ja kommunikaatio tulee muuttumaan yhdensuuntaisesta perinteisestä mainonnasta digitaalisen dialogin suuntaan. Tästä nähdään jo maailmalla useita merkkejä, From sanoo.

Ratkaisumyynnin taitaja arvossaan it-alalla

Tutkimus nostaa esille monia markkinoinnin osaamisvaatimuksia ja -aukkoja. Näitä ovat muun muassa seuraavat:


  • Kohdentamisen taitoja pitäisi kehittää (esim. segmentointi- ja positiointiosaaminen).
  • Verkkomedian hallinta ja monikanavaosaaminen on tärkeä osaamisalue, jota ilman markkinointia on vaikea toteuttaa.
  • Parempaa yhteistyö- ja kommunikointitaitoa, lisää joustavuutta ja tunneälyä tarvitaan. Ne kuuluvat yhteisöllisyyden, verkostomaisen toimintatavan ja joustavien organisaatioiden vaatimuksiin.
  • Myyntitaidot nähdään kriittiseksi osaamiseksi – erityisesti ratkaisujen myynnin uskotaan korostuvan varsinkin kaupassa ja it-alalla.
  • Markkinoinnin johtamisen merkitys korostuu: sekä resurssien priorisointia ja panos/tuotos -ajattelun ymmärtämistä että hyvää ihmisten johtamista tarvitaan tulevaisuudessa yhä kipeämmin.

Korpelaisen mukaan monipuolisen osaamisen tarve kasvaa, mutta syväosaamistakin tarvitaan. Intuition ja kokemuksen merkitys kasvaa. Kokemuksellinen, monipuolinen syvyys tulee olemaan kysyttyä.

Muutoksen leimaamassa lähitulevaisuudessa tarvitaan myös niin sanottuja metataitoja, toisten taitojen takana olevat taitoja (meta=takana). Niitä ovat muun muassa kyky yhdistellä asioita, korkeatasoiset ajattelun taidot, innovatiivisuus ja kyky oppia.

Kari Korpelainen työskentelee Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    3. 3

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    4. 4

      ”Suomessa eletään nyt kovinta nousukautta” – palvelualat kasvoivat reippaasti

    5. 5

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    6. 6

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    7. 7

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    8. 8

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    9. 9

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    10. 10

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    7. 7

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    8. 8

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    11. Näytä lisää