Valikko

Oraclen ja SAP:n suhteet umpisolmussa

Amerikkalaisen hallituksen puheenjohtaja Oraclen Larry Ellison ja saksalaisen SAP:n perustaja Hasso Plattner eivät tunnetusti voi sietää toisiaan. Henkilökohtaisen vihanpidon ohella miesten johtamat yhtiöt kilpailevat verisesti keskenään yrityshallinnan ohjelmistotuotteissa. Ellison tuntuu hurahtaneet kiinalaisen sotapäällikön Sun Tzun oppeihin.
SAP:n aikoinaan perustanut Hasso Plattner kertoo Ellisonista erään erimerkin, joka hänen mielestään kuvaa amerikkalaisen luonteenpiirteitä.

Miesten johtamat veneet osallistuivat erääseen avomeripurjehduskisaan vuonna 1996. Kun Larry Ellison kieltäytyi auttamasta Plattnerin venekunnan yhtä loukkaantunutta miehistön jäsentä, Plattner pudotti housunsa kinttuihin ja näytti takamustaan Ellisonille protestiksi tämän epäurheilijamaisesta käytöksestä.

- Tuohon päivään saakka yritin pitää normaalit välit Ellisonin kanssa, Plattner sanoi Sailing World -lehden haastattelussa jo vuonna 2003.

Nykyään "normaalit välit" yhtiöiden välillä liittyvät lähinnä kaksintaisteluihin pörssitiedotteilla ja muilla julkaisuilla, joilla yhtiöt nokittelevat toisiaan, Bloomberg kirjoittaa.

SAP syyttää Ellisonia muun muassa siitä, että tämä vääristeli saksalaiskilpailijan strategiavalintoja Oraclen syyskuun 19. päivänä pitämässä analyytikkokonferenssissa. Ellison väitti SAP:n hylänneen pienten yrityshankintojen strategiansa, mikä ei walldorfilaisten mielestä pidä paikkaansa.

Saksalaiset vastasivat omalla pörssitiedotteellaan jo samana päivänä. Tätä yhtiö ei ollut tehnyt sitten vuoden 2000, jolloin Oracle oli kehuskellut nousseensa yrityshallinnan ykköseksi.

- Kummallakin kerralla kilpailija kertoi meistä vääriä tietoja, jotka halusimme oikaista, SAP:n edustaja William Wohl sanoo Bloombergille.

Oraclen edustaja Deborah Hellinger ei halua kommentoida väitteitä eikä yhtiöiden välejä.

Ellison uskoo Sun Tzun oppeihin


Larry Ellison on puolestaan tunnustautunut muinaisen kiinalaiskenraalin Sun Tzun oppien noudattajaksi. Ellisonin mielestä kuudennella vuosisadalla eläneen sotapäällikön opit sopivat suoraan noudatettaviksi yritysmaailmassakin.

Ellison (62) sanoo elävänsä yritysmaailmassa Sun Tzun "Sodan taide" -kirjan mukaisesti. Tämän vahvistavat Ellisonin hyvin tuntevat henkilöt, Bloomberg kertoo.

Yhtenä Ellisonin suosikkiaiheena on ajatus, jonka mukaan pienempi vastustaja kykenee aiheuttamaan hajaannusta suuremman yhtiön riveissä pakottamalla tämän toimimaan ajattelematta.

- Larry käyttää "Sodan taiteen" oppeja paremmin kuin kukaan tuntemani yritysjohtaja, Salesforce.comin toimitusjohtaja ja Ellisonin kaveri Marc Benioff sanoo.

Hänen mielestään SAP:n ei olisi ikinä pitänyt kommentoida Oraclen väittämiä, sillä reagointi sai SAP:n asiakkaat ja sijoittajat vain epäilemään yhtiön tarkoitusperiä ja asemaa suhteessa Oracleen.

- Oracle ei ollut SAP:n veroinen voima, mutta tätähän asiakkaat eivät ymmärtäneet, Benioff sanoo.

Bostonilaisen AMR Researchin mukaan SAP hallitsi viime vuonna 20,5 prosentin osuutta yritysohjelmien markkinoista. Osuus oli noussut prosenttiyksikön verran edellisestä vuodesta. Oracle on puolestaan suurilla, 20 miljardin yritysostoillaan nostanut osuutensa 5,2 prosentista 10,1 prosenttiin vuonna 2005.

- Oracle pyrkii tiedotteillaan tekemään asiakkaille selväksi sen, että kalifornialaisyhtiötä pitäisi verrata SAP:in kanssa. Oraclen tiedotteet asettavat keskustelulle rajoja, Gartnerin leivissä SAP:ia analysoiva Daniel Sholler sanoo.

Shollerin mielestä Larry Ellison yrittää tehdä Oraclesta kelvollisen vastavoiman SAP:lle. Tätä pyrkimystä avitti SAP:n toimitusjohtajan Henning Kagermannin lausunto, jossa hän viime heinäkuussa myönsi SAP:n menettäneen yrityshallinnan markkinoita Oraclen ja Microsoftin kaltaisille yhtiöille.

Markkinoilla odotetaankin kiihkeästi SAP:n huomenna kertomia tunnuslukuja kolmannelta neljännekseltä.

Yrityshallintaohjelmistojen maailmanmarkkinoiksi on arvioitu 25 miljardia dollaria vuodessa.

Oracle ostoksilla, SAP kasvaa tasaisemmin

Oracle on edennyt suurilla kaupoilla. Yhtiö hankki omistukseensa muun muassa amerikkalaisen PeopleSoftin 10,6 miljardilla dollarilla tammikuussa 2005. Vuotta myöhemmin Ellison osti Siebel Systemsin 5,85 miljardilla dollarilla. Kauppojen myötä Oracle nousi yrityshallinnan kakkoseksi SAP:n jälkeen.

Viime kuussa Ellison ärsytti SAP:n väkeä lisää sanomalla, että Oracle aikoo loikata saksalaisia suuremmaksi monilla aloilla kuten vähittäiskaupassa sekä rahoitus- ja telealoilla.

Ellison kertoi analyytikoille, että SAP:n Henning Kagermann puhuu nyt julkisesti yhtiön uudesta, aggressiivisemmasta strategiasta, jolla SAP hakee tavallista orgaanista kasvua tanakampaa kasvua.

- Ennen kuin SAP tekee yrityskauppoja, Oracle tulee kasvamaan kilpailijaansa nopeammin ja haukkaamaan markkinaosuuksia neljännes neljänneksen jälkeen, Ellison hehkutteli.

SAP:n mielestä Oraclen väitteet eivät ole tästä maailmasta. Toisaalta analyytikot huomauttavat, että sekä SAP, Oracle ja koko yrityshallintaohjelmistojen bisnes on vaihtamassa toimintojaan kohti niin sanottua "palvelukeskeistä arkkitehtuuria" eli SOA:aa (service-oriented architecture).

Markkinoilla epäillään Ellisonin matematiikkaa

SAP:n mukaan sen uudet tuotteet ja palvelualustat tulevat markkinoille ensi vuoden alussa. Oracle puolestaan on väittänyt SAP:n uutuuksien myöhästyvän. AMR Research Inc. on pitänyt amerikkalaisten väitteitä pelkkänä provokaationa, jolla Oracle yrittää ärsyttää SAP:ia ja tämän asiakkaita.

Moni analyytikko onkin kiinnittänyt huomiota Oraclen antamiin tietoihin oman myyntinsä kehityksestä. Oraclen mukaan sen sovelluslisenssien myynti kasvoi 80 prosenttia yhtiön ensimmäisellä neljänneksellä. Siebelin ja muiden hankintojen puhdistamisen jälkeen myynnin kasvu oli Oraclen mukaan 47 prosenttia.

Ellison matematiikka ei kuitenkaan saa kannatusta kaikilta analyytikoilta. Esimerkiksi investointipankki Sanford C. Bernsteinin analyytikko Charles Di Bona arvioi Oraclen orgaaniseksi kasvuksi vain 2,2 prosenttia ensimmäisellä tilineljänneksellä.

Myös Citigroupin Lontoossa toimiva analyytikko Marc Geall on päätynyt saman suuntaisiin, kolmen prosentin kasvulukuihin.

Tänä vuonna SAP:n osakkeen kurssi on kallistunut melkein seitsemän prosenttia Frankfurtissa. Samaan aikaan Oraclen kurssi on noussut 53 prosenttia New Yorkissa.

Larry Ellisonia pidetään likaistenkin kilpailukeinojen mestarina. Hänen mielestään liiketoiminta on sodankäyntiä, jossa Sun Tzun opit tulevat tarpeeseen. Ellison on riidellyt muun muassa siitä, että Oracle on onnistunut voittamaan teksasilaisen Zale Corp:n asiakkaakseen SAP:n ruodusta. Ellisonin mukaan saksalaiset lupasivat Zalelle enemmän kuin pystyivät toimittamaan.

William Wohlin mukaan asia ei ole näin. Zalen asiakkuus liittyi Retekin bisneksiin, ja Oracle osti vähittäiskaupan ohjelmistoja tuottavan Retekin vuonna 2005.

- Zalen lähes kaikki vanhat johtajat saivat potkut. Uusi johto pyörsi aiemmat päätökset, mutta tosiasia on, että emme menettäneet tätä asiakasta Oraclelle, Wohl sanoo.

Ellisonin poltetun maan taktiikka nostattaa hiuksia pystyyn myös Oraclen omien asiakkaiden joukossa. Tietokoneyhtiö CA Inc:n edustaja William Hughes sanoo tunteneensa olonsa erittäin epämukavaksi, kun hän näki Oraclen lehtimainoksen, jonka mukaan "CA (Computer Associates) käyttää SAP:n ohjelmia."

Juuri tuolloin CA oli sekaantunut 2,2 miljardin dollarin kirjanpitorikokseen, ja tätä rötöstä Oracle yritti käyttää hyväkseen. Tosiasiassa CA käytti sovelluksia sekä SAP:lta että Oraclelta.

- Tällainen markkinoinnin sissisota tai mattopommien heittely ei todellakaan ole hyväksi koko toimialallemme, Hughes sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Italian pankkien osakkeet rymylaskussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    6. 6

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää