Valikko

Hotakainen ei suostu tuotemerkiksi

Kirjasyksyn kuumat nimet, kestosuosikki Kari Hotakainen ja esikoiskirjailija Riikka Pulkkinen taitavat julkisuuspelin paremmin kuin itse myöntävät. Taiteilijat karsastavat ajatusta kirjailijabrändeistä, mutta kustantajaa se kiinnostaa.
Oululaisen hotellin kabinetissa on suuren kirjallisuusjuhlan tuntua. 120 kirjasto- ja kirjakauppa-alan ammattilaista eri puolilta Pohjois-Suomea kuuntelee herpaantumatta, kun joukko WSOY:n eturivin kirjailijoita esittelee uutuusteoksensa.

Kirjallisen johtajan Touko Siltalan vetämä ilta huipentuu Kari Hotakaiseen. Nimikirjoitusten antamisen jälkeen hän vaikuttaa tyytyväiseltä. Kirjallisuusalan ammattilaisten edessä ei tarvitse höpistä tyhjänpäiväisyyksiä, vaan kirjailija saa kertoa itse työstään.

– Kun romaani kiinnostaa enemmän kuin sen tekijä, asiat ovat hyvin. Miksi ihmeessä romaanikirjailijan pitäisikään olla julkisuuden henkilö? Ainakaan minun elämässäni ei ole mitään kiinnostavaa, kaikki värikäs tapahtuu korvien välissä.

Sen verran paljon Hotakainen on ollut esillä kaikissa mahdollisissa lehdissä ja televisiokanavilla, että tuohon väitteeseen on saatava perustelut. Onko tosiaankin niin, että takana ei ole tarkkaan laskelmoitu julkisuuskampanja ja brändinrakennus?

Yksityiselämänsä julkisuudelta sulkeva Hotakainen ei päästä toimittajia Helsingin Pakilassa sijaitsevaan kotiinsa tai työhuoneeseensa, joten kutsun hänet kylään Keskuspuiston toiselle puolelle Maununnevalle.

Hotakainen katsoo rintamamiestalon ikkunasta hiljaista Juoksuhaudantietä, jonka hän sattumalta keksi menestysromaaninsa nimeksi. Tai ei kirjailija silloin vielä hurjimmissa unissakaan osannut aavistaa, että 120 000 suomalaista ostaisi joskus hänen teoksensa.

Eikä sitä aavistanut kustantajakaan. Juoksuhaudantien ensipainos oli 5 000. 

Finlandia-palkinnon ja kirjasta tehdyn elokuvan tekivät Hotakaisesta superjulkkiksen. Hänelle sateli palkintoja, haastattelupyyntöjä ja kutsuja mitä ihmeellisimpiin kissanristiäisiin.

– Mopo karkasi käsistä, Hotakainen tunnustaa.

– Tosin minä en sitä mopoa rakentanut. Sulkeutuneen luonteen ansiosta pää pysyi kuitenkin kylmänä. Kohu ei tuntunut, sillä silloin olin uppoutunut jo seuraavan kirjan tekemiseen.

Julkisuudessa Hotakaisesta on syntynyt vähän samanlainen kuva kuin ovat hänen kirjoistaankin. Television talkshow’ssa mies istuu ahdistuneen näköisenä ja heittää vakavalla naamalla hervotonta huumoria.

– On tietoinen valinta, että törötän studiossa tietyllä lailla ja näytän siltä, että haluaisin sieltä heti pois. Kyse ei ole kuitenkaan imagon rakentamisesta vaan suojautumiskeinosta. Televisio on törkeä ja nuorisolle turmiollinen väline, Hotakainen heittää - vakavalla naamalla.

Hotakainen sanoo keskittävänsä julkisuudessa olon uuden kirjan ilmestymiseen. Toisaalta hän harvoin kieltäytyy haastatteluista, jos aihe jollakin tavalla liittyy hänen töihinsä.

Myös moni muu suomalaiskirjailija tuntuu vierastavan sitä, että heidät tai heidän hengentuotteensa leimataan brändeiksi. Julkisuudessa kirjailija on yleensä teoksen julkistamisen aikoihin. Hän antaa haastatteluja ja osallistuu kustantajan kanssa sovittuihin esittelytilaisuuksiin.

Varsinainen markkinointi on kustantajan vastuulla. Syksyn esikoiskirjailijoihin kuuluva Riikka Pulkkinen sanoo, ettei hän edes tarkkaan tiedä, millä argumenteilla Gummerus myy hänen esikoiskirjaansa Raja.

– En tiedä, mutta tehokkaita tiedotus ja markkinointi ainakin ovat olleet. Olen yhä hämmentynyt, millaiseen julkiseen pyöritykseen olen joutunut. En koe olevani mikään julkkis.

Kieltämättä Pulkkinen on ollut syksyn huomatuimpia esikoiskirjailijoita. Hänen mukaansa kustantajan kanssa ei ole kuitenkaan käyty neuvonpitoa siitä, millaista julkisuuskuvaa uudesta tulokkaasta aletaan rakentaa.

– Olen saanut rehottaa omana itsenäni, Pulkkinen nauraa Gummeruksen toimistolla Helsingin Arkadiankadulla.

Pulkkisen sparraaja, kustannuspäällikkö Mikko Aarne istuu vieressä ja sanoo, että Pulkkisen kaltaisen kirjailijan tai hänen teoksensa brändääminen olisi lähes mahdoton tehtävä.

– Hänen romaaninsa on sen verran universaali aihepiiriltään, että kirjalle ei ole selkeää kohderyhmää. Ylipäätään aloittelevan kirjailijan lokeroiminen on minusta arveluttavaa. Vaikkapa nuoreksi vihaiseksi naiseksi leimaaminen voi seurata kirjailijaa koko uran ajan.

Kustantajat myöntävät kuitenkin, että suuren maailman meininki tekee tuloaan Suomeen. Väinö Linna, Kalle Päätalo ja Arto Paasilinna olivat brändejä jo ennen b-sanan keksimistä, mutta kirjallisuuden tuotteistamisessa ilmiö nimeltä Ilkka Remes on ollut tähän asti omaa luokkaansa.

Taitelijanimen taakse kätkeytyvältä kirjailijalta ilmestyy takuuvarmasti syksyn kirjamarkkinoille trilleri, jonka juonenkäänteet ja aihevalinnat noudattavat aiemmista teoksista tuttua kaavaa. Suomalaisittain massiivinen markkinointi on nostanut Remeksen vajaassa kymmenessä vuodessa maan myydyimmäksi kirjailijaksi.

Touko Siltala ei häpeä Remes-formaattia, jota hän on ollut rakentamassa alusta lähtien WSOY:ssä.

– Niin kauan kun kirjat ovat kansainvälistä tasoa, ristiriitaa ei tule. Mutta auta armias, jos yrittäisimme myydä höttöä.

Lisää syksyn kirjauutuuksista ja kirjailijoiden tuotteistamisesta Taloussanomien viikonvaihdenumerossa 21.10.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää