Valikko

Bobin Effie-menestys kuumentaa mainosalaa

Markkinointitoimisto Bobin Effie-menestys on kuumentanut tunteita mainosalalla. Bob voitti Grand Effien kolmannen kerran peräkkäin. Tänä vuonna Bob sai neljä Effie-palkintoa.


Taloussanomiin tulleiden kommenttien mukaan osa Bobin kilpailijoista ei ole pitänyt esimerkiksi siitä, että tuomariston puheenjohtajan Jon "Oski" Granströmin edustama yritys voitti useita palkintoja. Kuluttajakullan voittajaksi tuomaristo valitsi Koffin, mikä on hämmästyttänyt joitakin kilpailijoita. Heidän mielestään Koff on ostanut markkinaosuutensa alennuskampanjoilla.

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton MTL toimitusjohtaja Markus Leikola pitää arvostelua aiheettomana. Hän korostaa, että tuomaristossa olivat eri ryhmät hyvin edustettuina. Tuomaristo noudatti koko ajan Effien kansainvälisiä sääntöjä eli tehokkuus oli ratkaisevin tekijä voittajien valinnassa.

–Tuomarit jääväsivät itsensä, kun heidän töitään käsiteltiin. Esimerkiksi Oski Granström ei osallistunut keskusteluihin toisella kierroksella, jolloin käsiteltiin Bobin töitä, Leikola toteaa.

–Tuomariston menettelytavoissa ei ole mitään arveluttavaa. Näin vain kävi. Kilpailun taso oli hyvä ja piste-erot selkeät.

Granström epäilee, että hän ei pystyisi manipuloimaan kokonaista tuomaristoa. Hän kokee kiusalliseksi sen, että joutuu palkitsemaan itseään.
–Puheenjohtaja voitaisiin esimerkiksi arpoa Kulta-Effien voittaneiden toimistojen joukosta. 

Bob voitti Grand Effien myös viime vuonna. Tuolloin tuomariston puheenjohtaja oli niin ikään bobilainen Anu Igoni. Myös silloin voitto aiheutti närkästystä.

Effie pyrkii mittaamaan mainoskampanjan tehoa. Sitä voi mitata esimerkiksi myyntinä, tunnettuutena tai asiakkuuksien pitona. Effiessä on olennaista, että asiakas ja asiantuntijapalvelujen tarjoaja ovat määrittäneet tavoitteet ja pyrkineet toteuttamaan ne yhdessä.

Effien voittajat

Grand Effie
Bayerin ja Bob Aveloxin Pöpöjen voimalla lääkärien suosikiksi -kampanjalle.

Kulutustavarasarja
Kulta-Effie Koffin, Bobin ja OMD:n Kapakkatunnelmaa-kampanjalle.
Hopea-Effie Cloetta Fazerin, Hasanin ja Dagmarin Panthour-kampanjalle.
Pronssi-Effie SEK:n ja Nestlén Aino, jäätelö iki-ihana -kampanjalle.

Palvelusarja
Hopea-Effie DNA:n, PHS:n ja Tequilan Kaamea kapula -kampanjalle.

Yritysten välisen mainonnan sarja
Kulta-Effie Bayerin ja Bobin Avelox, Pöpöjen voimalla lääkärien suosikiksi -kampanjalle.
Hopea-Effie Bayerin, Bobin ja Toisen Levitra Rautakanki -kampanjalle.

Yhteiskunnalliset kampanjat
Hopea-Effie Viestintäviraston, Dynamon ja OMD:n Pääsylippu parhailla paikoille -kampanjalle.

Pienten budjettien sarja
Kulta-Effie Vendiilin, AD Jannis Mavrostamosin, copywriter Iina Merikallion ja Toisen Pimp My Life -kampanjalle.
Hopea-Effie Igglon, Taivas Egon ja Hapen Igloon hiljainen lanseeraus -kampanjalle.

Kansainvälinen kuluttajamainonta
Pronssi-Effie Hasan & partnersin, Starcomin ja Wataniyan Red Carpet -kampanjalle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    5. 5

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    8. 8

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    9. 9

      Nordea: Vienti ei riitä nostamaan työllisyyttä hallituksen tavoitteisiin

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää