Osuva mainos houkuttelee ostoksille

Lukijan ostohalu kasvaa silloin, kun hän kokee mainoksen tehdyn nimenomaan itselleen, totevat Kärkimedian tutkimuspäällikkö Jenni Grandell ja brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko.


Lehtien lukijat odottavat paremmin itselleen tarkoitettua, erottuvampaa ja osuvampaa mainontaa. Tämä käy ilmi tuoreesta Kärkimedia Paneelista 2005–2006, jossa 9 000 suomalaista on vuoden ajan kertonut mielipiteitään mainonnasta sanomalehdissä.

Paneelin osanottajat ovat arvioineet noin 1 000 kampanjaa eri puolilla Suomea. Paneeli perustuu ruotsalaisen Research and Analysis of Media in Swedenin luomaan RAM-tutkimus- ja analysointijärjestelmään. Se pyrkii lisäämään tietoa sanomalehdistä, aikakauslehdistä ja niiden lukijoista. Tutkimusten tulokset se painottaa lehden KMT-lukijaprofiilia vastaaviksi.

Kärkimedia myy ilmoitustilaa 33 sanomalehteen, joiden yhteislevikki on 1 653 480. Kärkimedia otti RAMin käyttöön viime syksynä.

Kärkimedian tutkimuspäällikön Jenni Grandellin mukaan Kärkimedia on peilannut tutkimuksen tuloksia ostohalukkuuden syntymistä vasten. Tärkein vertailukohta oli se, että mainos onnistuu kaupallisissa tavoitteissaan.




Ostohalukkuutta kasvattaa eniten se, että lukija kokee mainoksen hänelle itselleen tarkoitetuksi. Hänen täytyy myös lukea mainos huolellisesti.

–Positiivinen mainos saa aikaan ostohalukkuutta enemmän kuin negatiivinen.

–Jotta ostohalukkuutta syntyy, lukijan täytyy pitää mainoksesta. Sen täytyy hänen mielestään olla mielenkiintoinen, Grandell kertoo.

–Noissa asioissa on eniten parantamisen varaa, jotta mainostajat saisivat mainoksista entistä enemmän kaupallista hyötyä, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko toteaa.

Lukijat eivät ole kokeneet mainoksia tarpeeksi itselleen tarkoitetuiksi. Tällöin he eivät myöskään lue mainoksia huolellisesti.

Panelistien mielestä parhaiten on osattu tehdä mainostajista tunnistettavia ja mainoksista helppotajuisia.

–Sanomalehtimainos aktivoi ostamaan, mutta siinä ei saa olla liikaa kikkailua. Sanomalehtimainoksissa välittömyys ja mutkattomuus tehoavat, Isokangas-Huiko kertoo.

RAM-tietopankin kansainvälisen vertailun mukaan Suomessa sanomalehtimainonta huomataan paremmin kuin esimerkiksi Norjassa, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa. Suomalaisissa sanomalehdissä mainokset huomataan 19 prosenttia paremmin kuin ruotsalaisissa sanomalehdissä.

Paneeliin osallistuvat lehdet maksavat osallistumisestaan vuosimaksun. Ne voivat teettää myös omia tutkimuksiaan, joista ne maksavat erikseen. Tällä hetkellä RAMissa on mukana 102 sanomalehteä Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Puerto Ricosta, Sveitsistä, Irlannista, Meksikosta, Espanjasta ja Kanadasta.

Grandellin ja Isokangas-Huikon mukaan mainostajat ovat ottaneet RAM-paneelin tulokset hyvin vastaan.

Muut tutkimusyritykset ovat olleet kriittisempiä. Ne ovat epäilleet muun muassa internetpohjaisen paneelin tulosten luotettavuutta. Myös muilla tutkimusyrityksillä on internetpohjaisia paneeleja.

Kärkimedia etsii panelistit muun muassa ilmoitusten ja bannereiden kautta sekä puhelinsoitoin. Panelistit saavat osallistumisestaan korvauksena pisteitä, jotka he voivat vaihtaa palkintoihin.

Suomessa mediarekrytoinnit ja itserekrytoivat paneelit ovat harvinaisia, mutta muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa tapa on jo vakiintunut. Isokangas-Huikon ja Grandellin mukaan Ruotsissa on tutkittu eri rekrytointitapojen vaikutuksia eikä tuloksissa ole pidemmässä tarkastelussa suuria eroja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    2. 2

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    3. 3

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    6. 6

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    7. 7

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    8. 8

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    9. 9

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    10. 10

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää