Valikko

Osuva mainos houkuttelee ostoksille

Lukijan ostohalu kasvaa silloin, kun hän kokee mainoksen tehdyn nimenomaan itselleen, totevat Kärkimedian tutkimuspäällikkö Jenni Grandell ja brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko.


Lehtien lukijat odottavat paremmin itselleen tarkoitettua, erottuvampaa ja osuvampaa mainontaa. Tämä käy ilmi tuoreesta Kärkimedia Paneelista 2005–2006, jossa 9 000 suomalaista on vuoden ajan kertonut mielipiteitään mainonnasta sanomalehdissä.

Paneelin osanottajat ovat arvioineet noin 1 000 kampanjaa eri puolilla Suomea. Paneeli perustuu ruotsalaisen Research and Analysis of Media in Swedenin luomaan RAM-tutkimus- ja analysointijärjestelmään. Se pyrkii lisäämään tietoa sanomalehdistä, aikakauslehdistä ja niiden lukijoista. Tutkimusten tulokset se painottaa lehden KMT-lukijaprofiilia vastaaviksi.

Kärkimedia myy ilmoitustilaa 33 sanomalehteen, joiden yhteislevikki on 1 653 480. Kärkimedia otti RAMin käyttöön viime syksynä.

Kärkimedian tutkimuspäällikön Jenni Grandellin mukaan Kärkimedia on peilannut tutkimuksen tuloksia ostohalukkuuden syntymistä vasten. Tärkein vertailukohta oli se, että mainos onnistuu kaupallisissa tavoitteissaan.




Ostohalukkuutta kasvattaa eniten se, että lukija kokee mainoksen hänelle itselleen tarkoitetuksi. Hänen täytyy myös lukea mainos huolellisesti.

–Positiivinen mainos saa aikaan ostohalukkuutta enemmän kuin negatiivinen.

–Jotta ostohalukkuutta syntyy, lukijan täytyy pitää mainoksesta. Sen täytyy hänen mielestään olla mielenkiintoinen, Grandell kertoo.

–Noissa asioissa on eniten parantamisen varaa, jotta mainostajat saisivat mainoksista entistä enemmän kaupallista hyötyä, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko toteaa.

Lukijat eivät ole kokeneet mainoksia tarpeeksi itselleen tarkoitetuiksi. Tällöin he eivät myöskään lue mainoksia huolellisesti.

Panelistien mielestä parhaiten on osattu tehdä mainostajista tunnistettavia ja mainoksista helppotajuisia.

–Sanomalehtimainos aktivoi ostamaan, mutta siinä ei saa olla liikaa kikkailua. Sanomalehtimainoksissa välittömyys ja mutkattomuus tehoavat, Isokangas-Huiko kertoo.

RAM-tietopankin kansainvälisen vertailun mukaan Suomessa sanomalehtimainonta huomataan paremmin kuin esimerkiksi Norjassa, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa. Suomalaisissa sanomalehdissä mainokset huomataan 19 prosenttia paremmin kuin ruotsalaisissa sanomalehdissä.

Paneeliin osallistuvat lehdet maksavat osallistumisestaan vuosimaksun. Ne voivat teettää myös omia tutkimuksiaan, joista ne maksavat erikseen. Tällä hetkellä RAMissa on mukana 102 sanomalehteä Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Puerto Ricosta, Sveitsistä, Irlannista, Meksikosta, Espanjasta ja Kanadasta.

Grandellin ja Isokangas-Huikon mukaan mainostajat ovat ottaneet RAM-paneelin tulokset hyvin vastaan.

Muut tutkimusyritykset ovat olleet kriittisempiä. Ne ovat epäilleet muun muassa internetpohjaisen paneelin tulosten luotettavuutta. Myös muilla tutkimusyrityksillä on internetpohjaisia paneeleja.

Kärkimedia etsii panelistit muun muassa ilmoitusten ja bannereiden kautta sekä puhelinsoitoin. Panelistit saavat osallistumisestaan korvauksena pisteitä, jotka he voivat vaihtaa palkintoihin.

Suomessa mediarekrytoinnit ja itserekrytoivat paneelit ovat harvinaisia, mutta muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa tapa on jo vakiintunut. Isokangas-Huikon ja Grandellin mukaan Ruotsissa on tutkittu eri rekrytointitapojen vaikutuksia eikä tuloksissa ole pidemmässä tarkastelussa suuria eroja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    6. 6

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    7. 7

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    8. 8

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    9. 9

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää