Valikko

Reilun kaupan kahvi sai kilpailijan

Paulig tuo kauppohin uuden eettisesti tuotetun kahvin, jonka tavoitteena on viedä markkinajohtajan paikka Reilun kaupan kahveilta.
Uuden Paulig Mundon raaka-aine tulee niin sanottuun Utz Kapeh -ohjelmaan kuuluvilta tuottajilta, jotka sitoutuvat pitämään huolta kahvin laadusta, työntekijöistä ja ympäristöstä.


Utz Kapeh on Suomessa toistaiseksi tuntematon eettisen kahvin sertifiointijärjestelmä. Suomessa alan markkinoita hallitsevat Reilun kaupan kahvit. Myydyin tuote on Meiran Reilu Kahvi.


Pauligin toimitusjohtajan Pekka Pirisen mukaan Pauligin tavoitteena on nostaa Mundo eettisesti tuotettujen kahvien markkinajohtajaksi Suomessa.


– Se on Pauligin strateginen tavoite kaikissa tuotemerkeissä, Pirinen perustelee.

Pirinen myöntää Pauligin tavoittelevan uudella kahvillaan Reilun kaupan kahvien ostajia. Toisaalta hän myös uskoo eettisesti valmistetun kahvin kokonaiskysynnän kasvuun.


– Puhumme kuitenkin edelleen muutamasta promillesta Suomessa juodusta kahvista.


Pirinen arvioi, että puolen kilon paketti Mundoa maksaa kaupassa 3–4 euroa eli se sijoittuu samaan hintaryhmään halvimpien Reilun kaupan kahvien kanssa.

Reilu kauppa on kosiskellut Pauligia mukaan järjestelmäänsä useiden vuosien ajan. Pirisen mielestä Utz Kapeh oli kuitenkin sopivampi vaihtoehto.


– Raaka-aineen saatavuus on varmistettu, sillä mukana on sekä pieniä että isoja viljelijöitä. Lisäksi järjestelmä on vahva alueilla, joilta ostamme kahvia.


Pauligin mukaan Utz Kapeh -viljelijät saavat kahvistaan markkinahintoja paremman tuoton, sillä laadun lisäksi he saavat lisähintaa sertifioinnista. Reilun kaupan -järjestelmän tapaista takuuhintaa viljelijöille ei kuitenkaan taata.

Suurkeittiöille Paulig on kaupannut Mundoa syyskuusta lähtien. Pirisen mukaan yhtiö halusi esitellä tuotteen suurasiakkaille jo nyt, sillä ne tekevät näihin aikoihin päätöksiä tulevan vuoden tavarantoimittajista.


Viime vuosina useat kunnat, seurakunnat ja muut julkisyhteisöt ovat siirtyneet Reilun kaupan kahviin. Pauligin tavoitteena on iskeä tähän markkinarakoon.


– Monet julkisyhteisöt ovat päättäneet kahvista erillispäätöksellä. Jatkossa esimerkiksi kunta voi kilpailuttaa eettisesti tuotetun kahvin toimittajan, Pirinen sanoo.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen vt. toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen ei säikähdä kilpailevan sertifikaatin tuloa Suomeen. Hänen mukaansa tutkimukset osoittavat, että kuluttajat tuntevat hyvin Reilun kaupan brändin.


– Eikä kyse ole pelkästään merkistä tuotteen kyljessä. Jäsenjärjestöjemme ja vapaaehtoisten kautta eettiseen kuluttamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä laajemminkin.


Syvänen toivoo, että kuluttajat saavat riittävästi tietoa eri sertifikaattijärjestelmien sisällöstä.
Reilun kaupan edistämisyhdistys esittelee mielellään kuluttajajärjestö Consumers Internationalin ja tutkimuslaitos International Institute for Environment and Developmentin raporttia, jonka mukaan Reilun kaupan takuuhintajärjestelmä hyödyttää eniten köyhiä viljelijöitä.


Viime viikolla S-ryhmään kuuluva ABC-ketju ilmoitti siirtyvänsä Reilun kaupan kahviin. Päätös kaksinkertaistaa Reilun kaupan kahvin myynnin Suomessa. Ketjun kahvilat myyvät noin 20 miljoonaa kupillista eli 200 000 kiloa kahvia vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää