Valikko

Kilpailijat kiistävät kahtiajaon

Mediatoimistoja auditoivan Marketing Clinicin toimitusjohtaja Catharina Stackelberg ei allekirjoita Tomi Hilvon väitettä mediatoimistokentän kahtiajaosta.
– Ala on kehittynyt positiiviseen suuntaan ja uudet toimistot ovat olleet siinä mukana, mutta nekin joutuvat tarjoamaan myös peruspalveluita.

Stackelberg pitää kehityksen alkulähteenä mainostajia, jotka asettavat markkinoinnilleen aiempaa kovempia tavoitteita. Myös media-auditoinnin yleistymisellä on positiivinen vaikutus.

– Meidän tulomme herätti paljon kritiikkiä, mutta nyt monet tulevat kiittelemään ja sanovat, että olemme ajaneet kehitystä eteenpäin.

Kentän kahtiajaon kiistävät myös Vizeumin toimitusjohtaja Jyri Seppä ja PMI:n toimitusjohtaja Annukka Kivikari.

– Näkisin ennemminkin niin, että uudet toimijat ovat ottaneet äänitorven roolin ja nostaneet esiin aiheita, jotka ovat olleet luonteva osa täyden palvelun mediatoimistojen toimintatapaa ja palveluvalikkoa jo pitkään, Kivikari luonnehtii.

Hänen mukaansa useimmat asiakkaat haluavat yhä laajempaa yhteistyötä, joka kattaa koko prosessin tutkimuksesta ja konsultoinnista mediaostoihin asti. Laskutus pohjautuu tällöin kuukausiperusteiseen palvelupalkkioon.

Seppä näkee kehityksen taustalla digitalisoitumisen, kuluttajakäyttäytymisen muutoksen sekä kilpailun kiristymisen mediasuunnittelun ja -ostamisen puolella.

– Syynä ovat isot kansainväliset kilpailutukset, jotka vaikuttavat alaan enemmän kuin yksittäisen maan tapahtumat. Siksi ydintoimintojen oheen täytyy hakea uudenlaisia ansaintamalleja.

PMI:n ansaintamallissa strategiatyön ja konsultoinnin osuus kasvaa Kivikarin mukaan selvästi. Suurin osa myyntikatteesta tulee kuitenkin edelleen mediasuunnittelusta ja -ostamisesta.

Myös Seppä pitää Vizeumin ydintehtävänä edelleen mediaostamista, vaikka koko Aegis-ryhmä onkin panostanut vahvasti myös digitaaliseen markkinointiin. Myyntikatteen rakennetta hän ei halua kommentoida.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      ”Ei syytä odottaa uutta eurokriisiä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää