Kolumni: Näkemyksen ammattilaiset

Mainosala antaa ehkä enemmän mahdollisuuksia oivaltavien näkemysten toteuttamiseen kuin mikään muu kaupallinen ala. Ja mahdollisuudet itsensä, ajatustensa ja luomisvoimansa kehittämiseen ovat melkein rajattomat.
Jos osaa asiaan tarttua. Voisi siis helposti kuvitella, että alamme Suomessa pursuaisi monipuolisella näkemyksellä ja ehtymättömällä innovatiivisuudella elämäänsä täyttävistä ammattilaisista.

Urakierto on hyvä asia. Se on loistava asia etenkin silloin, kun se tuo uusia näkemyksiä, toisia näkökulmia ja ennakkoluulottomuutta rekrytoiviin yrityksiin ja koko alalle. Mutta valitettavan usein urakierto mainosalalla Suomessa tarkoittaa vain lisää palkkaa, isompaa autoa ja komeammalta kuulostavaa titteliä. Hienoja asioita nekin, mutta eivät varsinaisesti alaamme rikastuttavia.

Suomi on kooltaan pieni mainosmarkkina ja ala ei ymmärrettävästi ole suuren suuri. Tällaisessa pienessä lammessa vesi jää helposti seisomaan ja pelkkä veden hämmentely vain samentaa lampea lisää. Tarvittaisiin hapekasta vettä sisään.

Voisimme mainonnassa edetä isoin harppauksin kohti kansainvälistä tasoa ja osaamista. Tarvitsemme ainoastaan lisää näkemyksen ammattilaisia. Luovuuden avulla ja oikealla strategialla voi rakentaa melkein mitä vaan.

Omassa yrityksessäni olemme aina uskoneet, että yksi selkeä ja vahva luova ajatus voi muuttaa koko asiakkaamme tulevaisuuden. Ja tällainen ajatusten rikkaus syntyy monipuolisuudesta. Tekijöiden erilaiset kokemukset, kulttuuri- ja kielitausta, ammattitausta, ikäprofiili, osaaminen - kaikki synnyttävät uutta ja terävää ajattelua. Meillä on siitä hyvä kokemus.

vaikka suomalainen toimisto ei löytäisikään tietään kansainvälisille markkinoille omin eväin, monipuolisuutta voi hakea myös Suomesta, alamme ulkopuolelta. Näkemyksen ammattilaisia on filmialalla, näyttämötaiteessa, musiikissa, teknologiayrityksissä, ja listaa voisi jatkaa pitkään.

Toimistojen täytyy luopua kapeasta näkemyksestään mainontaan. Mainonnan muoto muuttuu, sen tavoitteet eivät. Kun median käyttö muuttuu, on mainonnankin muututtava. On osattava integroida, saattaa moni asia tukemaan toisiaan. Ja integroitu mainossanoma tarvitsee tekijöikseen laaja-alaisia näkemyksen ammattilaisia. Silloin luomme Suomessa uutta näkemystä ja viemme koko mainosalaa eteenpäin myös kansainvälisesti.

Joten on syytä toivottaa: tervetuloa mainosalalle, kaikki!

Kirjoittaja on Contra Groupin hallituksen puheenjohtaja.

  • Antti Öhrling

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää