Valikko

Kolumni: Näkemyksen ammattilaiset

Mainosala antaa ehkä enemmän mahdollisuuksia oivaltavien näkemysten toteuttamiseen kuin mikään muu kaupallinen ala. Ja mahdollisuudet itsensä, ajatustensa ja luomisvoimansa kehittämiseen ovat melkein rajattomat.
Jos osaa asiaan tarttua. Voisi siis helposti kuvitella, että alamme Suomessa pursuaisi monipuolisella näkemyksellä ja ehtymättömällä innovatiivisuudella elämäänsä täyttävistä ammattilaisista.

Urakierto on hyvä asia. Se on loistava asia etenkin silloin, kun se tuo uusia näkemyksiä, toisia näkökulmia ja ennakkoluulottomuutta rekrytoiviin yrityksiin ja koko alalle. Mutta valitettavan usein urakierto mainosalalla Suomessa tarkoittaa vain lisää palkkaa, isompaa autoa ja komeammalta kuulostavaa titteliä. Hienoja asioita nekin, mutta eivät varsinaisesti alaamme rikastuttavia.

Suomi on kooltaan pieni mainosmarkkina ja ala ei ymmärrettävästi ole suuren suuri. Tällaisessa pienessä lammessa vesi jää helposti seisomaan ja pelkkä veden hämmentely vain samentaa lampea lisää. Tarvittaisiin hapekasta vettä sisään.

Voisimme mainonnassa edetä isoin harppauksin kohti kansainvälistä tasoa ja osaamista. Tarvitsemme ainoastaan lisää näkemyksen ammattilaisia. Luovuuden avulla ja oikealla strategialla voi rakentaa melkein mitä vaan.

Omassa yrityksessäni olemme aina uskoneet, että yksi selkeä ja vahva luova ajatus voi muuttaa koko asiakkaamme tulevaisuuden. Ja tällainen ajatusten rikkaus syntyy monipuolisuudesta. Tekijöiden erilaiset kokemukset, kulttuuri- ja kielitausta, ammattitausta, ikäprofiili, osaaminen - kaikki synnyttävät uutta ja terävää ajattelua. Meillä on siitä hyvä kokemus.

vaikka suomalainen toimisto ei löytäisikään tietään kansainvälisille markkinoille omin eväin, monipuolisuutta voi hakea myös Suomesta, alamme ulkopuolelta. Näkemyksen ammattilaisia on filmialalla, näyttämötaiteessa, musiikissa, teknologiayrityksissä, ja listaa voisi jatkaa pitkään.

Toimistojen täytyy luopua kapeasta näkemyksestään mainontaan. Mainonnan muoto muuttuu, sen tavoitteet eivät. Kun median käyttö muuttuu, on mainonnankin muututtava. On osattava integroida, saattaa moni asia tukemaan toisiaan. Ja integroitu mainossanoma tarvitsee tekijöikseen laaja-alaisia näkemyksen ammattilaisia. Silloin luomme Suomessa uutta näkemystä ja viemme koko mainosalaa eteenpäin myös kansainvälisesti.

Joten on syytä toivottaa: tervetuloa mainosalalle, kaikki!

Kirjoittaja on Contra Groupin hallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    7. 7

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    10. 10

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää