Autonkorjauksiin tulee tiukemmat pelisäännöt

Autojen tekninen kehitys ja autoilijoiden heikentyvä tekniikan tuntemus pakottivat sääntöjen pikaiseen uudistamiseen.
Autoala ja Kuluttajavirasto haluavat vähentää korjaamotöistä kertyvää valituskasaa aiempaa selkeämmillä pelisäännöillä. Ne tuovat korjaamoille uusia velvoitteita, mutta lisäävät myös asiakkaan vastuuta.

Tavoitteena on päästä eroon etenkin niistä kiistoista, joissa osapuolet ovat täysin eri mieltä alunperin sovituista korjauksista. Niitä kertyy kuntien kuluttajaneuvojille tasaista tahtia.

Kitkerimmät päätyvät kuluttajavalituslautakunnan pöydälle. Nykytahti on ollut 200–300 tapausta vuodessa.

Ensi vuoden alusta lähtien korjaamojen seinillä on oltava näkyvillä sen käyttämät hinnoitteluperusteet. Työtilaukset tehdään aina kirjallisesti, jolloin molemmille osapuolille jää selkeämpi kuva siitä, mitä on sovittu.

Annettu hinta-arvio saa ylittyä korkeintaan 15 prosenttia, muutoin korjaamon on otettava yhteyttä asiakkaaseen.

Sama velvoite ottaa yhteyttä pätee myös silloin, jos korjaukselle on sovittu kiinteä hinta tai autoon joudutaan tekemään lisätöitä. Mikäli asiakasta ei saada kiinni, voi autoon tehdä ”luvatta” ylimääräistä työtä 100 euron arvosta.

Korjaamolla on täysin vapaat kädet vain, jos työstä on sovittu kaiken kattava enimmäishinta. Tällöin kustannusarvion ylitys menee korjaamon piikkiin.

Perusperiaate laskutuksessa on käteismaksu. Mikäli laskua ei makseta, korjaamo voi ottaa auton pantiksi. Toisaalta asiakkaan ei tarvitse maksaa, jos työ on tehty virheellisesti.

Korjauksille annetaan puolen vuoden tai 15 000 kilometrin takuu. Takuu ei välttämättä ole voimassa, mikäli korjaus on tehty asiakkaan itse hankkimilla osilla. Uusien pelisääntöjen yksi lähtökohta näet on, että korjaamo hankkii tarvittavat osat ja tarvikkeet.

Korjaamoalan pelisääntöjä viilattiin viimeksi 1990-luvun lopulla. Autojen tekninen kehitys ja autoilijoiden alati heikentyvä tekniikan tuntemus on ajanut uudistustyöhön jo nyt.

Kuluttajavalituslautakunnan esittelijän Ari Punakiven mukaan heille kertyy korjaamovalituksia vuosittain noin 250 kappaletta. Yleisimmin ne koskevat korjauksen laiminlyöntiä, jonka seurauksena ajokkiin on tullut myöhemmin entistä isompia vaurioita.

– Meille päätyy kiistoista vain jäävuoren huippu, sillä valtaosa ratkotaan jo kuluttajaneuvonnan kautta, Punakivi huomauttaa.

Hän lisää, että kiistojen siemeniä löytyy molemmista osapuolista. Korjaamoille sattuu lapsuksia, mutta myös asiakkaiden antama ohjeistus voi jäädä puutteelliseksi.

– Nykyautoissa vikaa on aika paha diagnostisoida sen perusteella, että asiakkaan mielestä jostain kuuluu sivuääniä.

Korjaamoilla on pelissä myös oma imago. Viesti huonosta työstä ja asiakasriidoista leviää etenkin maakuntien puskaradioissa nopeasti.

Toisaalta alalla riittää petrattavaa myös autolehtien testien valossa. Muun muassa Tekniikan Maailma on jakanut työn laadusta ja asiakaspalvelusta surkeita arvosanoja jo vuosikaudet.

Autoalan Keskusliiton puheenjohtajan ja Oulun seudulla autokauppaa pyörittävän Matti Pörhön mielestä hyvä asiakassuhde ja palvelu kuitenkin painavat entistä enemmän myös korjaamobisneksessä.

– Uusilla ehdoilla pyritään jo etukäteen varmistamaan se, että korjaukset saadaan sovittua mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja työ tehtyä asiakkaan etua silmällä pitäen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      34 miljoonan euron karkkikauppa: Candyking sai uuden omistajan

    9. 9

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    10. 10

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää