Metron urakkakilpailut alkavat vuoden lopulla

Länsimetron suunnitteluun kuluu aikaa pari vuotta ennen rakentamisen aloittamista. Uudet junat pitää tilata neljän vuoden päästä.


Espoon myönteisen metropäätöksen ja lähipäivinä tulevan valtion rahoituspäätöksen jälkeen länsimetron suunnittelu pääsee täyteen vauhtiin.

Valmista puolen miljardin euron hankkeesta tulee vasta pitkälti ensi vuosikymmenen puolella.

Espoon kaupungin teknisen toimen toimialajohtaja Olavi Louko arvioi, että Metro kulkee Espooseen aikaisintaan vuonna 2012 ja viimeistään vuonna 2015.

Hankkeen toteutusta varten Helsinki ja Espoo perustanevat yhteisen yhtiön. Auki on esimerkiksi hankkeen rahoitusmalli.

Tavanomaisempien mallien lisäksi mahdollinen voi olla esimerkiksi yksityisrahoitus Lahden moottoritien tapaan.

Ensimmäiseksi varsinaiseen työhön pääsevät kiinni suunnittelutoimistot. Yleissuunnittelua ja hankesuunnitelmaa varten toimistot kilpailutetaan jo tämän vuoden puolella.

Tämä suunnitteluvaihe kestää noin vuoden, jonka jälkeen alkaa yksityiskohtainen rakennussuunnittelu. Sen tekijät löytyvät uudessa tarjouskilpailussa.

Yhteensä kymmenien miljoonien eurojen suunnittelu-urakat kiinnostavat varmasti kaikkia isoja kotimaisia ja myös monia ulkomaisia suunnittelutoimistoja.

Kotimaan johtavia infra-suunnittelijoita ovat esimerkiksi Jaakko Pöyry, Sito ja Ramboll.

Itse rakentaminen käynnistyy tunneleiden louhinnalla 2008 tai 2009. Tuolloin täytyy myös olla viimeistään selvillä, millä rahoitus- ja hallintomallilla hanke etenee.

Louko arvioi louhinnat lähes sadan miljoonan euron hintaisiksi. Suhdanteista riippuu, kannattaako heti louhia mahdollisimman paljon vai vaiheittain.

– Louhinnan hinta on hyvin suhdanneherkkää, sanoo Louko.

Metrotunnelia louhimaan pyrkinevät kaikki Suomen suuret rakentajat. Osaamista ja kapasiteettia on luvassa niin YIT:ltä, Lemminkäiseltä NCC:ltä kuin Skanskaltakin.

Radan rakentamisesta kalliossa olevaan reikään voi rakennusyritysten lisäksi kilpailla esimerkiksi VR Rata. Radanrakennuksen osuus koko hankkeen kustannuksista on 50–100 miljoonaa euroa.
Merkittäviä osaurakoita ovat esimerkiksi sähkötyöt, joiden teossa ainakin ABB on vahva ehdokas.

Isoimmat rakennusriskit länsimetrossa liittyvät Loukon arvion mukaan maaperään.

– Merenpinnan alle rakennettavassa tunnelissa on aina riskiä, Louko pohtii ja muistelee Helsingin alla isoja louhintoja häirinnyttä Kluuvin ruhjetta.

Rahoitusriskejä Louko ei isommin pelkää.

– Sen jälkeen, kun liikkeelle on päästy, se on kuitenkin pakko rahoittaa jotenkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Euroopan pörssit lähtivät nousuun Italian vaalituloksen jälkeen

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää