Valikko

Burnard haluaa ärsyttää

Yhdysvaltain Miamissa toimiva mainostoimisto Crispin Porter + Bogusky on yksi tämän hetken palkituimmista ja puhutuimmista mainostoimistoista. Toimiston luova johtaja Alex Burnard ei silti oikein koe yhteenkuuluvuutta alaan.


– Olemme pikemminkin liiketoiminnan konsulttitoimisto. Haluamme olla kumppaneita asiakkaidemme kanssa. Kutsumme itseämme mainostoimistoksi, koska työhömme tarvittava raha löytyy mainosbudjeteista, kertoo Burnard.

Mainonnan viestinnällinen ja taiteellinen puoli ovat Burnardin mukaan vain mainostajan itsestään selvä työkalupakki. Lisäksi on perehdyttävä liiketalouden ja yhteiskunnan oppikirjoihin.

– Sinun täytyy tietää, miksi ja mihin mainontaa teet. Näin syntyy uutta ja luovaa. Se vie enemmän aikaa ja vaatii tutkimusta, mutta se on myös tehokkaampaa ja hauskempaa, Burnard sanoo.

Ehkäpä Crispin Porter + Boguskyn menestyksen salaisuus onkin juuri panostus tutkimukseen. Toimisto etsii ihmisiä ärsyttäviä asioita, joihin ei vielä liity laajaa keskustelua tai vastustusta. Tämä ärsyttävä asia nostetaan esiin kampanjassa, ja lääkkeeksi ärsytykseen tarjotaan – mitäpä muutakaan kuin – asiakkaan tuote.

– Meidän ei ole tarkoitus tehdä vain tv-mainoksia tai hienoja julisteita. Haluamme aloittaa keskusteluja, saada aikaan muutoksen. Mainokset ovat tähän vain väline, Burnard korostaa.

Hyvä esimerkki tästä on palkittu Mini Cooper -kampanja. Tienvarsille ilmestyi kylttejä, jotka julistivat katumaastureiden kohtuuttoman koon jo riittävän. Näin toimisto lausui julki ihmisissä heränneen autojen koon aiheuttaman ärsytyksen, johon lievityksenä myöhemmin tarjottiin söpö ja pieni Mini Cooper.

– Toimintamme ydin on tuote, jolle etsimme sopivaa paikkaa kulttuurissa ja sitä, miten tähän paikkaan pääsee. Usein tarvitaan vain hieman hienosäätöä tuotemerkin yhdistämiseksi tuotteeseen niin, että tämä paikka löytyy ja unelma täyttyy.

Internetin tärkein merkitys Crispin Porter + Boguskylle on keskustelun nopeutuminen. Tuore esimerkki on Volkswagen-kampanja. Sen mainoksessa raju kolari näytetään auton sisältä katsottuna, kesken kolmen matkustajan keskustelun.

Ihmiset järkyttyivät mainoksesta ja internetin keskustelupalstat täyttyivät mainoksen kommentoijista, joilta toimisto sai sekä myönteistä että kielteistä palautetta.

– Vastasimme tähän keskusteluun välittömästi tekemällä toisen samankaltaisen mainoksen. Ainoa ero vanhaan oli, että uudessa versiossa autossa käyty keskustelu koski edellistä kolarimainosta. Ja sitten – BANG, Burnard virnistää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää