Valikko

Microsoft tekee mobiilia vallankumousta

Mobiliteetti on Microsoftin perintötekijöissä. Se otetaan huomioon yhtiön kaikessa kehitystoiminnassa. Näin sanoo Peter Wissinger, joka vastaa Microsoftin mobiililiiketoiminnasta Pohjoismaissa.


Missä tuo mobiili-dna sitten näkyy?

- Mobiliteetti on vielä nuorta Microsoftissa. Kehitys käynnistyi vasta viisi vuotta sitten ja ensimmäiset puhelimet tulivat markkinoille kolme vuotta sitten. Mutta meillä on laaja ohjelmistokanta nimenomaan yrityksissä.

- Teemme hiljaista mobiilivallankumousta. Sitä rakennetaan olemassa olevan ohjelmistokannan päälle. Päämääränä on mobiliteetin älykäs käyttö. Arvioisin, että meidän osuutemme älykkäästä käytöstä on jotain 70-80 prosenttia. Siihen kuuluu yritysten sähköpostin täysimittainen hyödyntäminen, operatiivisten sovellusten käyttö, kenttätyösovellukset ja yleensä laitteet, jotka on kytketty suoraan sovelluksiin.

Wissinger sanoo, että Microsoftilla on Pohjoismaissa erinomaiset mahdollisuudet mobiilisektorilla. Täällä on 6,5 miljoonaa Exchange-käyttäjää, kun esimerkiksi väestöltään suuremmassa Ranskassa heitä on vain kolme miljoonaa. Tällä hetkellä Microsoft tähtää Pohjoismaissa satojen tuhansien Exchange-käyttäjien mobilisointiin.

Microsoftin osuus matkapuhelinpuhelinmarkkinoilla on mitättömän pieni vaikka sillä on toistasataa operaattoria kumppanina. Keskimäärin yhtä operaattoria kohti Windows Mobile -käyttäjiä on vain kymmeniä tuhansia. Tämähän ei voi olla kannattavaa, vai onko?

- On totta, että kaikki operaattorit eivät ole panostaneet Windows Mobile -asiakkuuksiin. Mutta ne operaattorit, jotka ovat sitoutuneet siihen, ovat saavuttaneet paljon parempia tuloksia. Esimerkiksi Telefonica brändää vain Windows Mobile -pohjaisia laitteita. Ja juuri julkistettu Vodafone-sopimus takaa meille laajan levikin.

- Pohjoismaissa operaattoreita on paljon hankalampi saada sitoutumaan. Täällä eletään hyvin vahvasti laitepohjaisessa maailmassa. Se johtuu kahden paikallisen suurvalmistajan vaikutuksesta. Nokia ja Sony Ericsson leimaavat mobiilialaa.

Microsoft ei ole kuitenkaan luopunut toivosta. Se on avaamassa uusia jakelukanavia ja etsii aktiivisesti lisäarvoa tuottavia jälleenmyyjiä. Se tarjoaa heille muun muassa puhelimia, jotka Wissingerin mukaan ovat kärjessä olevia, paikannussirulla varustettuja laitteita.

- Taiwanilainen HTC on standardoinut Windows Mobile -alustalle. Tämä merkitsee kehitystyön nopeuttamista ja sovellusten määrän lisääntymistä.

- Meillä on jakelusopimus Suomessa BrightPointin kanssa. Sopimus menee tavallista jakelusopimusta syvemmälle ja BrightPoint vastaa myös laiteasennuksesta, huollosta ja sovellustuesta.

Microsoftin näkyvyys Suomen mobiilirintamalla on melko mitätöntä. Mitä aiotte tehdä sen kohottamiseksi? Onko tulossa markkinointikampanjoita?

- Kesäkuun lopussa päättyvän talousvuoden budjetissa ei ole määrärahoja markkinointikampanjoille. Keskitymme konkreettisiin asiakkaisiin.

- Olemme aloittaneet yhteistyön Saunalahden kanssa, mutta keskustelemme tietenkin kaikkien operaattoreiden kanssa.

- Meillä on myös suurasiakkaita, jotka ovat valinneet Windowsin mobiilialustakseen: Kone, Are ja Kesko. Kyse on tuhansista päätelaitteista, jotka on sovitettu tai sovitetaan näiden yritysten liiketoimintaohjelmistojen jatkeeksi.

Maanantaina Helsingin MobileMonday-tilaisuudessa puhunut Wissinger korostaa sitä, että loppupelissä kysymys on sovelluksista ja niiden helppokäyttöisyydestä.

- Ohjelmistot ratkaisevat kuinka hyvä käyttäjäkokemus on.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää